اقتصاد بازار: شهردار اصفهان گفت: نهضت آسفالت برای اولین بار در سال 85 در اصفهان انجام گرفت و بسیاری از معابر آسفالت شد و اکنون دومین نهضت آسفالت را داشتیم و کمتر محله‌ای است که در حال حاضر بخشی از آن آسفالت نشده باشد.
مهدی جمالی‌نژاد در جلسه پرسش و پاسخ با اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با اعلام آمادگی برای حضور در بین دانشگاهیان به‌صورت ماهانه یا فصلی گفت: جدایی بین دانشگاه و شهرداری نیست.
وی افزود: در مسائل مختلف از جمله زیست‌محیطی از اساتید و دانشگاهیان خواهش داریم تا ورود پیدا کنند و شهرداری را در این مسیر یاری دهند.
وی با انتقاد از فضای به وجود آمده در پایان دوره شهردار سابق گفت: پس از ماجرای استیضاح شهردار سابق که فضای ملتهبی به‌وجود آمده بود، نزدیک به یک ماه و نیم شهر بدون شهردار بود؛ کار را در این وضعیت شروع کردیم و امور شهر در حالت عادی خود نبود.
شهردار اصفهان اظهار داشت: مدیریت شهری یک مدیریت چندوجهی است که تمام حواشی موجود در سازمان‌ها را در خودش دارد با این تفاوت که شهرداری یک نهاد خدماتی است که حتی برای یک روز تعطیل‌پذیر نیست.
وی افزود: فعالیت شهرداری به‌صورت درآمد-هزینه‌ای است و ما در قبال پولی که از مردم می‌گیریم خدمات ارائه می‌کنیم و این کار سختی است که از مردم پول گرفت و آن‌ها را راضی نگه داشت.
مهدی جمالی‌نژاد در مورد گستردگی کار شهرداری این‌طور ادامه داد: صاحب‌نظران بین 320 تا 350 وظیفه کاری را در شهرداری‌ها شمرده‌اند اما من اعتقاد دارم حدود 500 شغل زیرمجموعه شهرداری وجود دارد که کاملاً از هم متفاوت هستند؛ از ترافیک و امور فرهنگی گرفته تا مسائل عمرانی و شهرسازی که شهردار باید از همه این مسائل به‌اندازه نیاز اطلاعات داشته باشد.
وی با بیان سختی کار در جلب رضایت همه مردم و مسئولان گفت: از طرفی قوه مقننه شهر که همان شورای شهر است از 21 نفر با 21 نظر و عقیده تشکیل ‌شده که باید آن را هم مدنظر داشته باشیم.
دانش‌آموخته دانشگاه اصفهان اذعان داشت: نقطه‌ضعف ما در اصفهان عدم درک صحیح از جایگاه شهر اصفهان است که هیچ‌کدام از موقعیت اصفهان را آن‌گونه که هست باور نکردیم. با وجود جهانی ‌شدن اصفهان در بحث پایتخت فرهنگ و تمدن که بعد از مکه دومین شهر جهانی شناخته شد و یا امسال که به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی ثبت جهانی شدیم در سکوت و بی‌اعتنایی گذر کردیم.
جمالی‌نژاد به وجود آوردن مراکز علمی برای اولین بار را از فعالیت‌های مثبت شهرداری ارزیابی کرد و گفت: یکی از اموری که در شهرداری از شروع کارمان به آن اهتمام داشتیم به وجود آوردن مراکز نوآوری و خلاقیت، فناوری‌های نوین شهری و همچنین کمپین‌های اجتماعی شهری برای اولین بار در کشور بود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور افزود: امسال به قول آقای روحانی از بدترین سال‌های اقتصادی پس از انقلاب است و بسیاری از کلان‌شهرها اعلام کرده‌اند که پروژه جدید را آغاز نخواهند کرد.
شهردار اصفهان اضافه کرد: ما خودمان مناطقی را در اصفهان داشته‌ایم که در سال اخیر یک پروانه هم برای مسکن صادر نشده است.
جمالی‌نژاد ادامه داد: با این ‌همه ما با قوت پروژه‌های قبلی همچون مترو و سالن اجلاس را به‌ پیش می‌بریم و همین‌طور پروژه‌های جدید مانند میدان استقلال را شروع کرده‌ایم.
وی با اشاره به نهضت آسفالت که برای اولین بار در سال 85 در اصفهان انجام گرفت و بسیاری از معابر آسفالت شد ادامه داد: در سال 85 بودجه کشور با توجه به افزایش قیمت نفت به‌یک‌باره افزایش پیدا کرد، اما امسال و در این شرایط بد اقتصادی ما دومین نهضت آسفالت را داشتیم و کمتر محله‌ای است که در حال حاضر بخشی از آن آسفالت نشده باشد.
شهردار اصفهان با اشاره به پروژه بزرگ مترو اصفهان گفت: طبق اطلاعات من تحقیقات مترو اصفهان قبل از هر شهر دیگری از سال 1340 آغاز شده و می‌بینیم همچنان کار بسیاری نیاز دارد و اهتمام ما در این مدت کوتاه تمرکز روی مترو بوده و بودجه قابل‌توجهی از شهرداری را به مترو گسیل کردیم.
جمالی‌نژاد به دغدغه‌هایی که در باب مسائل زیست‌محیطی وجود دارد اشاره داشت و ادامه داد: با افتتاح کامل قطاری شهری تا حد زیادی آلودگی‌های زیست‌محیطی را برطرف خواهیم کرد؛ از همین رو فاز یک هفته گذشته افتتاح شد، فاز دوم سال 95 و فاز سوم را سعی داریم تا قبل از تغییر شورای شهر در سال 96 به پایان برسانیم.

شهردار کلان‌شهر اصفهان در پایان اشاره‌ای هم به تراموا داشت و گفت: مطالعات قطار تراموا را شروع کرده‌ایم و در حال بررسی جزئیات این پروژه هستیم که اگر به سرانجام برسد اولین خط آن از دروازه تهران تا دانشگاه اصفهان خواهد بود.