yazdanparast

به ميدان نقش جهان رفتم، خواستم حس جديد و تازه‌اي را تجربه كنم، شروع كردم به دويدن... در رؤياي خود خيال‌پردازي كردم، طوري مي‌دويدم كه احساس كنم از شدت باران است؛ يا نه... آن‌چنان تند قدم بر‌مي‌داشتم كه احساس مي‌كردم يك لشكر دارند پشت سرم مي‌دوند و از شدت کوبیدن پاهایشان روی زمین قلبم به لرزه در می‌آمد؛ از شدت ترس است...
دوست داريد در كدام دسته باشيد؟ گردشگراني كه به قصد تفريح وارد فضاي شهر اصفهان مي‌شوند و براي بازديد، ميدان نقش جهان را برمي‌گزينند و در سراسر اين مجموعه گردشگري-تفريحي پيچيده و سحرانگيز، با چرخاندن نقشه‌هاي در دست در تلاش برای یافتن مسیر صحیح هستند و يا گردشگراني كه بی‌پروا و تصادفی وارد اين ميدان مبهم و ناشناخته و كوچه‌ پس‌كوچه‌هاي قدیمی آن می‌شوند كه تا آنجا که چشم کار می‌کند بازار است و حجره و سعی می‌کنند از حس واقعی گم شدن که حسی شگفت انگیزی از کشف و شهود است لذت ببرند؟ چه حس هيجان‌انگيزي دارد؛ در دسته دوم باشيد كه این احساس سردرگمی‌ را در آغوش بگيريد و نیز می‌تواند چنین حس اعجاب‌آوری را به شما پیشکش کند.
شروع يك صبح دل‌انگيز هنگام طلوع آفتاب در ميدان نقش جهان، با آن چشم‌انداز زيبا، جذاب، خيره‌كننده و متفاوت، احساس ‌كنيد باد خنك اول صبح را كه روي صورتتان خواهد وزيد، ذهنتان را باز مي‌كند؛ حس خوبي خواهد داشت. انگار وزش باد سبك را بر پوست خود واقعاً حس مي‌كنيد. گويا اين باد از نفسي مي‌گذرد كه سپيده دم سر زده و صبح برآمده. مي‌فهميد كه وزش چه معنايي دارد. دور ميدان به گشتن ادامه بدهيد روي يكي از نيمكت‌هاي محوطه نزديك آب‌نماها و حوض ميدان بنشينيد؛ صداي فواره‌ها را بشنويد، آن را ببينيد، حتي براي حس كنجكاوي و ماجراجويي دورش قدم بزنيد، حس جالبي است و اگر بتوانيد پاهایتان را در آب خنک حوض قرار دهید، منتظر بمانید تا خنک شويد و قطرات آب را بر روي پوست خود احساس كنيد، شاید همان حسی را به شما بدهد که زمان بچگی داشتید، بازي با آب. فضايي توأم با سكوت و آرامش؛ سرسبز و نامحدود؛ حوض آب زلال؛ گويي زمان و مکان را از یاد انسان می برد و زندگی دوباره می‌بخشد؛ تجسم همان رؤياي كودكي است.
با همان حس هيجان با قدم‌هايي پرشور و ماجراجويانه از محوطه ميدان وارد سراي تودرتو و مارپيچ، حجره‌هاي تاريك و به هم پيوسته و نامعلوم شويد. حجره‌هايي با غرفه‌هاي كوچكِ جذاب پر از بوي عطرها و ادويه‌هاي تازه كه در فضا پيچيده و تجربه‌ شما را هيجان‌انگيزتر مي‌كند، با مسيرهاي باريك كه می‌تواند هر علامت قابل مشاهده‌ای که جهت حرکت را مشخص می‌کند پنهان کنند. سپس بار دیگر خود را در حجره بعدی گُم کنید. در كوچه‌ پس‌كوچه‌هاي عجيب و رؤيايي غرق شويد، نگران گم شدن‌تان نباشيد، می‌توانید ساعت‌ها را در این كوچه‌‌ها و حجره‌ها سپری کنید و هرگز دوبار در همان حجره‌ي قبلی قدم نگذارید و تجربه غيب شدن و گم شدن را در خود احساس كنيد. بعد از عبور از پیچ و خم كوچه‌ها وحجره‌هاي پرجاذبه، احساسی جز عجله برای رسیدن به فضای وسیع و باز و روشن ميدان نقش جهان باقی نمی‌ماند. براي اينكه موقعيت به وجود آمده كپسول انگيزه و اشتياق شما را براي ادامه فعاليت خالي نكند يك گام به عقب برداشته و بگذاريد تا احساسات و هيجانات شما فروكش نموده و به حالت عادي بازگردد. آنگاه به موقعيت به وجود آمده يك‌بار ديگر با ذهن باز و بينش عميق‌تري نگاه كنيد. پيشنهاد مي‌كنم اگر به دنبال برند بستني و فالوده سنتي و فرني اصفهان مي‌گرديد، كافه بستني ميدان نقش جهان را از دست ندهيد و براي ساعتي استراحت روي يكي از نيمكت‌ها نشسته و يك ليوان بستني فالوده خنك نوش جان كنيد. يا براي ناهار از بريان لذيذ غافل نشويد و البته رستوران‌ها با غذاهاي سنتي، "خورش ماست" شما را وسوسه مي‌كند.
يكي از شگفت‌انگيزترين مساجد شهر انتظار شما را مي‌كشد، مسجد امام؛ از مسجد امام (جامع عباسی) ميدان نقش جهان ديدن كنيد. شاهكار كاشي‌كاري باشكوه و تحسین برانگیز گنبد و ايوان‌هاي اين بنا را بايد از نزديك ببينيد تا زندگی گذشته‌ی این شهر را دریابید. به نظر مي رسد سنگ‌تراش تاريخ را روي آن حكاكي كرده است. حواستان باشد که از آثار معماري چشم‌نوازی که بر جای جای ايوان اطراف اين مسجد به چشم می‌خورد، غافل نشوید.
اگر دوست داريد ميدان را از زاويه ديگري تجربه كنيد به بالای قصر كوچك عالي قاپو برويد كه همچون گلی است که در شفق روییده باشد. پله‌هاي مارپيچ را يكي يكي پشت سر گذاريد درحالي‌كه هيجان داريد تا به ارتفاع بيشتر و بالاتري برسيد. از بالاي عمارت نه تنها سراسر نماي ميدان، بلکه خيابان‌هاي اطراف و رشته کوه صفه که در سمت جنوب شهر گسترده شده و همچون نگيني مي‌درخشد، قابل مشاهده است. و این جا تنها نقطه در ميدان است که یک چشم‌انداز جامع و کامل و منحصر به فرد را به بیننده ارائه می‌دهد. همزمان عبور درشکه‌هايي را مشاهده ‌کنید که در اطراف ميدان، گردشگران را از این سو به آن سو می‌برند؛ به این شکل خاطره‌ای دیگر رقم زده و گذشته ها را یاد مي‌كنيد و این بستري است براي جوانان در پيوند با اجدادشان. تجربه چندحسي دلنشيني است که برای همیشه در ذهنتان بر جای می‌ماند .به انتظار یک اتفاق بنشینيد! می‌دانید اتفاق چیست؟ وزش نسیم خنکي که از روبه‌رو مي‌آید. حس اين نسيم بالای عمارت در ارتفاع، بسیار روح‌بخش است و چه هيجان‌انگيز خواهد بود اگر از ذهن شما عبور كند مانند پرنده بال‌های خود را بگشایيد و اجازه دهيد باد، شما را با خود بلند کند و به اوج آسمان‌ها پر بكشيد، از بالا نگاه كنيد و با چشمانتان جذابيت‌ها را ببينيد و شكار كنيد. اين‌ها خاصيت شگفت‌انگيز اين ميدان است: «حركت، تكاپو، احساس، اوج، اشتياق، گم شدن، هيجان، جستجو و زندگي» بايد به نصف جهان سفر كرد؛ بايد در نقش جهان تنفس كرد، بايد بود و ديد و احساس را از دريچه ديگر تجربه كرد و به قول سهراب: "چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید..."