اقتصاد بازار: 44 میلیارد تومان سرمایه در گردش برای کشت گندم و جو برای استان تامین شده است.


اصغر محسن‌زاده کرمانی اظهار کرد: با توجه به وضعیت کمبود منابع آبی در استان توسعه آبیاری میکرو در سطح استان در محصولاتی زراعی شامل سبزی و صیفی، غلات، چغندر قند و حبوبات طی یک برنامه 10 ساله به حدود 100 هزار هکتار جهت افزایش بهره‌وری آب در حال پیگیری است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه با اشاره به برنامه بازگشایی آب در پاییز سال جاری جهت کشت غلات در حوزه زاینده‌رود تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم حداقل 40 هزار هکتار غلات با استفاده از آب رودخانه زاینده‌رود در سطح استان شامل 28 هزار هکتار در پایین دست و 12 هزار هکتار در بالادست داشته باشیم.
کرمانی با اعلام اینکه تمهیداتی برای انجام کشت پاییزه انجام شده است عنوان کرد: 40 درصد از نیاز بذری استان اصفهان از بذرهای گواهی شده تحت نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر از 12 رقم گندم جهت کشت در مناطق سرد، گرم و معتدل استان، و حداقل 20 درصد نیاز بذر جو استان از بذرهای گواهی شده جو از پنج رقم و در مجموع هفت هزار و 800 تن بذرهای گواهی شده گندم و جو در قالب 17 رقم جهت کشت پاییزه در اختیار کشاورزان استان قرار گرفته است.

neshastkeshavarzi
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: 44 میلیارد تومان سرمایه در گردش برای کشت گندم و جو تامین شده است، علاوه بر آن اقداماتی همچون پهنه‌بندی اراضی کشت گندم در شهرستان‌ها و واگذاری نظارت هر 250 هکتار کشت آن به یک کارشناس جهت نظارت بر عملیات کاشت، داشت و برداشت گندم، انجام اقدامات ترویجی و تهیه و ارسال دستورالعمل‌های تغذیه مزارع گندم و جو به شهرستان‌ها، تشکیل مجمع گندم‌کاران پیشرو استان جهت بررسی مسائل و مشکلات گندم‌کاران و هماهنگی با صندوق بیمه محصولات کشاورزی جهت توسعه سطح بیمه محصولات کشاورزی جهت کمک به کشاورزان در حال پیگیری و انجام است.
احمدرضا رئیس‌زاده اظهار کرد: در راستای حمایت از تولید محصولات گلخانه‌ای در تلاش هستیم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به سمت این کشت هدایت کرده و به طور جدی از آنها حمایت می‌کنیم، باید به این نکته توجه داشت که محصولات باغی توانایی ارز‌آوری بالایی دارند و در صورت توجه بیشتر به خوبی می‌توانند یاری‌بخش اقتصاد کشاورزی باشند.
وی ادامه داد: در زمینه تولید محصولات سالم و ارگانیک تلاش زیادی در حال انجام است، در خصوص توسعه و تولید محصولات باغی مقاوم به خشکی مثل پسته نیز حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم، از طرفی به دنبال تقویت و توسعه تشکل‌های تخصصی کشاورزی هستیم.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: کل محصولات باغی استان در 74 هزار و 300 هکتار تولید می‌شود که در تولید «به» در سطح کشور رتبه دوم کشور، در تولید «سیب» رتبه سوم کشور، در تولید «انار» رتبه سوم کشور و در تولید «گل محمدی» رتبه سوم کشوری را داریم.

neshastkeshavarzi1
وی با اعلام اینکه استان اصفهان در زمینه تولیدات گلخانه‌ای رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است عنوان کرد: این استان در تولید گوجه و فلفل رنگی رتبه اول و در تولید گیاهان تزئینی رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است، همچنین در زمینه تولید قارچ رتبه سوم کشوری به اصفهان تعلق دارد.