اقتصادبازار: مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آبی حوضه آبریز فلات مرکزی ایران گفت: بیش از نیمی از مصوبه 9 ماده ای احیای حوضه زاینده رود اجرایی شده است.
مهرزاد احسانی در حاشیه اولین نشست کارگروه تعادل بخشی منطقه 6 کشور که در اصفهان برگزار شد، درباره روند پیشرفت مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب و گلایه هایی نسبت به اجرایی نشدن برخی از بندهای آن، گفت: برخی از بندهای این مصوبه به طور 100 درصد و برخی دیگر هنوز مطابق انتظار وزارت نیرو پیش نرفته اما این مصوبه در حال اجراست. وی ادامه داد: نباید تصور کرد که همه مسائل در مدت کوتاهی حل می شود چرا که مشکلات حوضه آبریز زاینده دو ماهه به وجود نیامده که بخواهیم در کوتاه مدت آن را حل و فصل کنیم.
به گفته وی، بیش از نیمی از مصوبه 9 ماده ای احیای حوضه زاینده رود اجرایی شده است.
احسانی با اشاره به اینکه برای حفظ محیط زیست و و پایداری زاینده رود، میزانی آب در رودخانه جریان دارد، بیان کرد: مقدار قابل توجه و نزدیک به دو متر مکعب آب و زهاب های کشاورزی وارد تالاب گاوخونی می شد.
به گفته وی، در حال حاضر ذینفعان حوضه زاینده رود برای احیا و تعادل این حوضه با یکدیگر همکاری و تعامل دارند. وی همچنین در خصوص انتقاداتی مبنی بر برداشت بی رویه در بالادست حوضه زاینده رود، اظهار کرد: ما باید نگاه عادلانه و یکپارچه ای در حوضه زاینده رود داشته باشیم و اکنون فضای تعامل بین دستگاه های مختلف ایجاد شده بنابراین به این حوضه بسیار امیدوار هستم.
احسانی همچنین در خصوص زمان بازگشایی مجدد زاینده رود، گفت: هنوز نسبت به بازگشایی مجدد زاینده رود برای کشت کشاورزان برنامه ریزی صورت نگرفته است.
به گفته وی، وزارت نیرو حجم مشخصی آب را برای کشاورزان در نظر گرفته و به طور قطع با هماهنگی آنها و مدیریت استان این حجم آب در اختیار آنها قرار می گیرد. وی همچنین با بیان اینکه ورود جریان آب به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان برای احیا و تامین حقابه کامل آن، امیدوار کننده است، تصریح کرد: این آب ورودی نتیجه تامین آب برای حفظ تعادل محیط زیست و پایداری رودخانه زاینده رود در داخل شهر اصفهان است. به گفته وی، پایداری جریان آب رودخانه، آب برگشتی از کشاورزی و بخشی از پساب ها منابع جریان یافتن آب در تالاب گاوخونی است.
مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آبی حوضه آبریز فلات مرکزی ایران با بیان اینکه بهترین نزدیکی میان محیط زیست و آب کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود است، گفت: اگر آب کشاورزی شرق اصفهان تامین شود تا حد زیادی حقوق محیط زیست نیز تامین می شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در حاشیه این نشست، گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم، فضای مدیریت آب کشور از مباحث سازه ای و توسعه ای به سمت مباحث مدیریتی و غیرسازه ای تغییر کرد.
حسن حبیبی با بیان اینکه در پانزدهمین جلسه شورای عالی آب در سال 93 با توجه به وضعیت بحرانی بسیاری از دشت های کشور، تصمیماتی اتخاذ شد، افزود: در نهایت در این جلسه طرح احیای و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مصوب شد.
به گفته وی، قرار است در برنامه ششم توسعه و تا پایان سال 99، افت سطح آب های زیرزمینی را کنترل کنیم و حدود 58 میلیارد مترمکعب کسری مخزن سالانه را در این برنامه مهار کرده و بعد از آن در یک برنامه 15 تا 20 ساله بتوانیم کسری تجمعی 40 سال گذشته را که 100 میلیارد متر مکعب برآورد شده را به حالت اول برگردانیم. وی افزود: اعتبار این طرح در سال 93؛ معادل 23 میلیارد مترمکعب بود که در سال 94 به 325 میلیارد تومان افزایش یافت و تاکنون 43 درصد آن تخصیص داده شده و قرار است 57 درصد اعتبارات دیگر تا پایان سال اختصاص یابد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه از 609 دشت و محدوده مطالعاتی کشور حدود 350 دشت ممنوعه و بحرانی است، افزود: بقیه این دشت ها یا هنوز ممنوعه نشده اند یا آب ندارند و یا فلات هستند. به گفته وی، در حال حاضر بیشترین کسری مخرن دشت های کشور در استان های خراسان رضوی، کرمان و اصفهان است.
حبیبی در خصوص چاه های غیرمجاز کشور، گفت: چاه های غیرمجاز بعد از سال 85 باید بسته شوند که از ابتدای سال 94 تا اول بهمن ماه، حدود 6 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور پُر شده است. وی همچنین در خصوص نصب کنتورهای هوشمند بر چاه های مجاز، گفت: حدود 40 هزار کنتور در سطح کشور نصب شده و باید حدود 460 هزار حلقه چاه مجاز کشور به کنتور هوشمند مجهز شوند.
وی با اشاره به اینکه کشور ظرفیت کاملی برای ساخت کنتور نداشت، تاکید کرد: از سال گذشته با اجرای این طرح شرکت های متعددی برای ساخت کنتور اعلام آمادگی کرده براین اساس وزارت نیرو حدود 40 کنتورساز را شناسایی و خطوط تولید آنها را بررسی کرد که اکنون 4 شرکت تاییدیه نهایی را از وزارت نیرو دریافت کرده اند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران در مورد وضعیت اصفهان گفت: شرایط اصفهان حاد است چرا که در سال های گذشته رودخانه زاینده رود وضعیت مناسبی مناسبی نداشته و انتقال بین حوضه ای به یزد و ... بارگذاری های زیادی داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در این نشست با بیان اینکه کاهش میزان افت سطح آب در دشت باد-خالد آب اصفهان را در اثر اجرای طرح احیا و تعادل بخشی شاهد بوده‌ایم، گفت: در این دشت متوسط افت سالانه آب در طول 30 سال گذشته از 70 سانتی‌متر به 2 سانتی‌متر در سال جاری رسیده که حاکی از بهبود وضعیت سطح میزان افت آب در این دشت است.
مسعود میرمحمدصادقی با اشاره به پنج دشت پایلوت اردستان، باد-خالدآباد، مورچه خورت، میمه و دامنه در اصفهان تصریح کرد: آب منطقه‌ای اصفهان به طور خاص طرح احیا و تعادل بخشی را با تمام توان در این پنج دشت اجرا می‌کند. وی افزود: طبق برنامه وزارت نیرو، قرار بود در استان اصفهان 400 حلقه چاه غیرمجاز بسته شود، اما این رقم با تلاش مضاعف آب منطقه ای اصفهان به 633 حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری رسید.
میرمحمدصادقی با تاکید بر این که طبق این آمار 1.5 برابر جلوتر از برنامه وزارت نیرو هستیم، گفت: توانسته ایم با انسداد این چاه‌ها حدود 28.5 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم. وی افزود: همچنین حدود یک هزار و 42 حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند. وی گفت: در طرح تعادل بخشی وزارت نیرو قرار است چاه‌های غیرمجاز به خصوص آنهایی را که از سال 85 حفر شده‌اند به طور کامل ببندد و چاه‌های مجاز نیز مجهز به کنتور هوشمند شوند و با برنامه 20 ساله ظرفیت آبخوا‌ن‌ها دوباره بازخواهد گشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه برداشت بی رویه از آبخوان‌ها موجب نشست زمین در دشت‌های کشور شده است، اظهار کرد: نشست زمین در دشت دامنه یکی از نمونه‌ها در استان اصفهان است، اما اخیراً این امر در شهر اصفهان نیز اتفاق افتاده که البته خشکی خود رودخانه زاینده‌رود نیز عامل مؤثری در این امر بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: در شرایط طبیعی آب تجدیدپذیر حوضه زنده‌رود حدود دو میلیارد و 453 میلیون مترمکعب در سال است که این رقم برای حوضه گاوخونی حدود دو میلیارد و 600 میلیون مترمکعب در سال می‌رسد.
میرمحمد صادقی ادامه داد: با وضعیت فعلی خشکسالی در کشور تا سال 1400 آب تجدیدپذیر حوضه زنده رود به حدود 576 میلیون مترمکعب در سال می‌رسد که طبق شاخص فالکن مارک ما وارد دوران تنش آبی شده ایم./