پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403, 11 شوال 1445, Saturday 20 April 2024
توریست‌های کدام کشور از بیشترین «آزادی انتخاب مقصد» برخوردارند؟

اگرچه همه‌گیری کرونا چشم‌انداز دهه‌های آینده سفر را متحول خواهد کرد اما براساس شاخص شرکت هنلی، شهروندان آسیایی همچنان دارای قدرتمندترین پاسپورت در جهان خواهند بود.
ترکیه نقشه دومرحله‌ای «خیز گردشگری» را استارت زد

صدای آژیر «بی‌عملی» سیاست‌گذار در بازار گردشگری با «خیز کشور همسایه برای احیای توریسم»، بلندتر شد. ترکیه نقشه دومرحله‌ای برای جذب پرقدرت توریست خارجی در همین عصر کرونا تدارک دیده است. این کشور برای ۲۰۲۱ به دنبال جذب گردشگر تا ۲ برابر پارسال است که به پشتوانه درآمد ارزی گردشگری، تامین مالی تورم‌ساز را کنار بگذارد.
برآوردهای سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی درحوزه گردشگری، بازیابی بازار توریسم در جهان را از نیمه دوم ۲۰۲۱ باتوجه به تولید و توزیع واکسن کووید-۱۹ نشان می‌دهد اما توزیع نابرابر واکسن در کشورها منجر به رشد نامتقارن گردشگری در سطح جهانی خواهد شد.
«هوش‌ مصنوعی» چه خدماتی به فعالان توریسم ارائه می‌کند؟

یک فعال بازار گردشگری با بیان اینکه «هوش مصنوعی» می‌تواند ذائقه و نیاز گردشگران داخلی و خارجی را برای فعالان این بازار شناسایی کند، استفاده از این ظرفیت دیجیتالی را در توریسم پیشنهاد کرد.
دو دستاورد کشورهای موفق در گردشگری کشاورزی بررسی شد

گردشگری کشاورزی برای کشورهای موفق از جهتی منجر به پول‌ساز بودن این بازار برای روستاییان شد و از سوی دیگر بر اقتصاد صنعت گردشگری این کشورها اثرگذار بوده است و به‌عنوان یک نقشه اقتصادی و تفریحی برد-برد هم برای ساکنان شهر و هم برای روستاییان مطرح می‌شود.
شورای جهانی گردشگری از «بهبود بوم‌گردی» و «بحران هتل‌ها» گزارش داد

بحران کرونا که صنعت هتلداری به‌ویژه در بعد بین‌المللی را تقریبا به تعطیلی کشانده است به نفع خانه‌مسافرها در سفرهای داخلی و به‌ویژه در مناطق برون‌شهری تمام شد که توسعه و رونق این اقامتگاه‌ها را در بسیاری از کشورها به‌همراه داشته است. شورای جهانی گردشگری در گزارشی، با استناد به نزول فعالیت هتل‌ها و بهبود بازار بوم‌گردی، تغییر سبک سفر در کشورها را تایید کرد.
براساس برآوردهای کمپانی بین‌المللی اقتصاد گردشگری «آکسفورد» بازگشت بازار گردشگری به سطح پیش از شروع بحران، به احتمال خیلی زیاد در سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد. میزان تقاضای سفر در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۳ درصد کاهش یافته و کشورهای مختلف ۱/ ۱ میلیارد گردشگر بین‌المللی را از دست داده‌اند. بازیابی بازار گردشگری جهان پس از یک رکود بی‌سابقه در سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد با این حال یکی از محرک‌های اصلی احیای بازار گردشگری...
ترکیه با بازگشایی تمامی مرزهای خود برای ورود گردشگران خارجی به مسافران جهان چراغ سبز سفر نشان داده و این امر منجر به برگزاری تورهای سفر به ترکیه از سوی آژانس‌های مسافرتی شده است. اما باتوجه به اوج‌گیری مجدد شیوع کرونا در ترکیه و اتخاذ اقدامات سختگیرانه دولت این کشور برای مقابله با کرونا، بازار گردشگری ترکیه عملا در این ایام کرونایی به برهوتی برای مسافران تبدیل شده است.
در یک وبینار که در کمیسیون گردشگری اتاق ایران و ایتالیا اخیرا برگزار شد پنج اهرم برای جذب توریست و رونق بازار گردشگری در دوران پساکرونا اعلام شد تا برای دستیابی به نتایج مطلوب از فرصت پیش‌رو (دوران کرونا) بتوان استفاده کرد و گام‌های ابتدایی مربوط به این پنج راهکار را برداشت. این پنج راهکار شامل ایجاد چارچوب قانونی برای بخش فرهنگی برای آشنایی بیشتر توریست و نظم بخشیدن به بازار گردشگری، افزایش...
در مراسم معرفی کتاب نگین ولگا و همچنین معرفی شهر کازان -پایتخت سوم روسیه و مرکز ایالت تاتارستان- که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، اغلب کارشناسان حاضر درخصوص رونق بازار گردشگری که منجر به توسعه اقتصادی می‌شود اشتراک نظر داشتند.
یکی از مشکلاتی که با شیوع ویروس کرونا در کشور با آن مواجه شده‌ایم چالش‌هایی است که گردشگران درخصوص بلیت سفرهای هوایی داشته‌اند. زیرا با وجود کنسل شدن سفر به علت شیوع ویروس کووید-۱۹ اغلب توریست‌ها برای بازپس گرفتن وجه پرداختی خود بابت آن با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کردند. درحال‌حاضر که سفر با شرایط خاص صورت می‌گیرد افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ هستند مجاز به سفر نخواهند بود.
یکی از بازار‌هایی که تحت‌تاثیر کرونا قرار گرفته و آسیب‌های مالی قابل‌توجهی را تجربه کرده است بازار گردشگری است که صنایع‌دستی نیز یکی از حوزه‌های جانبی این بازار از بابت اثرپذیری از تغییر جریان توریست محسوب می‌شود.
سازمان همکاری اسلامی (OIC) به‌منظور هم‌اندیشی و دستیابی به راهکارهای کاربردی برای بهبود و ارتقای بازار گردشگری در کشورهای عضو این سازمان اقدام به برگزاری سلسله نشست‌هایی کرده است که در آن اعضای سازمان به اشتراک تجربیات خود در دوران همه‌گیری در حوزه گردشگری می‌پردازند.
در راستای دستیابی به شعار سال ۲۰۲۱ که توسط سازمان جهانی گردشگری مشخص شده است، ساکنان روستاها می‌توانند با پنج محرک تعداد قابل‌توجهی از گردشگران را به سفر روستایی تشویق کنند. این پنج محرک شامل احیای بازی‌های محلی، تولید صنایع‌دستی، طبخ غذاهای سنتی مختص آن منطقه، انجام فعالیت‌های کسب‌وکارهای روستاییان توسط توریست‌ها و وجود مکان‌های بکر همچون جاده‌های خاکی است. از سوی دیگر شناسایی پتانسیل‌های موجود...
تاثیر کرونا بر بازار جانبی گردشگری بررسی شد

با شیوع ویروس کرونا و به خواب رفتن بازار گردشگری کشور یکی از بخش‌های این بازار که صنایع‌دستی است نیز به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفته است. به‌طوری‌که تولید‌کنندگان این حوزه به اندازه‌ای با کاهش مشتری مواجه شده‌اند که منجر به تعدیل نیروی انسانی فعال خود و همچنین تعطیلی کارگاه‌های تولیدی شده اند. در همین راستا محمدرضا داوودی تولید‌کننده سماورزغالی منقلی گفت: این نوع سماور تولید انبوه ندارد؛ زیرا این...
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تشریح پروازهای بین‌المللی از کشورهای خارجی به ایران و از ایران به مقاصد بین‌المللی از برگشت لوفت‌هانزا به ایران از اواسط دسامبر سال میلادی جاری خبر داد.
نمایندگان بخش خصوصی در بیست و هفتمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران به بررسی ظرفیت‌های بازار چین برای کسب و کار‌های نوآور ایرانی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی پرداختند.
با وجود اینکه شیوع ویروس کووید-۱۹ موجب شده تا اغلب کسب‌وکارهای اقتصادی آسیب جدی در حوزه مالی را تجربه کنند. اما در این میان برخی از بخش‌های اقتصادی همچون بازار گردشگری بیش از سایر بازار‌ها از رونق افتاد و همین امر نیز زیان قابل‌توجهی را با خود به همراه داشته است. با این حال با یک مدیریت صحیح می‌توانیم از این فرصت خاموش که ویروس کرونا ایجاد کرده استفاده کنیم و به‌واسطه آن به جذب بهداشتی گردشگر...
پایان ترامپ در آمریکا، بازار جهانی گردشگری را از ویروس سیاسی حداقل ۲ساله تصفیه می‌کند.
نخستین وبینار گردشگری ایران و ایتالیا با عنوان «گردشگری و اقتصاد» سی‌ام آبان ماه امسال برگزار خواهد شد. این وبینار ۶ هدف اصلی را دنبال می‌کند که شامل جایگاه گردشگری در برنامه‌های توسعه اقتصادی، نقش و تاثیر صنعت گردشگری فرهنگی بر اشتغال ملی و منطقه‌ای، تاثیر گردشگری الکترونیک و استارت‌آپ‌ها در جلوگیری از سقوط صنعت گردشگری در فضای فعلی و رشد آن در دوران پساکرونا است. همچنین تاثیر گردشگری در رشد...

آخرین اخبار