اقتصاد بازار: رئیس شورای جهانی صنایع دستی در آسیا و اقیانوسیه گفت: اصفهان می‌تواند به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی فعالیت بیشتری و حضور پررنگ‌تری در بازارهای جهانی صنایع دستی داشته باشد.
غدا هیجاوی در آئین بزرگداشت اصفهان شهر جهانی صنایع دستی اظهار داشت: اصفهان با بسیاری از شهرهای معروف جاده ابریشم ارتباط دارد و از این طریق توانسته کارهای بسیاری را در زمینه هنر و صنایع دستی انجام دهد و توانسته خود را به عنوان یک عضو ثابت کند.
وی افزود: اصفهان هرگز هنر خود را از دست نداده ‌و در طول سال‌های مختلف کارگاه‌های مختلف هنری زیادی در اصفهان برگزار شده که به همین دلیل اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ثبت شده است.
رئیس شورای جهانی صنایع دستی در آسیا و اقیانوسیه تصریح کرد: تفاوت اصفهان با دیگر شهرهای ثبت شده در این است که تنها برای یک هنر ثبت نشده است و هنرهای مختلفی در این شهر جریان دارد.
وی بیان کرد: من با همکارانم نقش دولت ایران را در این مقوله شاهد بودیم که توانسته‌اند با تلاش‌های خود میراث فرهنگی ایران را به خوبی حفظ کنند و حضور مستقیم دولت ایران در تولید و نگه‌داری این صنعت بسیار مشخص بوده و از صنایع دستی به خوبی حمایت کرده است و این حمایت سبب شده که کیفیت صنایع دستی ایران ارتقا یابد.
هیجاوی خاطرنشان کرد: علاوه بر درک متقابل دولت و هنرمندان سبب حفظ آثار و صنایع دستی شده است و انگیزه‌ای برای دیگر کشورها برای حمایت از منابع داخلی شده ‌و هنرمندان ایرانی نیز با مسئولیت‌پذیری بالا توانسته‌اند هنر خود را به نمایش بگذارند.
وی تصریح کرد: شبکه جهانی صنایع دستی در سال 2013 و 14‌ تحت نظارت انجمن صنایع دستی حرکت خود را آغاز کرده است و در پاسخ به اهمیتی که به مردم به کشورها دارند به نیازهای هنری پاسخ داند.
تورهای بازدید از صنایع دستی گذاشته شود
مسعود سلطانی‌فر در آئین بزرگداشت «اصفهان؛ شهر جهانی صنایع‌دستی»، اظهار داشت: از اصحاب فرهنگ و هنر و مردم خون‌گرم اصفهان برای حضور در آئین بزرگداشت اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی، تشکر می‌کنم؛ هم‌چنین این اتفاق حاصل زحمات چندین‌ماه مسئولان میراث فرهنگی و رئیس شورای جهانی صنایع دستی در آسیا و اقیانوسیه است.

1
وی تصریح کرد: با تلاش مسئولان در سازمان صنایع دستی موفق شدیم که در کنار دستاوردها و موفقیت‌های بزرگ دولت تدبیر و امید در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی به این توفیق بزرگ دست پیدا کنیم.
معاون رئیس‌جمهور بیان کرد: روشن است که انتخاب اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی و تبریز به عنوان شهر جهانی فرش اتفاق بزرگی است زیرا تنها در دنیا تاکنون فقط 11 شهر به عنوان شهر صنایع دستی انتخاب شده‌اند؛ اکنون این 2 کانون بزرگ علم وفرهنگ و ادب در با خلق آثاری بدیع سبب کسب عنوان کلی صنایع دستی جهانی برای ایران شدند.

وی با بیان اینکه اصفهان شایستگی این عنوان را دارد، خاطرنشان کرد: تبدیل شدن اصفهان به پایتخت صنایع دستی علاوه بر جنبه ملی ارزش‌های جهانی نیز دارد که هنرمندان در کنار تولید و ترویج هنر در ایران، پا از مرزهای کشور فراتر گذاشته و در دیگر کشورهای جهان هنر اصفهان را به جهانیان بیاموزند؛ البته باید شرایطی فراهم شود برای اینکه هنرمندان دیگر کشورها برای استفاده از تجربیات و مشاهده این آثار به این شهر بیایند.
سلطانی‌فر تصریح کرد: تورهای گردشگری شهر اصفهان دیگر تنها برای آثار تاریخی نیست، بلکه باید تورهایی برای بازدید صنایع دستی گذاشته شود و از اساتید اصفهان می‌خواهیم به دیگر کشورها سفر کنند و ضمن انتقال تجربیات خود تجربیات جدیدی نیز کسب کنند و زینت این مرز و بوم در خارج از کشور باشد.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید موفق به ثبت 3 اثر بزرگ در 2 سال اخیر شده‌ است، گفت: همانطور که می‌دانید بر اساس قوانین یونسکو هر کشور در سال تنها یک مرتبه می‌تواند شهری را ثبت جهانی کند اما با توجه به سهمیه سوخته‌ای که ما داشتیم، توانستیم در سال 2014 شهر سوخته در زابل و در سال 2015 شهر تاریخی شوش و روستای میمند کرمان را در یونسکو به ثبت برسانیم.
معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: در نظر داریم در سال آینده تعداد ثبت‌ها را به صورت زنجیره‌ای داشته باشیم؛ با توجه به اینکه از سال 2007 محدودیت‌هایی برای ثبت گذاشته شد، باید بتوانیم 11 قنات بزرگ کشور را در قالب یک اثر به ثبت برسانیم.
سلطانی‌فر با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید 3 اثر محموله تاریخی به ایران بازگردانده شد، افزود: به‌طور قطع در آینده و در مناسبت‌های مختلف قدم‌های بزرگترین را بر می‌داریم و تلاش می‌کنیم کارگاه‌های مختلف هنری را حمایت کنیم تا توانسته باشیم در این راه خانواده صنایع دستی را یاری کرده و شرایط را بهبود بخشیم.
وی خاطرنشان کرد: از 460 رسته ثبت شده در آثار جهانی حدود 360 رسته متعلق به کشور ایران است و این افتخار را داریم که در 2 سال گذشته حدود 2.5 برابر رشد جهانی در بخش گردشگری رشد داشته باشیم، بر اساس آمار رشد گردشگری جهانی 4.6 درصد در آسیا 5 درصد و این آمار در ایران 12 درصد است.
شهر جهانی در پوسته استانی و ملی نمی گنجد
بهمن نامور مطلق در آئین بزرگداشت اصفهان شهر جهانی صنایع دستی اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های ارزیابی وضعیت صنایع دستی در دنیا، عنوان و میزان ثبت‌های است که انجام می‌دهد، ثبت شهر جهانی یکی از مهمترین این شاخصه‌ها است که تا کنون هیچ شهری در ایران به ثبت نرسیده شود و خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته 2 شهر به طور هم‌زمان مصوب شد و ایران را در کار کشورهای بزرگ قرار داد.
وی افزود: در جهانی که هر روز شهرها از اهمیت بیشتری برخودار می‌شوند، شهر جهانی یعنی شهری که دیگر در پوست استانی یا حتی ملی خود نمی‌گنجد و سهم خاصی را در GNP به خود اختصاص داده و آماده ایفای نقش جهانی است.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: اصفهان به دو دلیل عمده یعنی گذشته‌ای بی‌مانند و پرافتخار و همچنین استعدادی بی‌نظیر به ویژه برای آینده‌ای درخشان انتخاب شده است و این انتخاب بیانگر آن است که اصفهان اراده کرده است تا یکی از اصلی‌ترین بازیگران در حوزه صنایع دستی جهان باشد و اصفهان قصد کرده تا در مدیریت جهانی صنایع دستی سهم تعیین کننده‌ای داشته باشد.
وی بیان کرد: ثبت اصفهان به شرط اینکه شرایط و الزامات آن رعایت شود اتفاقات بزرگی خواهد افتاد که برخی از آنها شامل بازارهای تثبیت، تولیدات کیفی، گردش مالی تسهیل، دسترسی‌ها آسان، نیروی انسانی مناسب، بخش خصوصی فعال، برندسازی و حقوق مادی و معنوی محفوظ و ارز‌آوری بیشتر است.

9
نامور مطلق خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های ارتباطات فیزیکی و مجازی مانند توسعه فرودگاه بین‌المللی، بهبود راه‌ها به ویژه راه‌های ریلی و افزایش جدی پهنای باند اینترنت، ایجاد زیرساخت‌های تجاری همانند فضای مناسب حراجی، نمایشگاهی، بورس و گمرک، ایجاد زیرساخت‌های مالی و فرهنگی از الزامات این ثبت جهانی است.
وی اظهار داشت: اصفهان باید بزرگترین شهر تجاری و فرهنگی صنایع دستی جهان باشد و فراموش نکنیم که بزرگترین سرمایه شهرهای جهانی سرمایه انسانی هستند و هنرمندان و تجار خلاق، مقاوم و مومن راهگشای آینده صنایع دستی اصفهان هستند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: این عنوان برای اصفهان و تبریز تنها به برگزاری یک جشن خاتمه نمی‌یابد بلکه باید به دنبال کارهای سابق، ماهیت شهرهایمان و نسبت آنها با صنایع دستی، فرش، میراث فرهنگی، گردشگری و همه صنایع خلاق را که نزدیک به 10 هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد را تغییر دهیم.
جان مایه حیات اصفهان هنر است
رسول زرگرپور در آئین بزرگداشت اصفهان شهر جهانی صنایع دستی اظهار داشت: سال گذشته در این زمان آئین قالی‌شویان مشهد اردهال به ثبت جهانی رسید و امسال صنایع دستی شهر اصفهان و تا سال اینده سه قنات یزرگ ب ثبت جهانی می‌رسند.
وی افزود: آنچه که انتظار می‌رود این است که اصفهان هرسال در یک جریان بین‌المللی به ثبت برسد و زیرا این شهر و استان این ظرفیت را دارد.
استاندار اصفهان تصریح کرد: اصفهان شهری است که سفرنامه‌نویسان آن را سحرآمیز و افسانه‌ای نامیدند و مارکوپولو نیز آن را نصف جهان نامیده است و ما خود را مهد تمدن، فرهنگ، هنر و ادب می‌دانیم، شهری که ریشه در تاریخ 7 هزارساله دارد و در 4 دوره پایتخت ایران بوده است.
وی بیان کرد: اصفهان در سال 2006 پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی بوده و اکنون نیز پایتخت جهانی صنایع دستی است که در این حوزه دارای 1765 ثبت هنری ملی و 102 اثر هنری ثبت شده در یونسکو است.
زرگرپور بیان کرد: جان مایه حیات اصفهان هنر است و فرهنگ و هنر ایران اسلامی را باید مولفه‌های مهمی چون اصالت، ادب، هنر و فرهنگ دانست و هنرمندان اصفهان میراث بزرگ این دیار هستند که با آثار ارزشمند خود پدیده بزرگ دیگی را در این دیار رقم زدند.
وی خاطرنشان کرد: هنرهای تاریخی همراه با زبان آئین، باورها و اداب سنتی برآمده‌اند و ژرفای فرهنگ پویای این سرزمین به اوج پختگی و بالندگی رسیده است که در آثار ارزشمند صنایع دستی تبلور یافته است.
استاندار اصفهان گفت: در دو سال گذشته سه محور توسعه علم و فناوری، هنر و گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی برای اصفهان در نظر گرفته ‌شده است.
وی بیان کرد: مکان و محل نخستین موزه بزرگ اصفهان طراحی‌ شده و ساختمان آن به‌زودی افتتاح می‌شود چراکه یکی از کمبودهای اصفهان موزه آثار تاریخی است و آثار ارزشمندی در پستوهای این شهر داریم.

مهدی جمالی نژاد در مراسم ثبت جهانی اصفهان به‌عنوان پایتخت صنایع‌دستی جهان، اظهار کرد: ثبت جهانی اصفهان در حوزه صنایع‌دستی اگرچه یک رویداد دیرهنگام است اما به‌هرتقدیر با عنوان رخدادی فرخنده و غرورآفرین ازاین‌پس عظمت و شکوه جاودانه اصفهان و صلابت هنر و هنرمندانش را بیش‌ازپیش بازنمایی خواهد کرد.

وی بابیان اینکه بی‌حکمت نیست که بلندآوازگان و مشاهیر بزرگ اصفهان شناس در محاسن این کهن شهر و خواستگاه بی‌بدیل تمدن و فرهنگ و ستایش هنرمندی و هنرآفرینی مردمانش و نیز نکته‌سنجی‌ها و نازک‌کاری‌ها سخن رانده و قلم‌فرسایی‌ها کردند، گفت: در هر کوی و برزن این شهر آثاری ارزنده و ماندگار از هنر معماری تا ابدیت عشق رخ برافروخته و هنرهای دستی آن‌چنان شمع شب‌افروز در شبتان فرهنگ این دیار می‌درخشد.

شهردار اصفهان افزود: به‌راستی‌که جانمایی اصفهان هنر است و سرشت پاک آن باهنر عجین شده است گویی شط خروشان هنر هیچ‌گاه در این خطه از سیالیت باز‌نمی‌ماند و در هیچ برهه و دوره‌ای از تاریخ روی به کسادی و وخامت نمی‌نهاد.

jamali

جمالی نژاد با اشاره به اینکه در گذرگاه تحولات بزرگ تاریخی، هویت هنری و فرهنگی اصفهان معصوم مانده و در تاریک‌ترین اعصار تاریخ نه‌تنها در پرتو خلق آثار درخشان و گران‌بهای هنری نور امید در دل مردم افکنده شده است، تأکید کرد: آسمان معرفت و معنویت این سرزمین تابان غرق در ستاره گردیده، بلکه روحیه همزیستی، نرم‌خویی و هم‌زبانی، مسالمت و همدلی بر فضای فکری و احساسی آحاد جامعه شهری مستولی و غالب شده است.

وی ادامه داد: بی‌شک هنرهای دستی گنجینه نهان و راز پنهان و بخشی از هویت مردم باریک‌بین و ژرف‌اندیشی است که بهشت زیبای درون و نگشوده خویش را آیینه داری می‌کند.
بنابراین ماهیت این‌گونه آثار هنری ظریف و ملموس که محصول تلاش مؤثر، عشق شورانگیز به خلق اثر و نازک بینی است، بیش از آنکه تجاری باشد فرهنگی است و با ثبت جهانی آن امید است که آوازه و البته جایگاه فرهنگی و هنری اصفهان در جهان بیشتر و متعالی‌تر شود.

شهردار اصفهان اضافه کرد: با قاطعیت باید گفت که پویش و نوجویی، زایش و پویایی و تجدید حیات پیوسته هنر در هر عصری پشتوانه و راز ماندگاری و جاودانگی هنر بوده است. پس همچنان که ما میراث دار فرهنگ و هنر پیشینیان هستیم باید خود تداوم بخش هنر باشیم و آثاری خلق کنیم که مایه بالندگی و افتخار آیندگان باشد و آنان خود را مباهی به میراث داری این آثار بمانند.

جمالی نژاد بابیان اینکه غبار کهنگی و فراموشی هرگز بر آثار برجسته خطی میرعمادها،علیرضا عباسی‌ها، میرزا غلامرضاها نخواهد نشست. نقش زیبا و شگفت آثار صورتگران و مینیاتوریست‌های نام‌آور و چیره‌دستی همچون حاج مصورالملکی، رستم شیرازی و استاد فرشچیان که واقعیت‌های تاریخی و حماسی را در قالب هنر نگارگری بازآفرینی کرده است، از لوح خاطره مردم زدوده نخواهد شد و نوای نی کسایی و صدای دلنواز تاج آوای خوش تار جلیل شهناز همیشه در یادها و گوش‌ها طنین‌انداز است.

وی تأکید کرد: هنرمندان امروز باید بکوشند آثاری همسنگ گذشتگان بیافرینند شاید طنینی از آن در آینده بماند و آیندگان به نیکی یاد کنند و بگویند که اینان مردمانی شایسته،هنرمندانی بزرگ و خالقانی سترگ بودند و به این شکل شهری با توان بالای خلاقیت و نوآوری خواهیم داشت که بهترین تبلور آن در صنایع‌دستی بروز می‌یابد و با خلق چند صد رشته هنری در این عرصه مقامی کم‌نظیر در صدر جهان برای او ثبت می‌شود.

شهردار اصفهان اظهار کرد: سرآغاز این حرکت جدی، شناسایی عیوب و مشکلات و دستیابی به راه‌حل‌ها و ایده‌های نوین است که اگر این‌چنین نباشد ظرفیت به وجود آمده در مسیر ارتباطات جهانی بی‌استفاده می‌ماند. دوران طلایی صنایع‌دستی اصفهان در دوره صفویه و عوامل رشد و توسعه آن و زوال پس‌ازآن ما را به سمت شرایط مشابهی در دوران معاصر هدایت می‌کند.

جمالی نژاد افزود: شهرداری اصفهان با عنایت به جایگاه رفیع صنایع‌دستی در فرهنگ، هنر و اقتصاد شهر و همچنین اهمیت فراگیری توسعه آن بر خود لازم می‌داند که ساماندهی، طراحی و سازمان‌دهی گسترده‌ای در این عرصه داشته باشد تا توان و قابلیت مدیریت شهری در راستای حفظ و پیشبرد صنایع‌دستی اصفهان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با بزرگداشت اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، مطالعات و بررسی طرح جامع صنایع‌دستی شهر اصفهان آغاز و ایده‌هایی نوآورانه و خلاق را جذب می‌کنیم.

شهردار اصفهان تأکید کرد: اصفهان نگارخانه نغزی است که بر گستره‌اش شمع شب‌افروز هنر با نفس باد نمرد/ بال اندیشه به گرمای تب آلود هنر نیز نسوخت.

8
یک سوم صنایع دستی جهان در اصفهان
فریدون الهیاری در آئین بزرگداشت اصفهان شهر جهانی صنایع دستی اظهار داشت: اصفهان به‌عنوان یکی از پایگاه‌های تمدن ایران اسلامی همواره پیشگام بوده و در سال 2006 به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام برگزیده شد و مورد تائید همگان قرار گرفت.
وی افزود: اصفهان همواره به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم و اجتماعی در طول تاریخ بوده ‌و در چهار دوره پایتخت ایران بوده است و شاهکارهای هنری که در این سرزمین خلق می‌شود، نشان و گواه ذوق مردم اصفهان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان در سال‌های اخیر به‌عناوین و القاب مهمی دست یافته ‌که شایسته همگی آن‌ها بوده است، تصریح کرد: اصفهان با دارا بوده 196 رشته صنایع دستی ثبت شده، بیش از یک سوم صنایع دستی جهان را در خود جای داده است.
وی افزود: افتخار داریم که در این دولت با توجه به پیشرفت‌های دیپلماسی پیشرفت‌های خوبی را در دیپلماسی فرهنگی شاهد باشیم که این دولت موفق شد که 2 شهر اصفهان و تبریز را به عنوان شهر صنایع دستی و شهر فرش به ثبت جهانی برساند.
الهیاری خاطرنشان کرد: اکنون 50 سال از تشکیل شورای جهانی صنایع دستی می‌گذرد و ما افتخار داریم که امروز نام اصفهان را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در تاریخ افتخارات خود ثبت کنیم.

2