اقتصاد بازار: معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: ارتباط وسیع با رایزنان بازرگانی کشورهای مختلف در زمینه صنایع دستی ضرورت دارد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، محمد مجیری در مراسم رونمایی از سایت اتحادیه صنف صنایع دستی استان اظهار داشت: من اعتقاد دارم که یکی از اتحادیه های بزرگ و مهم که در عرصه اشتغال و هنر زحمت می کشند اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان است.
وی افزود: قبل از بحث تولید صنایع دستی باید به بحث بازرگانی صنایع دستی توجه ویژه داشته باشیم و در بحث فروش صنایع دستی، می طلبد که اتحادیه صنف صنایع دستی استان به دنبال ایجاد زیرساخت ها باشد تا تولیدها به فروش داخلی و خارجی برسد.
وی تصریح کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرفیتی وجود دارد و 30 رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف حضور دارند که ارتباط با این رایزن ها در زمینه صنایع دستی بسیار مفید است. اما چیزی که من در سفر اخیرم به کشور بلاروس متوجه شدم این بود که رایزن بلاروس عنوان کرد که تابحال هیچ رایزن اصفهانی با ما ارتباط نداشته است! درحالی که با رایزنان تبریز یا مشهد بخوبی ارتباط داشته اند که این جای گله مندی از بخش خصوصی است که چرا نباید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان خاطرنشان کرد: سلیقه‌یابی و تولید کالایی که مورد پسند توریست‌ها باشد اهمیت زیادی دارد و از وظایف اتحادیه صنف صنایع دستی بشمار می رود، ضمن این که نگاه صحیح و تخصصی به بازرگانی می تواند برای تولید راهگشا باشد.
وی ادامه داد: صنایع دستی با اندک موادی می تواند ارزش افزوده بالایی داشته و اشتغال زا باشد.
مجیری با اشاره به بحث نقره و اختلاف نظری که بین صنف طلا و جواهر و صنف اتحادیه صنایع دستی وجود دارد، تأکید کرد: مواد اولیه ای که کارِ دست رویش انجام می شود صنایع دستی محسوب می شود و در کمیسیون نظارت آینده که دوهفته آینده تشکیل می شود، حتماً از رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان نیز دعوت می شود و امیدواریم رَسته نقره نیز در اتحادیه قرار بگیرد.
سرپرست معاونت صنایع دستی استان اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه اصفهان به دلیل وجود هنرمندانی باهمت و باغیرت و مسئولینی ارزشمند که یکی از مهم ترین دغدغه هایشان بحث صنایع دستی و هنر و فرهنگ ایران اسلامی است مطرح شد، افزود: همان چیزی که رهبر معظم انقلاب به آن تأکید دارند و روح و نفس برنامه ششم توسعه در بحث فرهنگ به آن متکی است، چیزی که اقتصاد مقاومتی را در بخشی اعظم معنا می بخشد و صنایع دستی این قابلیت ها را داراست.
جعفر جعفرصالحی به مبحث نشان جغرافیایی اشاره کرد و بیان داشت: این مسئله یکی از نشان های معتبر بین المللی است که امروزه در بحث صنایع دستی مطرح است و وظیفه اش حفاظت و صیانت از داشته های نیاکان هنرمندان ماست.
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین اولویت هایی که برای اتحادیه ها و تعاونی ها و تشکل های غیردولتی مطرح شده، آغاز موارد مربوط به نشانه جغرافیایی است که خوشبختانه با همت کارشناسان در معاونت صنایع دستی و با همکاری بخش اتحادیه صنایع دستی، توانستیم پرونده 9 رشته اولویت دار و مزیت دار را نهایی کنیم، که طی چندماه آینده گواهینامه آن لحاظ شده و به شهر اصفهان اعطا می شود.
سرپرست معاونت صنایع دستی استان اصفهان گفت: اگر ما بیش از 199 رشته صنایع دستی داریم و از گذشتگان به ما رسیده، در بقیه استان ها با نهایت احترام به هنرمندانشان، بیشتر رشته ها بومی نیستند و از سایر استان ها به عاریه گرفته شده اند. ولی اگر ما همت نکنیم و دست به دست هم ندهیم مطمئن باشید داشته های خودمان را از دست خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین دغدغه های ما در صنایع دستی وجود کالاهای قاچاق است، خاطرنشان کرد: یکی از خلاء های قانونی در آیین نامه میراث فرهنگی برخورد با متخلفان واردکننده کالاهای قاچاق است که به برکت شکل گیری واحد بازرسی در اتاق اصناف، طی یکسال گذشته کارگروه خاصی تشکیل شد و هر زمان که خواسته شد کارشناسان ما آمدند و مواردی که لازم بوده را به استحضار این کارگروه رسانده اند.
وی تأکید کرد: شهردار محترم بسیار متخصصانه و دلسوزانه به موضوع صنایع دستی توجه دارند. امروز ما به بوستان صنایع دستی و فروشگاه های زنجیره ای صنایع دستی نیازمندیم. همچنین نیاز داریم تا هرکدام از فرهنگسراهایی که در اختیار شهرداری هستند مأموریت حمایت از 10 تولیدکننده صنایع دستی را داشته باشند تا در یک پروژه عالی و زودبازده هزار نفر تولیدکننده را تنها در یک اتاق فرهنگسرا مستقر کنیم.