پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 4 اردیبهشت 1403, 14 شوال 1445, Tuesday 23 April 2024
کد خبر: 9156
منتشر شده در چهارشنبه, 03 مهر 1398 08:06
تعداد دیدگاه: 0
ورود توریست خارجی رکورد زد

طرح «ساماندهی تقویم تعطیلات برای دستیابی به آخر هفته دو روزه» که تا پیش از تشکیل وزارت گردشگری و درست یک روز قبل از کسب رای‌اعتماد وزیر، جزو اولویت اصلی این بخش از دولت بود، پیگیری آن ظاهرا در وزارتخانه جدید متوقف شده یا از دستور کار خارج شده است.  

 
توقف «پرونده تعطیلات» در وزارت گردشگری؟

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ۱۱ شهریورماه - یک روز قبل از کسب رای‌اعتماد از مجلس- در جمع نمایندگان فعالان بخش خصوصی – اتاق بازرگانی- حضور یافت و در پاسخ به یکی از دغدغه‌ها و خواسته‌های کلیدی صاحبان کسب‌و‌کار مبنی‌بر «افزایش تعطیلی آخر هفته به دو روز» حمایت همه جانبه خود را اعلام کرد و اجرای چنین طرحی را یک ضرورت برای تحقق سه هدف کلان در کشور دانست. اکنون حدود سه هفته از آن وعده می‌گذرد و دست‌کم یک علامت از فعالیت‌های متولی گردشگری نشان می‌دهد اقدام شاخصی برای تحقق وعده «آخر هفته دو روزه» نشده است. خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» روز گذشته در نشست خبری روز جهانی گردشگری که به میزبانی معاون گردشگری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد، درباره فرجام وعده وزیر برای تنظیم تقویت تعطیلات پرسید و تیموری این‌طور پاسخ داد: وزارتخانه تصمیم‌گیرنده این امر نیست اما به عنوان متولی سفر قصد ساماندهی تعطیلات را در کشور و همچنین در تقویم داریم تا تعطیلات برای مسافران قابل‌برنامه‌ریزی باشد و از همین طریق صنعت گردشگری رونق یابد. اما با این حال برای «دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته» نیازمند مطالبه عمومی نیز هستیم.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» این سخنان معاون وزیر که به «نیازمند بودن مطالبه عمومی» اشاره دارد، به‌نوعی می‌تواند بیانگر آن باشد که درجه پیگیری‌ها در دولت برای «نیاز فوری کشور به ساماندهی تقویم تعطیلات» کاهش یافته است؛ چراکه مطرح کردن یک طرح از سوی یک مقام دولتی به عنوان «اولویت» آن‌هم در قالب وعده، به شکل خودکار حاوی «تحقق همه پیش‌شرط‌ها قبل از طرح وعده» است؛ بنابراین اعلام «شرط» بعد از اعلام «وعده و اولویت» می‌تواند یا بیانگر تغییر موضع یا عقب‌نشینی از وعده داده شده باشد. این در حالی است که مسوولان ارشد وزارت گردشگری «رابطه مستقیم رونق گردشگری و سفر و سرمایه‌گذاری در این بازار با تعطیلات منظم و پایدار در قالب آخر هفته دو روزه» را تایید می‌کنند. به‌نظر می‌رسد اگر پرونده ساماندهی تعطیلات دچار توقف شده باشد، لازم است این «مطالبه عمومی» که بارها توسط صاحبان کسب‌و‌کارهای بخش خصوصی به اشکال مختلف اعلام شده، مورد پیگیری بیشتر قرار بگیرد.

ولی تیموری؛ معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز گذشته از رکورد جدید در ورود توریست به کشور خبر داد و گفت: سال گذشته تعداد گردشگران ورودی به کشور ۷ میلیون و ۸۰۰هزار نفر بوده اما در ۵ ماهه ابتدای امسال۴ میلیون و ۱۰۰هزار گردشگر خارجی به کشور وارد شده‌اند که این آمار نشان می‌دهد میزان گردشگر ورودی نسبت به  زمان مشابه سال گذشته ۳۰درصد افزایش داشته است. وی افزود: طبق ثبت آمارها در سازمان جهانی گردشگری در ۶ماهه اول امسال نیز روندها در صنعت گردشگری در سطح جهان رشد داشته به‌طوری‌که در آسیا و اقیانوسیه با ۷ درصد رشد در گردشگر ورودی و در منطقه خاورمیانه نیز با ۶ درصد رشد گردشگر خارجی مواجه بوده‌ایم. وی افزود: با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد ایران مقصد امنی برای گردشگران خارجی محسوب می‌شود که همین امر این افزایش گردشگر را ایجاد کرده است. تیموری عنوان کرد: البته تنش‌های منطقه‌ای بر رفتار لحظه‌ای توریست‌ها اثری مستقیم دارد به‌طوری‌که بایک تنش کوچک(حرکت یک ناو جنگی در منطقه) در یک روز ، اثر آن به شکل شوک در کاهش سفرهای خارجی به ایران در روز بعد تاثیرگذار است و مسافرانی که سفر خود به ایران را رزرو کرده بودند در روز بعد از وقوع تنش کنسل می‌کنند و با ریزش گردشگر به‌صورت مقطعی مواجه می‌شویم.

حال ناخوش «ایرانگردی ایرانی‌ها»

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» میزان ایرانگردی ایرانی‌ها نسبت به سفرهای خارجی افزایش نداشته و همپای هم پیش نمی‌روند و حال و روز خوشی ندارد. تیموری درخصوص تشویق گردشگران داخلی به سفر برای رونق در این بخش از بازار گردشگری گفت: سعی کرده‌ایم در راستای توسعه و توزیع سفر تقویم رویدادها را آماده کنیم تا با کمک آن بتوانیم این بخش را در داخل کشور رونق دهیم. علاوه‌بر آن سفر ارزان نیز می‌تواند در افزایش گردشگر داخلی تاثیرات مثبتی بگذارد. البته در حال‌حاضر با رشد تعداد سفرهای انفرادی در کشور مواجه هستیم که این نوع سفر علاوه‌بر هزینه‌بر بودن برای مسافران قابل‌هدایت نیز نیست.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار