اقتصاد بازار: رئیس سازمان محیط‌ زیست کشور گفت: صندوق ملی محیط زیست با نام شتاب دهنده سبز در حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی پس از هشت سال وقفه آغاز به کار می کند.
معصومه ابتکار در سفر خود به اصفهان و در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص سوال خبرنگار اقتصاد بازار مبنی بر مصوبه جدید هیات وزیران و اختصاص 20 میلیارد بودجه جهت تحقیقات و ارتقای وضعیت زیست محیطی واحدهای تولیدی و میزان اختصاص این بودجه به واحدهای صنعتی اصفهان و راهکار پیشنهادی سازمان محیط زیست جهت جلوگیری از تعطیلی صنعت در این استان اظهار داشت: جهت ارتقا وضعیت زیست محیطی کشور مصوبه ای برای پژوهشگران مبدعان و مخترعان کشور در زمینه مسائل زیست محیطی در واحدهای تولیدی تصویب شده که از حمایت مالی 50 درصدی برخوردار می شوند.
وی اجرای این روند را بسیار ارزشمند ارزیابی کرد و ادامه داد: بسیاری از معظلات زیست محیطی کشور را می توان از طریق اختراعات جدید برطرف کرد هر چند این کار تنها برای سازمان محیط زیست موثر نیست بلکه با طرح‌های پژوهشی ثمر بخش و کارا می توان در کاهش هزینه های انرژی و بهینه سازی مصرف آب نیز ورود پیدا کرد.
وی افزود: دولت و ملت باید به شکلی هماهنگ به سمت واقعی‌تر شدن قیمت حامل‌های انرژی و آب جلو بروند و بنابراین همه مسئولان امر باید برای بهینه تر کردن افزایش بهره وری منابع تلاش کنند همان گونه که به عنوان مثال امروزه بسیاری از کشورهای جهان از طریق بازیافت پسماندهای خود به ارزش افزوده جدیدتری دست یافته‌اند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جهت حمایت از واحدهای تولیدی نیز گفت: صندوق ملی محیط زیست ایران که هشت سال پیش در دولت قبلی تاسیس شده بود در دولت یازدهم فعال شده و بان نام صندوق «شتاب دهنده سبز» در حمایت از واحدهای صنعتی است.
وی تاکید کرد: صندوق «شتاب دهنده سبز» از طریق برخی ساز و کارهای مدیریتی و با همکاری صندوق توسعه ملی به توفیقات قابل توجهی در حمایت از واحدهای صنعتی در بخش تولید و صنعت دست پیدا می کند و واحدهای صنعتی نیز باید برنامه های زیست محیطی خود را به این صندوق ارائه کنند.

abtekar2
ابتکار در مورد شرکتهای صنعتی بزرگ اصفهان که در لیست صنایع آلوده کننده قرار داردند، بیان داشت: متاسفانه ضعف در قانون صفر تا صدی هنوز دو کارخانه فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان را با وجود اقدام برای کاهش آلودی هنوز در لیست واحدهای صنعتی آلوده قرار داده و در تلاش هستیم تا برای واحدهایی که اقدام به کاهش آلودگی کرده‌اند امتیاز ویژه‌ای قائل شویم.
وی در عین حال با تاکید بر اینکه همه واحدهای صنعتی ملزم به ارائه گزارشات جامع در ارتباط با وضعیت محیط زیستی خود هستند، ادامه داد: میزان پی گیری‌های قضایی محیط زیستی در طول سه سال گذشته همواره با افزایش رو به رو بوده و صنایع سراسر استان اصهان مکلف هستند بر اساس ضابطه های تعیین شده برنامه‌ها و اقدامات مخرب و بهبود بخش محیط زیستی خود را به صورت مرتب در اختیار کارشناسان محیط زیست قرار دهند؛ این کارخانه‌ها که عمدتا در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان نیز قرار گرفته‌اند باید همواره خود را در معرض قرار گرفتن در لیست صنایع آلاینده حس کنند و برای بهبود وضعیت منابع طبیعی و محیط زیست کوشش کنند.
مشاور رئیس جمهور در خصوص تعداد مجوزهای توریسم شکار در سال جاری تصریح کرد: هیچ مجوزی در سال گذشته و جاری برای این نوع شکار صادر نشده اما در سال 93 به دلیل گزارش‌های مکرر برخی دامداران محلی و مردم بومی مبنی بر اذیت و آزار گرازهای وحشی تعداد اندکی از این موجودات با نظارت کامل سازمان محیط زیست تلف شدند که البته عنوان توریسم شکار را برای این موارد نمی‌توان به کار برد.
وی سازمان های مردم نهاد را فرصتی برای جامعه و دولت دانست و گفت: دولت در ابتدای کار خود حمایت از سازمان های مردم نهاد را سرلوحه کار خود قرار داد و اجازه نقد را برای طرح مشکلات به اعضا داده است.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص عدم اختصاص حقابه قانونی تالاب طی گزارشات داده شده، افزود: پیگیری جدی در رابطه با برنامه های مقابله گرد و غبار در سطح سازمان محیط زیست و احیای گاوخونی در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس مصوبات شورای عالی آب و هماهنگی های کارگروه حوضه آبریز زاینده رود، ان‌شاالله حق‌آبه محیط زیستی این منطقه را از دولت دریافت خواهیم کرد.

abtekar3jpg
وی همچنین اصلاح الگوی کشت، آبیاری و کاهش برداشت از سفره های زیرزمینی و روان آب ها را نمونه ای از ضروریات رسیدگی به مشکلات کمبود منابع آبی عنوان و گفت: افزایش بهره وری از طریق روش های مدیریت پایدار کشاورزی یک ضرورت مهم است که باید در این خصوص به اجرا درآید همچنین این انقلاب در بخش کشاورزی در کل کشور از ارومیه تا اصفهان باید اتفاق بیفتد و اگر تاخیری شود برای اقتصاد همان مناطق موجب ضرر می شود.
ابتکار درباره آلودگی خاک و مسائل مشابه به آن تصریح کرد: سازمان محیط زیست دستگاهی حفاظتی و حکومتی است و بحث آلودگی خاک، آب و دیگر مسائل مرتبط بر عهده سازمان است، البته ممکن است مشکلاتی پیش آید که این نیز امری طبیعی است ولی در مجموع در برنامه‌های آینده این کار رو به بهبود است.
وی گفت: پارک ملی کلاه‌قاضی از ارزشمندترین ایستگاه‌های طبیعت ایران است و در بازدید از این پارک گزارش پایش هوشمند این پارک را دریافت کردم.

وی افزود: به‌ زودی تمام بخش‌های پارک ملی کلاقاضی با ۱۶ دوربین ۳۶۰ درجه به شکل هوشمند از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست مورد پایش قرار می‌گیرد و برای نخستین بار در کشور با کمک سیستم‌های ارتباطی هوشمند و پیشرفته اخبار تخلفات رخ داده در این پارک توسط محیط‌بانان رصد می‌شود که الگویی برای دیگر پارک‌های کشور است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه مدیریت مناطق حفاظت شده با توجه به ارزش‌های زیست‌محیطی از وظایف حاکمیت است، ابراز داشت: این منابع ملی در زمره با ارزش‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشورمان نیز قرار دارند و بر این اساس طرح‌های مطالعاتی درباره ایستگاه‌های طبیعت ایران داریم که هوشمندسازی پایش و مدیریت شایسته‌تر این مناطق مدنظر قرار گرفته است.
پرداخت سه هزار امتیاز سختی کار به محیط‌بانان در استان اصفهان
وی ادامه داد: خبر خوب دیگر پرداخت سه هزار امتیاز سختی کار به محیط‌بانان در استان اصفهان است که از دستاوردهای و مصوبات مهم دولت قرار دارد.
ابتکار با اشاره به دیدار خود با تشکل‌های زیست‌محیطی و محیط ‌بانان استان اظهار داشت: در این جلسه نکات خوبی در ارتباط با تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی، احیای تالاب گاوخونی و حقابه زیست محیطی زاینده‌رود و تالاب و توجه به مسایل تنوع زیستی در استان مطرح شد.
وی با اشاره به حضور خود در کارگروه آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: در هفت‌ماهه نخست سال جاری تعداد روزهای سالم سه برابر سال ۹۲ بوده است و بهبود چشمگیر کیفیت هوا را شاهد بوده‌ایم که حاصل زحمات بسیار در حد ملی و همکاری و هماهنگی مبتنی بر پژوهش میان بخش های مختلف اجرایی کشور و دستگاه‌های مختلف استان است.

abtekar5pg

اصفهانی‌ها مطالبه‌گری در زمینه کاهش آلودگی هوا را ادامه دهند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز داشت: شهروندان اصفهانی اکنون از هوای سالم‌تری تنفس می‌کنند و پس از سال‌ها آلودگی، مردم اصفهان نسبت به این مسئله آرامش‌خاطر پیدا کرده‌اند اما این به معنای دستیابی به همه دستاوردهای مدنظر ما نیست و از مردم می خواهیم مطالبه‌گری خود در ارتباط با کاهش آلودگی و افزایش کیفیت هوا را ادامه دهند.
ابتکار با بیان اینکه در این جلسه صحبت‌هایی نیز در ارتباط با کمبودها و محدودیت‌های هماهنگی بین بخشی داشتیم، تصریح کرد: مسئله گرد و غبار موضوع دیگری بود که در این جلسه مطرح و برنامه تدوین شده برای مقابله با گرد و غبار ارائه شد.
وی با بیان اینکه کانون‌های مهم گرد و غبار استان شناسایی شده است، گفت: در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی نیز انجام شده و با تامین اعتبارات اجرایی می‌شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بخشی از کانون‌های گردوغبار نهال‌کاری می شود، اظهار داشت: در ادامه این برنامه‌ها برای کاهش مخاطرات کانون‌های گردوغبار، حفظ مراتع و منابع آبی و جلوگیری از فرسایش خاک از ضروریات است.
وی در ارتباط با برنامه‌های سازمان برای بهبود وضعیت تالاب گاوخونی گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در این ارتباط در حال پیگیری جدی است و در برنامه مقابله با گردوغبار در سطح سازمان نیز تاثیر احیای تالاب و اهمیت این مسئله در دستور کار قرار گرفته است.
حق‌آبه زیست محیطی تالاب تامین می‌شود
ابتکار افزود: بر اساس مصوبات شورای عالی آب و هماهنگی‌ در کارگروه حوضه آبریز زاینده‌رود حق‌آبه زیست محیطی تالاب تامین می‌شود.
معاون رئیس‌جمهور ابراز داشت: البته باید دقت کنیم که منابع آبی ما نیز محدود است و تغییر اقلیم موجب کاهش بیش از حد این منابع شده و بر این اساس اصلاح الگوی کشت امری ضروری و قطعی برشمرده می‌شود.
معاون رئیس جمهور که برای شرکت در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و هشتمین جلسه کمیته استانی مقابله با پدیده گردوغبار در سال جاری و بازدید از چند مجموعه راهی اصفهان شده بود، با تجمع اعتراضی کشاورزان و فعالان محیط زیستی اصفهان روبه‌رو شد.
فعالان محیط زیستی و کشاورزان شرق اصفهان در اعتراض به سیاست‌های مدیریتی در سازمان حفاظت محیط زیست و مسائل مربوط به آب زاینده‌رود و آلودگی هوا، همزمان با حضور ابتکار در استانداری اصفهان، با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی دقایقی در مقابل این محل تجمع کردند.