معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به منظور بسترسازی و ایجاد زیرساخت های گردشگری و همچنین جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، اقدام به اعطای تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران این حوزه کرد.

به گزارش اقتصادبازار، براساس همین اقدام، سازمان میراث فرهنگی در زمان استقرار دولت تدبیر و امید، اقدام به اعطای مجوز و تسهیلات سرمایه گذاری خارجی به 21 طرح در 9استان کشور با ارزش یک میلیارد دلار کرد. این طرح ها شامل مجتمع های گردشگری، هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمان پذیرها، مناطق نمونه گردشگری، صنایع دستی و دفاتر خدمات مسافرتی و جهان گردی می شوند.

برخورداری از میراث غنی فرهنگی، باستانی و تاریخی مهم ترین مزیت ایران نسبت به کشورهای منطقه در جذب گردشگر خارجی محسوب می شود. افسانه ها و تاریخ تمدن اسلامی، بناهای ثبت شده در فهرست یونسکو مانند تخت جمشید، نقش رستم، معبد چغازنبیل، ایلات متعدد، اصفهان، شیراز و همدان، به همراه تاریخ 10هزارساله، ایران را به محل وقوع رخدادهای مهم تاریخی تبدیل کرده و با توجه به فراوانی آثار تاریخی و تنوع آداب و سنن این کشور همواره موردتوجه گردشگران، تجار و بازرگانان بوده است.

به لحاظ ژئوپلیتیک، قرار گرفتن ایران در مسیر جاده ابریشم و دسترسی آن به آب های بین المللی، ارتباط مستقیم ایران با کشورهای آسیای میانه و افغانستان، از یک سو و کشورهای حوزه خلیج فارس، از سوی دیگر مزیت مهمی در توسعه گردشگری محسوب می شود.

گسترش حمایت های دولت به منظور کمک به ایجاد زیرساخت های اولیه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ازجمله گسترش شبکه های برق، آب، گاز، تلفن و راه دسترسی بوده است. همچنین باید توجه کرد که رشد زیاد سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد تأسیسات گردشگری ازجمله هتل ها، مجتمع های اقامتی و بین راهی و اردوگاه (کمپینگ) ایران را به کشوری با امکانات و ظرفیت های بالای پذیرش گردشگران تبدیل کرده است.

وجود بارگاه مقدس ثامن الائمه، حضرت امام رضا (ع)، در مشهد مقدس و مرقد مطهر حضرت معصومه (س) در شهر مذهبی قم به همراه زیارتگاه های اقلیت های مذهبی، کشورمان را به لحاظ گردشگری مذهبی در بین کشورهای آسیای میانه و حوزه قفقاز در زمره برترین ها قرار داده است.

براساس سیاست های محوری دولت تدبیر و امید به منظور تسهیل و توسعه سرمایه گذاری در بخش گردشگری درحال حاضر بخش گردشگری تقاضای بالایی برای سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی دارد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، با وجود جذب یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی، همچنان به دلیل کمبود منابع و محدودیت اعتبارات عمرانی قادر به تأمین نیازهای مالی این پروژه ها نیست.

بنابراین راهکار توسعه و تکمیل پروژه های نیمه تمام جذب سرمایه های خارجی است. به همین منظور، بسیاری از مجریان پروژه ها و صاحبان فرصت های سرمایه گذاری علاقه مندی خود را برای مشارکت با سرمایه گذاران خارجی به صورت F. D. I و J. V در بخش هتل سازی، مجتمع های بین راهی و سایر تأسیسات گردشگری اعلام کرده اند که این موضوع با مشارکت سرمایه گذاران کشورهای خارجی انجام شدنی است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران براساس قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، مشوق هایی برای این گونه سرمایه گذاری ها درنظر گرفته است.

در صنعت حمل ونقل و سایر خدمات زیربنایی، سرمایه گذاری های کلان اخیر زمینه را برای عرضه خدمات مناسب به گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است و با توجه به نقش انکارناپذیر توسعه خدمات زیربنایی و شبکه حمل ونقل در توسعه صنعت توریسم، ایران را در کنار کشورهای ترکیه و امارات به مقصد گردشگران تبدیل کرده است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در زمان دولت یازدهم اقدام به اعطای مجوز و تسهیلات سرمایه گذاری خارجی به 21 طرح در 9 استان کشور با ارزش یک میلیارد دلار کرد. این طرح ها شامل مجتمع های گردشگری، هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمان پذیرها، مناطق نمونه گردشگری، صنایع دستی و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی است. معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری این سازمان وظیفه بسترسازی برای ایجاد زیرساخت های گردشگری، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و اعطای تسهیلات بانکی  (ارزی و ریالی) را برعهده دارد.

بر همین اساس، این معاونت تمهیدات لازم را به منظور انجام دادن حمایت های موردنیاز توسعه این صنعت ازجمله معافیت های مالیاتی، کمک به ایجاد زیرساخت ها، اعطای یارانه سود و کارمزد تسهیلات، تخفیفات در عوارض صدور پروانه ساختمانی، تضمین سرمایه گذاری خارجی در چارچوب قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاران خارجی، تعرفه های ترجیحی سوخت، تأمین زیرساخت های موردنیاز، تجهیز منابع برای سرمایه گذاران (تسهیلات بانکی)، تأمین عرصه با قیمت های ترجیحی و تدوین برنامه ها و طرح های توسعه زیرساخت های حوزه های مختلف گردشگری در نظر گرفته است.