اقتصاد بازار: معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: قرارداد ۱.۹ میلیارد یورویی برای بهره‌برداری از قطار سریع‌السیر اصفهان منعقد شد.
محمد علی طرفه‌نژاد با اشاره به اینکه گردشگری، علوم و تحقیقات و فرهنگ و هنر محورهای توسعه استان اصفهان قرار گرفته است، اظهار داشت: استان اصفهان در این زمینه‌ها قابلیت‌های زیادی دارد و از این رو مدیریت استان نیز پیگیری‌های لازم را برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای استان در دستور کار دارد.
طرفه‌نژاد توجه به معضلات ترافیکی را از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت کشور و استان با توجه به آلودگی هوا و همچنین تلفات انسانی در حوادث ترافیکی عنوان کرد و افزود: در اصفهان بخش های مختلفی در شهرداری از جمله معاونت حمل و نقل شهرداری، شركت اتوبوسرانی و سازمان پایانه‌ها در راستای بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی فعالیت دارند.
وی با اشاره به شناسایی نقاط حادثه خیز استان اصفهان در دو سال گذشته بیان داشت: از این رو زیرساخت‌های لازم برای از بین بردن این نقاط در دستور کار ویژه قرار گرفته است.
معاون عمرانی استاندار اصفهان مشارکت مردم را از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای حل معضلات ترافیکی دانست و ادامه داد: از این رو باید توجه داشته باشیم که با فرهنگسازی و توجه عموم مردم جامعه به حل معضلات ترافیکی کمک قابل توجهی خواهیم داشت.\وی با بیان اینکه تخلفات ترافیکی به دو دسته عمد و غیر عمد تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: باید توجه داشته باشیم که عواملی همچون جاده‌ها، نوع خودرو، تجهیزات و .. در ایجاد تخلفات غیر عمدی رانندگی نقش بسزایی دارند.
طرفه‌نژاد در ادامه با تاکبد بر اینکه کمبود آموزش برای ارائه گواهینامه رانندگی از مهم‌ترین مشکلات رانندگی کشور است، گفت: باید توجه داشته باشیم که مدت زمان ارائه آموزش‌های رانندگی در کشورهای پیشرفته ۲۱۰ ساعت و در کشور ایران ۲۱ ساعت است که عدد غیرقابل مقایسه‌ای است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان در دستور کار قرار گرفته است، افزود: با افزایش آموزش طی ۲ سال گذشته ۱۰ درصد کاهش تلفات را شاهد بوده‌ایم.
معاون عمرانی استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به تاکیدات ویژه مقامات کشوری و استانی برای حل مشکلات ترافیکی ادامه داد: از این رو با پیگیری‌های استاندار اصفهان سرعت بخشیدن به پروژه‌هایی از جمله مترو و قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به پروژه احداث قطار سریع السیراصفهان-تهران تصریح كرد: قرار داد احداث این پروژه منعقد شده است و اعتباری بالغ بر یك میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو از طریق فاینانس برای این مهم در نظر گرفته شده است.
معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به تامین ۵ رام قطار که شامل ۲۵ واگن می‌شود، گفت: تعدادی از این واگن‌ها در حال آزمایش هستند، ابراز داشت: فاز اول خط یك مترو به صورت آزمایشی راه اندازی شد و به زودی با حضور یكی از مقامات كشوری به صورت رسمی به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینكه ۱۰ كیلومتر از عملیات اجرایی خط یك مترو باقی مانده است، افزود: خط یك مترو تا پایان سال ۹۵ به بهره برداری می رسد.