دفتر سرمایه گذاری و مشارکتهای شهرداری اصفهان با هدف جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تنوع بخشی به پروژه های شهری اصفهان سیلی از فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف را برای معرفی به سرمایه گذاران قابل ارائه نموده است. یکی از حوزه های حیاتی در بخش زیرساخت شهری، حوزه حمل و نقل است که این دفتر با تیزهوشی به ارائه طرح های جذاب سرمایه گذاری در این حوزه پرداخته است. گفتگوی ما با سيد مرتضي حسام نژاد، مدیر و قائم مقام شهردار در امور سرمايه گذاري و مشاركت هاي شهرداري اصفهان از یک پروژه مهم که اخیرا در بخش حمل و نقل درون شهری به مرحله انجام رسیده است حکایت دارد:

hesamnezad 

اقتصادبازار: به نظر می رسد که دفتر سرمایه گذاری شهرداری اصفهان طیف وسیعی از فرصتهای سرمایه گذاری را برای مخاطبان خود فراهم آورده است. نمونه اخیر در حوزه حمل و نقل درون شهری اصفهان با چه پیش زمینه ای به سرمایه گذاری رسید.
همانطور که می دانید یکی ازسیاست های کلی که دردفتر سرمایه گذاری های مطرح است تنوع بخشی به پروژه های شهری اصفهان است. جذب سرمایه گذاری های مشارکتی درراستای تامین نیازهای متنوع و متفاوت شهر اصفهان که زمینه توسعه پایدار این شهر را فراهم می کند..
ازمهمترین این نیازها، حمل ونقل عمومی است. به تعبیری می توان گفت شاید دررده ی اول واولویت های اساسی شهر اصفهان، حل مشکل حمل ونقل عمومی است. دراین راستا توجه به این نکته اهمیت دارد که اولا درحوزه زیرساخت و تجهیزات اولیه ناوگان، سرمایه گذاری بالایی مورد نیاز است. این سرمایه گذاری سنگین، در تهیه ناوگان اعمم از تهیه اتوبوس، بی.ار.تی و مترو خود را نشان می دهد. .هرکدام ازاین موارد نیاز به سرمایه گذاری اولیه دارد. همچنین درقسمت بهره برداری یک نوع مدیریت اقتصادی چابک و هوشمند لازم است که با مدیریت بخش خصوصی قادر به ارائه بهترین نوع خدمات به عموم مردم باشد. در همین راستا سالیان گذشته اقدامات نوسازی خوبی درحوزه ناوگان حمل و نقل شهری انجام شده، که از جمله آن راه اندازی خط یک بی آرتی در دوفاز بود که ابتدا ازبلوار شفق تا میدان آزادی و بعد از آزادی تا ترمینال باقوشخانه احداث و بهره برداری شد.
سرمایه گذاری مستقیم شهرداری هم در خرید اتوبوس ها دوکابینه و هم اتوبوس های 12متری، هزینه سنگینی را به دوش شهرداری گذاشت و متوجه شدیم که ادامه دادن این مسیر مشکل است. بنابراین پیش بینی کردیم که این فضا رو باز کنیم و جذب و مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی را داشته باشیم. با فراخوانی که انجام شد یک مورد منجر به قرارداد قطعی شد که 50دستگاه اتوبوس دو کابین توسط بخش خصوصی تهیه شود که ارزش اولیه بدون هزینه های مالی، چیزی حدود 450 میلیارد ریال است که مابتوانیم خط بی. ار.تی سوم شرق – غرب اصفهان، را راه اندازی کنیم.

اقتصادبازار: یعنی این قرارداد صرفا به خرید 50 دستگاه اتوبوس توسط بخش خصوصی منجر شد؟
درهمین خط سوم، یک قرادداد دیگر نیز منعقد شد که زمین آن تحویل مشارکت کننده گردیده، که جلوتر از قراداد تهیه ناوگان ا ست؛ آنهم ساخت و تجهیز ایستگاه های بی ارتی است. لازم است اشاره کنم در زمینه اجرای ایستگاههای بی. ار.تی، ما دوتا تجربه داشته ایم که مقابل مقایسه است. در فاز یک از طریق جذب سرمایه گذار ایستگاهها را احداث کردیم که یک غرفه عرضه مواد غذایی نیز در آن پیش بینی شده بود. هرچند پیشنهاد شده بود مواد غذایی سرد و بسته بندی شده عرضه شود متنها این قسمت ناموفق بود. اما در قسمت تهاتری که بصورت BOT انجام شد درمقایسه با فاز 2 که کاملا به صورت پیمانکاری اجرا شد و شهرداری پول آن را پرداخت کرد موفق بودیم.
نهایت امر مجموعه شهرداری به این جمع بندی رسید که باید به صورت مشارکتی حرکت کند و از بخش خصوصی کمک بگیرد. بنابراین مجددا فراخوان زدیم و بحمدلله سرمایه گذاران قابلی پیشنهادداده و حضور پیدا کردن ونهایتآ مذاکرات انجام شد و منجر به عقد قرارداد گردید. مقرر شد تا درقبال ساخت ایستگاها، استفاده از فضای تبلیغات ایستگاهها بی.ار.تی به مجری واگذار گردد. استنباط بنده این است که هم ازلحاظ کیفیت و طراحی و سرعت انجام کار، پروژه موفقی خواهد بود.
بنابراین در حوزه حمل ونقل عمومی، یک پروژه تهیه ناوگان در حد 50 دستگاه اتوبوس دو کابین با حجم سرمایه گذاری حدود 450 میلیارد ریال و یک پروژه ساخت و تجهیز ایستگاهها با حجم 7 میلیارد ریال منعقد شده که با اجرایی شدن آن بحث نوسازی ناوگان و جمع شدن اتوبوس های فرسوده در حد چشمگیری انجام خواهد شد.

اقتصادبازار: یعنی مطابق این قرارد تعداد 50 دستگاه اتوبوس جایگزین دستگاههای قبلی خواهند شد؟
با اجرای این پروژه حدود20 درصد توسعه و 80 درصد جایگزینی دستگاههای فرسوده را به دنبال خواهیم داشت که قطعا هم در بحث آلودگی محیط زیست و هم در زیباسازی چهره و ظاهر شهر و ارائه خدمات با کیفیت بالاتر به شهروندان موثر خواهد بود.

اقتصادبازار: آورده دو طرف در این قرارداد مشارکتی مابین شهرداری اصفهان و شرکت مجری چگونه است؟
آورده ی سرمایه گذار تهیه ناوگان است و تعهد شهرداری پرداخت یارانه ای به اندازه مابه التفاوت هزینه تمام شده مشارکت کننده با قیمت بلیط مصوب شورای شهر است. عنایت داشته باشید که شورای شهر ممکن است با انگیزه حمایت از شهروندان بهایی را مصوب کند که با هزینه تمام شده مشارکت کننده متفاوت باشد. شهرداری تفاوت این دو عدد را بصورت یارانه پرداخت می کند. قرداد به صورت BOT است و در نهایت بعد از 10سال این ناوگان و 50 دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری خواهد شد.

اقتصادبازار: عملیات اجرای این پروژه چه زمانی شروع می شود و در طی چه مدتی به بهره برداری خواهد رسید؟
پیش بینی زمانی ما، در حدود 15 ماه است . در اولین شورای عالی جزئیات این پروژه مطرح می شود. استنباط ما این است ظرف یک ماه اینده اجرای آن ابلاغ شده و پیش بینی می شود که بین 3 تا 5 ماه آینده نخستین دستگاه وارد چرخه حمل و نقل شهری خواهد شد و تا 15 ماه دیگر، کلیه 50 دستگاه به بهره برداری خواهند رسید.

اقتصادبازار: بدون شک یکی از عمده ترین دلایل آلودگی هوای اصفهان به بحث حمل و نقل درون شهری باز می گردد! آیا پروژه های دیگری دراین بخش وجود دارد که دفتر سرمایه گذاری شهرداری تمایل به مشارکت با بخش خصوصی دارد؟
یکی ازموارد احداث پایانه ها است. استنباط من این است که اگر مشکلات تملکی زمین ها مرتفع شود این دست پروژه ها قابلیت بالایی برای جذب سرمایه گذار خواهند داشت. مادو پایانه بزرگ اندیشه و کاوه را داریم که هردو جز مگا پروژه های شهر هستند که باید در همایش بین المللی فرصت های پساتحریم سرمایه گذاری اصفهان مطرح بشوند تا ازتجارب بین المللی در طراحی و اجرای آن استفاده شوند.
اما دربحث تاکسی پیشنهاداتی مطرح شده که نیازبه بررسی دارد که ازمهم ترین موارد می توان به خطوط تاکسی رانی ویژه به صورت تاکسی ویژه توریستی است که برای سرمایه گذاری می تواند جذاب باشد. همچنین تمایل داریم در ارتقا تکنولوژی اتوبوس ها به اتفاقات جدیدی دست یابیم که نیازمند حضور و مشارکت سرمایه گذاران است.