کمیسیون اروپایی سفر و گردشگری در تازه‌ترین بررسی خود از وضعیت گردشگری جهان در سال‌های پیش رو، رشد بازدیدکنندگان ورودی به خاورمیانه‌ را در سال ۲۰۱۸ حدود ۲/ ۳ درصد و برای سال ۲۰۱۹ حدود ۳/ ۴ درصد ارزیابی کرده و تخمین آن از رشد جهانی سال ۲۰۱۷ میلادی در حوزه گردشگری ورودی به خاورمیانه نیز حدود ۵/ ۳ درصد است. این آمار و ارقام نشان‌دهنده بهبود تقاضا برای سفر به این منطقه در سال‌های آتی نسبت به سال‌های پیش از ۲۰۱۷ است. افزون بر این، برآوردهای این سازمان معتبر گردشگری حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۷ شمار گردشگران خروجی خاورمیانه‌ای برای سفر به سایر مناطق رشد ۵/ ۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز این رشد به ترتیب به حدود ۸/ ۲ و ۱/ ۳ درصد برسد.

چشم‌انداز جهانی
مطابق برآوردهای این گزارش، در سال ۲۰۱۷ بیشترین رشد ورود گردشگران متعلق به قاره آفریقا با ۵/ ۱۱ درصد بوده و پس از آن نیز به ترتیب قاره اروپا با ۶/ ۸ درصد، آسیا و اقیانوسیه با ۶ درصد، خاورمیانه با ۵/ ۳ درصد و در نهایت قاره آمریکا با ۲/ ۳ درصد قرار داشته‌اند. البته در قاره‌هایی همچون اروپا، آمریکا و آسیا و اقیانوسیه این مقادیر رشد در مناطق مختلف هر قاره تفاوت‌هایی نیز دارد. همچنین، بر اساس پیش‌بینی‌هایی که این کمیسیون برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ارائه کرده است، قاره آفریقا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز بالاترین رشد ورود گردشگران را در میان مناطق جهان در اختیار خواهد داشت. قاره آسیا و اقیانوسیه نیز پس از آفریقا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رتبه دوم را از نظر پذیرش گردشگران بین‌المللی در اختیار خواهد داشت و در رده بعدی نیز قاره آمریکا جای دارد. از نظر گردشگران خروجی نیز براساس گزارش کمیسیون اروپایی سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷، خاورمیانه بیشترین رشد را با ۵/ ۸ درصد ثبت کرده و پس از آن قاره اروپا با ۱/ ۸ درصد، آسیا و اقیانوسیه با ۳/ ۶ درصد، قاره آمریکا با ۹/ ۵ درصد و در نهایت آفریقا با ۲/ ۵ درصد جای داشته‌اند.

براساس پیش‌بینی‌‌های این سازمان، در سال ۲۰۱۸ قاره آفریقا از نظر رشد گردشگران خروجی نیز با رشد ۵/ ۶ درصدی به مقام نخست ارتقا خواهد یافت و پس از آن به ترتیب آسیا و اقیانوسیه با ۵/ ۵ درصد، قاره آمریکا با ۵/ ۴ درصد، اروپا با ۱/ ۴ درصد و در نهایت خاورمیانه با ۸/ ۲درصد جای خواهند داشت. در سال ۲۰۱۹ نیز آسیا و اقیانوسیه بیشترین رشد را در گردشگران خروجی با ۶/ ۵ درصد تجربه خواهد کرد. در این سال رتبه‌های بعدی در اختیار قاره آفریقا با ۷/ ۴درصد، قاره آمریکا با ۵/ ۳ درصد، اروپا با ۴/ ۳درصد و خاورمیانه با ۱/ ۳ درصد خواهد بود. این آمار و ارقام نکته عجیبی نشان می‌دهند و آن این است که پس از رشد قابل توجهی که در سال ۲۰۱۷ در خروج گردشگران در منطقه خاورمیانه دیده شد، سال‌های آینده در سراسر این منطقه به‌گونه‌ای خواهد بود که نسبت به سایر مناطق جهان رشد چشمگیری را در شمار گردشگران خروجی خود تجربه نخواهد کرد.

راهی برای افزایش درآمدهای آفریقا
براساس این گزارش، قاره آفریقا که پیش از سال ۲۰۱۷ با مشکلاتی در ورود گردشگران روبه‌رو شده بود و در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رشد منفی را در کارنامه گردشگری خود ثبت کرده بود، در سال ۲۰۱۷ راهی را آغاز کرده است که می‌تواند به بهبود وضعیت معیشتی و افزایش استانداردهای زندگی مردم در این قاره فقیر بینجامد و مسیر توسعه اقتصادی آنان را هموارتر کند. آفریقا مقصدی است که جاذبه‌های بکر و زیادی دارد و از طرف دیگر به‌دلیل اینکه اکثر مناطق آن واحد پولی قدرتمندی ندارند، مقصدی مناسب برای اتباع کشورهای ثروتمند غربی که در جست‌وجوی ماجراجویی و دیدن چیزهای شگفت باشند نیز محسوب می‌شود. مطابق برآوردهای کمیسیون سفر و گردشگری اروپا، قاره آفریقا در سال ۲۰۱۷ شاهد رشد ۵/ ۱۱ درصدی در گردشگران وارد شده به آن بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز با روند قابل توجه صعودی روبه‌رو باشد. توریست‌های وارد شده به این قاره در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب شاهد رشد ۷/ ۸ و ۳/ ۶ درصدی خواهند بود که نوید سرآغاز راهی نو در این قاره می‌دهند. این در حالی است که روند گردشگران خارج شده از این قاره که در سال ۲۰۱۷ شاهد رشد ۲/ ۵ درصدی بوده است، در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز به ترتیب رشد ۵/ ۶ و ۷/ ۴ درصدی را تجربه خواهد کرد. تمام این موارد نشانه‌هایی مثبت برای آینده آفریقا ارائه می‌کنند.

قاره‌ای با گردشگری پایدار
قاره اروپا به‌دلیل زیرساخت‌های مناسب و ظرفیت‌های فراوانی که دارد از صنعت توریسم خود استفاده اقتصادی مناسبی می‌کند. در این منطقه، اروپای جنوبی و مدیترانه‌ای بیشترین رشد را از نظر ورود گردشگران در سال ۲۰۱۷ تجربه کرده است و پس از آن نیز به ترتیب اروپای غربی، اروپای شمالی و در نهایت اروپای شرقی و مرکزی جای داشته‌اند. رشد گردشگران ورودی به اروپای مدیترانه‌ای در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۴/ ۱۲ درصد بوده و برای مناطق دیگر اروپا که در بالا اشاره شد نیز به ترتیب ۷/ ۶، ۲/ ۶ و ۶ درصد بوده است. افزون بر این، پیش‌بینی می‌شود در این منطقه در سال‌ ۲۰۱۸ باز هم اروپای مدیترانه‌ای در صدر رشد ورود گردشگران بین‌المللی به اروپا باشد و پس از آن اروپای شرقی و مرکزی، اروپای غربی و در نهایت اروپای شمالی قرار داشته باشند، اما در سال ۲۰۱۹ اروپای شرقی و مرکزی در صدر رشد گردشگران ورودی به اروپا و پس از آن نیز اروپای مدیترانه‌ای و در نهایت اروپای غربی و شمالی قرار خواهند گرفت.

رشد گردشگری با اهرم چینی
قاره آسیا و اقیانوسیه دو اقتصاد بزرگ و رو به رشد را در خود جای داده که مهم‌ترین لوازم توسعه گردشگری داخلی و خارجی را در خود دارند؛ جمعیت و جاذبه‌. هند و به‌خصوص چین که در سال‌های اخیر رشد اقتصادی بلندمدتی را تجربه کرده‌اند، اکنون طبقه متوسطی را دارند که نیازهای خاص خود را جست‌وجو می‌کند و یکی از آنها نیز سفرهای خارجی به مناطق دیگر جهان است. همین عامل موجب خواهد شد در سال‌های آتی رشد گردشگری خروجی در منطقه آسیا و اقیانوسیه به شدت افزایش پیدا کند؛ تا جایی که در سال ۲۰۱۹ این منطقه پیشتاز گردشگری خروجی در جهان شود. از نظر ورود گردشگران بین‌المللی نیز با توجه به گسترش زیرساخت‌ها و جاذبه‌ها و فعالیت‌های بازاریابی خوبی که به‌خصوص در منطقه شرق و جنوب آسیا انجام می‌شود، ورود توریست‌های بین‌المللی افزایش قابل‌قبولی خواهد داشت که در سال ۲۰۱۹ این قاره را پس از آفریقا در رده دوم از نظر میزان رشد گردشگران ورودی قرار خواهد داد که حاکی از شتاب گرفتن ورود گردشگران برای ورود به این منطقه است.