اقتصاد بازار: استاندار به انتقادات از روال پیشروی پروژه قطار شهری اصفهان پرداخت و افزود: هنوز هم اعتقاد دارم که مردم اصفهان نمی‌توانند 40 تا 50 سال منتظر خطوط مترو باشند. ما نباید تنها به فکر تقدیر و تشکر باشیم بلکه باید به فکر آیندگان و آینده این شهر هم باشیم. هنوز هم هشدار می‌دهم که با این رویکرد و سیاست گذاری، این ابر پروژه 40 سال دیگر هم روی دست اصفهان می‌ماند.
رسول زرگرپور افزود: سیاست گذاری متروی اصفهان باید عوض شود. این اتفاقاتی که تاکنون بر این ابر پروژه گذشته است کارایی لازم را نداشته است. من سؤالم از مدیران شهری این است که چرا همانند تهران هر یک کیلومتر و ایستگاه را به یک شرکت خصوصی واگذار نمی‌کنند و در قبال آن مجوز تجاری سازی در شهر به آن‌ها نمی‌دهند. مگر این اتفاق در تهران رخ نداده و بسیار هم موفق بوده است؟
وی با بیان اینکه بعید می‌دانم تا پنج سال دیگر خطوط دیگر مترو به پایان برسد، ادامه داد: هر یک کیلومتر با یک ایستگاه 150 میلیارد تومان هزینه دارد. با این حساب‌های سرانگشتی متوجه می‌شویم 40 کیلومتر شش هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد اما قطعاً باید رویکرد عوض شود و به قولی دست فرمان گذشته کنار گذاشته و یک راه و روش جدیدی به کار گرفته شود.
زرگرپور تأکید کرد: در قضیه مترو شهرداری‌ها اختیارات خاصی در خصوص تملک دارند پس نمی‌شود گفت که دست و پای آن‌ها در چنین پروژه‌ای بسته است. آن‌ها فقط باید تجربیات تهران و کشورهای دیگر را به میدان بیاورند تا بتوانند خطوط را سریع‌تر از گذشته تحویل مردم بدهند.

neshastostandari
وی با بیان اینکه قطعاً در مسیر خط یک متروی اصفهان هیچگونه توقفی نخواهیم داشت، ادامه داد: مشکلات همواره در مسیر خط یک متروی اصفهان وجود داشته است و اینکه ما به چهار کوزه سفالی بربخوریم باعث نمی‌شود که مترو بخواهد متوقف بماند. این توقف‌ها موردی است و قطعاً توقف طولانی نخواهیم داشت.کمیسیون پنج نفره که برای خط یک مترو در نظر گرفته شده به این دلیل است که در کوتاه‌ترین زمان در خصوص هر مسأله‌ای تعیین تکلیف کنند
به سفر وزیر کشور به اصفهان، اظهار کرد: وضعیت اقتصادی مهم‌ترین مسأله استان اصفهان در زمان فعلی است، چرا که اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است و قطعاً مسائل اقتصادی نمود بیشتری در اصفهان دارد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون بیمه‌گر در استان اصفهان وجود دارند که 700 هزار نفر آن‌ها کارگر هستند، افزود: 10 درصد صنایع بزرگ کشور با میزان اشتغال بالا و همچنین 15 درصد تولید ناخالص کشور از طریق همین صنایع اصفهان به دست می‌آید.
زرگرپور به گزارشی 10 صفحه‌ای از ظرفیت‌های اقتصادی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: چالش‌ها و مسائل اقتصادی استان باید برای مسئولان و کشور شفاف‌تر شود. آن‌ها باید بدانند که نرخ تورم در استان یک و نیم درصد بالاتر از متوسط کشوری و نرخ بیکاری دو درصد بیشتر از میانگین کشور است.
وی به گزارش مرکز آمار اشاره و اضافه کرد: بیشترین پروانه ساختمانی در شش ماهه نخست سال جاری برای اصفهان صادر شده است؛ در واقع اصفهانی‌ها حتی بیشتر از تهران درخواست پروانه ساختمانی داشته‌اند. البته این نشان می‌دهد که وضعیت اقتصاد در دو سال گذشته بهبود یافته است اما نباید وضعیت رکود که در صنایع استان اصفهان اتفاق افتاده را نادیده بگیریم.
استاندار اصفهان ادامه داد: عدم توازن بین استان‌های مختلف کشور یکی از مشکلاتی است که مدت‌ها گریبان ما را گرفته یعنی یک استان 30 سال است استان محروم نامیده می‌شود و در این مدت هم از محرومیت خارج نشده است و بالعکس در این 30 سال استان‌های برخوردار نیز همچنان مهر برخورداری بر پیشانی دارند و از بسیاری از اعتبارات محروم‌اند.

zargar1