اقتصاد بازار: معاون روابط کار وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس پایش‌های جهانی، رتبه ایران در روابط کارگر و کارفرما دربین ۱۴۸ کشور از ۱۰۰ به بالا است که از این نظر ایران جایگاه بسیار پایینی دارد.
سید حسن هفده‌تن در کارگاه آموزشی قوانین کار در کشورها اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام گرفته بین‌المللی در سطح ۱۴۸ کشور دنیا، ایران در شاخص روابط کارگر و کارفرما رتبه ۱۲۸، در زمینه انعطاف‌پذیری حقوق و دستمزد جایگاه ۱۳۸، در موضوع رویه‌های استخدام و اخراج رتبه ۱۰۹، در بحث بهره‌وری جایگاه ۱۳۰ و در انتصابات در کارگاه‌ها رتبه ۱۲۷ دنیا را دارد.
وی بیان داشت: این آمارها به خوبی نشان می‌دهد به دلیل برخی قوانین و مقررات روابط کارگران و کارفرمایان کاهش یافته است.
معاون روابط کار وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه آمارها از سوی دیگر نشان دهنده این است که از طرفی مدیران حرفه‌ای بر اساس شاخص‌ها در جایگاه خود قرار نگرفته و مشکلاتی در زمینه کار و روابط کار وجود دارد، ادامه داد: در صورتی که بخواهیم روابط کار در سطح کشور به وضع مطلوبی برسد باید بازی برد - برد شرکای دولت را در پس منافع ملی ببینیم، از یک طرف به رفاه، دستمزد و امنیت شغلی کارگران و از طرف دیگر به بهبود فضای کسب و کار و امنیت سرمایه‌گذاری توجه شود تا مشکلات برطرف شوند.

وی با بیان اینکه به نیروی صاحب مهارت به عنوان ارزشمندترین سرمایه کشور نگاه می‌کنیم، تصریح کرد: قوانین مشکل‌دار باید اصلاح شوند و در این راه پیشگامان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی باید پیش قدم باشند.
هفده‌تن تاکید کرد: هزینه‌های مبادله در کشور ما بسیار بالا است و همین موضوع قدرت رقابت را گرفته است، اما امیدواریم این مشکلات هرچه زودتر برطرف شوند تا شاهد وضعیت مناسبی در امور کار باشیم.
معاون روابط کار وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در گذشته روابط کار بر مبنای اصول روابط انسانی مستحکم بود اما طبق گزارشات بین‌المللی امروز وضعیت روابط کار در کشور چندان مناسب نیست.
هفده‌تن اظهار کرد: امیدواریم طبق اهدافی که برای این کارگاه‌ در نظر گرفته شده بتوانیم کمک کنیم تا الگوی جدیدی در راستای افزایش امنیت شغلی کارگران و تسهیل امور کارفرمایان و انعقاد قراردادها طراحی شود.
وی ادامه داد: هیچ موضوعی بدتر از تبعیض و بی‌عدالتی و هیچ مسئله ای بهتر از ایجاد رفاه برای مردم نیست و دولت تدبیر و امید به این موضوعات به عنوان اصولی مهم توجه ویژه دارد.
منبع: خبرگزاری مهر