منطقه 5 شهرداری اصفهان به عنوان یک قطب اقتصادی و برخوردار در میان مناطق 15 گانه اصفهان قرار دارد. حمید عصارزادگان پویایی و طراوت این منطقه را در جذب سرمایه گذاران و مشارکت آنها در پروژه های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی می داند و در گفتگوی اختصاصی خود با اقتصادبازار به پروژه های مشارکتی در حال انجام و مکان هایی که نیاز به جذب سرمایه گذار دارد اشاره می کند.

asarzadegan

اقتصادبازار: در منطقه 5 شهرداری اصفهان چه پروژه هایی با مشارکت بخش خصوصی و همکاری شهرداری در حال انجام است؟
بر اساس دستور العمل ارائه شده شهردار به مناطق شهری، پروژه های عمرانی بسیاری به صورت آورده زمین و پروانه از سوی شهرداری و سرمایه گذاری ریالی بخش خصوصی در این منطقه در حال اجرا است. که از آن جمله می توان به ساخت مجتمع تجاری و اداری پنج واحدی در پنج طبقه در چهار باغ بالا اشاره داشت.
یکی از بزرگترین پروژه های مشارکتی در منطقه پنج ساخت پروژه مبلمان شهری در کارخانه صنایع پشم قدیم واقع در چهار باغ بالا به صورت یک مجتمع تجاری اداری است که با مشارکت بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی این کار کلید خورده است. این طرح از چهار سال پیش کار اجرایی آن آغاز شده و حدود 70 درصد سهم شهرداری و 30 درصد سهم بنیاد جانبازان در آن در نظر گرفته شده و امید است در سال پنجم یعنی در بهار سال 95 مورد بهره برداری قرار گیرد.
همکاری با موسسه مالی اعتباری عسگریه برای ساخت مجتمع تجاری اداری و فرهنگی در میدان غدیر سپاهان شهر از دیگر پروژه هایی است که در مرحله صدور پروانه و خاکبرداری قرار دارد.
کوه صفه به عنوان نگین شهر اصفهان یکی از مناطق گردشگری تراز اولی است که در منطقه 5 شهرداری واقع شده به طوری که در چند سال اخیر با خشکی زاینده رود افزایش 40 درصدی بازدیدکننده در حوزه گردشگری در این نقطه از شهر را شاهد بوده ایم، یکی از پروژه های مهم مشارکتی در این نطقه تله کابین صفه و تله سیژ ناژوان است که با مشارکت 50 درصدی شهرداری و سازمان وابسته سامان گشت آغاز شد و پس از آن این شرکت سهام خود را به سازمان نوسازی و بهسازی و رفاهی تفریحی شهرداری واگذار کرد.
یکی دیگر از پروژه های مشارکتی در منطقه 5 اصفهان قلعه شاه دژ مربوط به دوره سلاجقی است که با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان از دو سال پیش مرمت آن آغاز شده است.
ساخت آکواریوم بزرگ ناژوان با مشارکت شرکت اوشن ترکیه که در حال انجام است از دیگر پروژه های مهم این منطقه می باشد.
شرکت توسعه گردشگری سیاحتی ورزشی سپاهان که متولی امور گردشگری، توریستی و ورزشی در سطح استان است و با توجه به مصوبه شورای شهر و دستور شهردار کلیه کارهای گردشگری به این شرکت واگذار شده از جمله تله کابین صفه، تله سیژ ناژوان، نگهداری و بهره برداری شهر رویاها، شهر بازیهای واقع در صفه و ناژوان و سینماهای چند بعدی که شهرداری این منطقه مشارکت 50 درصدی در این پروژه ها دارد.

اقتصادبازار: با وجود به پتانسیل و ظرفیت بسیاری که در این منطقه از شهر واقع شده ، قرار است چه اقداماتی جهت مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و جذب آنها در این منطقه انجام گیرد؟
منطقه 5 اصفهان در واقع مهمانخانه این شهر است که به دلیل مجاورت با پلهای تاریخی، سی و سه پل، مارنان و مجاورت با محور زاینده رود و چهارباغ بالا و جلفا، کوه صفه و 22 کلیسایی که در نقطه از شهر قرار دارد به یک قطب گردشگری و توریستی پررنگ مبدل شده و یکی از نقاطی است که توریست داخلی و خارجی در سفر به اصفهان حتما به این نقطه رفت و آمد دارد.
یکی از نکات مهمی که در بحث مشارکتها باید به آن توجه داشت اعتمادسازی و برداشتن دیوارهای بی اعتمادی و قوانین دست و پاگیر است، که ایجاد این اعتماد باید از سوی شهرداری و به صورت شفاف انجام گیرد.
با توجه به اینکه شرایط اقتصادی نه چندان مطلوبی را در کشور شاهد هستیم به طوری که در مدت یک سال حدود 55 درصد کاهش در صدور پروانه ساخت در کل کشور و اصفهان را داشته ایم و شهرداری نیز ارگانی است که با همکاری مردم می تواند از این رکود و تک محصولی بودن خارج شود و این میسر نیست مگر با مشارکت بخش خصوصی و آورده سرمایه گذاران داخلی و خارجی که باید فعال تر از قبل بر روی آن کار شود.

اقتصادبازار: در راستای تاکید شهردار جدید اصفهان بر مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی تا کنون شهرداری منطقه 5 چه پروژه هایی را با این روند وارد چرخه سرمایه گذاری کرده است؟
الویت نخست دکتر جمالی نژاد شهردار جدید اصفهان مشارکت در بخشهای خصوصی و غیره دولتی بوده که بارها از سوی ایشان عنوان شده است. در این راستا شهرداری منطقه 5 میزبان چند گروه سرمایه گذار عراقی و آلمانی در کوه صفه برای بحث هتل سازی در این منطقه بوده که در مرحله بررسی قرار دارد و در حال حاضر نیز گروه هتل هما در کوهستان صفه درخواست ساخت هتل پنج ستاره هما را داشته که در مراحل صدور پروانه است.
نکته ای که در مورد منطقه 5 وجود دارد بالا بودن قیمت زمین و پروانه ساخت در این محدوده است به همین نسبت شاید در بخش مشارکتها نسبت به دیگر مناطق عدد ریالی مشارکت بالاتر و افراد خاص تری را برای مشارکت بطلبد.

اقتصادبازار: چه مکان هایی را در منطقه 5 می توانید به سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری معرفی کنید؟
با توجه به اینکه بافت اکثر خیابانهای منطقه 5 شکل گرفته و تنها خیابان جدید الحداث 11 محرم حد فاصل حسین آباد تا محتشم کاشانی که اکنون در مراحل آزادسازی است و 85 درصد آن آزاد شده به طور قطع بستر مناسبی برای مشارکت کننده ها خواهد بود.
سپاهان شهر به عنوان شهرکی که بر اساس استانداردهای طرح تفصیلی، مسکن و شهرساز و کمسیون ماده 5 ساخته شده و یکی از شهرکهای ممتاز در طرح تفصیلی در کشور می باشد، بستر خوبی برای مشارکت بخش خصوصی است، همچنین مجموعه هتلهای سیتی سنتر مقابل شهرک نیز یکی دیگر از مواردی است که می توان به آن توجه ویژه داشت. با نیازسنجی که توسط شورای اسلامی شهر، دانشگاه صنعتی و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان انجام شده یکی از مهمترین الویتها در منطقه 5 تهیه پارکینگ است.
با توجه به وجود خیابان های حکیم نظامی، توحید و نظر که از خیابانهای اصلی شهر هستند و حجم ترافیک سنگینی را در خود جا داده اند و اقتصادی بودن این منطقه ساخت و احداث پارکینگ در این منطقه یکی از مواردی است که شهرداری چه در صدور پروانه و چه در جذب مشارکت کننده از آن به شدت استقبال می کند. علاوه بر ساخت هتل و پارکینگ، احداث مجتمع های تجاری و اداری نیز جز الویتها به شمار می آید.

اقتصادبازار: با توجه به اینکه در این منطقه اقلیتهای مذهبی در کنار یکدیگر قرار دارند و این خود برگ برنده ای برای جذب سرمایه گذاران خارجی به شمار می آید چه برنامه هایی را در این راستا در نظر گرفته اید؟
با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای خارجی هنوز ذهنیت خوبی نسبت به ایران ندارند ابتدا باید سعی در اصلاح آنها باشیم و از همه مهمتر بر شفاف سازی در جذب سرمایه گذاران خارجی بیش از داخل توجه کنیم.
در منطقه 5 حدود40 درصد افزایش بازدید توریست خارجی نسبت به سال گذشته داشته ایم چرا که اقلیتهای مذهبی در کنار یکدیگر به راحتی زندگی می کنند و هم اینکه 22 کلیسا و مقر اسخوف اعظم ارامنه و آتشکده زرتشتیان وجود دارد. هر چه قدر ارتباطات و تامل با سایر کشورها بیشتر باشد از نظر جذب سرمایه گذاری هم موفق تر خواهیم بود.
طبق مصوبه شورای شهر خانه های قدیمی می توانند بدون پرداخت عوارض به جای تخریب و ساخت برج های ساختمانی بازسازی و مرمت شوند و با وجود خانه های قدیمی بسیاری که در محله جلفا قرار دارند به خوبی می توان از آنها برای تغییر کاربری به صورت مهمانسراهای ثابت یا موقت یا رستوران و سفرخانه مجدد آنها را به چرخه رونق بازگرداند.