اقتصادبازار: دغدغه مسئولان برای وجود ورزشگاهی بزرگ، استاندارد و بین‌المللی در استان اصفهان طی سال‌های گذشته، همواره مورد تقدیر قرار گرفته و ساخت سالن بزرگ 6 هزار نفری ورزشگاه نقش جهان با نام سالن 25 آبان، با همین رویکرد صورت گرفت.
با این حال، عدم استفاده مناسب از این ورزشگاه بزرگ و بی‌توجهی به این موضوع که ورزشگاه 25 آبان می‌تواند میزبانی مسابقات بزرگ بین‌المللی و حتی مسابقات بزرگ داخلی را بر عهده بگیرد، همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل پیرامون آن مطرح بوده است. موضوعی که به نظر می‌رسد چندان از سوی مسئولان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
چندی پیش بود که عدم برگزاری اردوی آماده‌سازی تیم ملی فوتسال در این ورزشگاه، از سوی برخی رسانه‌ها عنوان شد و این مسئله به میزان قابل توجهی مورد انتقاد قرار گرفت اما به واقع، شاید لازم باشد، فارغ از نگاه‌های خاص و حاشیه‌ای، دلایل عدم استفاده از این ورزشگاه مورد توجه قرار گیرد تا راهکاری برای آن اندیشیده شود.
افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان با برگزاری رقابت‌های فوتسال آسیا
با برگزاری مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا در سالن 25 آبان، این ورزشگاه که در سال 91 و بدون استانداردسازی‌های لازم به صورت صوری افتتاح شده بود، به طور استاندارد و در حدی که رضایت مسئولان AFC را به همراه داشته باشد، مورد افتتاح قرار گرفت.
در واقع در آن زمان مسئولان عنوان کردند که برای رفع نواقص این ورزشگاه بزرگ، مبلغی بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شد و به گفته ابرقویی‌نژاد، رئیس هیئت فوتبال اصفهان، این سالن که تا پیش از شروع مسابقات فوتسال باشگاههای آسیا از حداقل امکانات برای بهره برداری ورزشی برخوردار نبود، در حال حاضر به اقرار مسئولان AFC به یکی از بهترین سالن‌های ایران تبدیل شده است.
از سوی دیگر با هدیه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا به این سالن تقدیم کرد و با توجه به نصف کف‌پوش باکیفیت فرانسوی در آن، نقش‌جهان در حالی حاضر از نظر کیفیت به عنوان یکی از بهترین ورزشگاه‌های ایران به شمار می‌رود.
خداحافظی با میزبانی مسابقات بین‌المللی بعد از جام باشگاه‌های آسیا
با این حال، پس از برگزاری مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا در این ورزشگاه و البته پایان مسابقات، دیگر هیچ مسابقه‌ای در آن برگزار نشد و ورزشگاهی که با هزینه‌های سنگین از سوی مسئولان تجهیز شده بود، بار دیگر به کما رفت. این در شرایطی است که به گفته بسیاری، در حال حاضر آمادگی بسیاری برای میزبانی مسابقات در این ورزشگاه وجود دارد.
محمد سلطان‌حسینی، مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان شهریور امسال در نشست خبری خود و در پاسخ به خبرنگار دنیای اقتصاد، به این موضوع اشاره کرد که با وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون های مختلف ورزشی، نامه‌نگاری انجام شده تا این سالن را برای میزبانی‌های بین‌المللی یا شاخص کشوری مدنظر داشته باشند اما به نظر می‌رسد این درخواست او، هنوز با موافقت مسئولان مختلف، مواجه نشده است.
خودداری مسئولان از انتقال مسابقات داخلی به نقش‌جهان
در شرایطی که سالن 25 آبان، به خوبی قادر به میزبانی مسابقات داخلی نیز هست، مسئولان در این زمینه نظر چندانی ندارند و به اعتقاد آنها، سالن 25 آبان ظرفیت برگزاری مسابقات لیگ برتر را ندارد. به گفته سلطان‌حسینی این سالن باید میزبانی مسابقات بین‌المللی را بر عهده داشته باشد و امکان برگزاری رقابت‌های داخلی در آن وجود ندارد.
«برگزاری هر بازی در این ورزشگاه، با روشن کردن تمامی تأسیسات آن، حدود 60 میلیون تومان هزینه دارد، بنابراین میزبانی یک دوره مسابقات لیگ در این مجموعه، صدها میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت؛ بنابراین، این مسئله مقرون به صرفه نیست کما ‌این‌که در ورزشگاه 12 هزار نفری تهران نیز تنها مسابقات بزرگ برگزار می‌شود».
مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان با بیان این مطلب به خبرگزاری فارس، نتیجه‌گیری می‌کند که برگزاری رقابت‌های داخلی هم در این ورزشگاه، امکان‌پذیر نیست و با این استدلال، هیچ تیمی حاضر به انجام رقابت‌های خود در سالن 25 آبان نخواهد بود.
آمادگی برای برگزاری بازی‌ها؛ خودداری تیم‌ها از حضور در سالن
به گفته مسئولان، دلیل اصلی عدم برگزاری دیدارهای داخلی در این سالن، خودداری باشگاه‌ها از تأمین هزینه‌های سنگین نگهداری و برگزاری مسابقه در این ورزشگاه است. علیرضا امینازاد، معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان اصفهان در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: با توجه به اینکه حجم پروژه بالا است، برگزاری مسابقات معمولی و حتی تمرینات در این ورزشگاه ممکن نیست زیرا باشگاه‌ها حاضر به پرداخت این هزینه‌ها نبوده و اداره‌کل نیز هزینه نگهداری آن را ندارند.
او به مذاکرات اداره‌کل با باشگاه‌های اصفهان برای حضور در سالن اشاره می‌کند و می‌افزاید: صحبت‌هایی با مدیرعامل گیتی‌پسند صورت داده و برای برگزاری مسابقات در این سالن اعلام آمادگی کردیم اما به نظر می‌رسد به دلیل هزینه‌های سنگین سیستم روشنایی، سرمایش، گرمایش و هزینه‌های جاری آن، باشگاه‌ها تمایلی به این موضوع ندارند.
ردیف بودجه نگهداری، حلقه مفقوده ورزشگاه
از سوی دیگر یکی از مشکلات اصلی سالن 6 هزار نفره ورزشگاه نقش‌جهان در حال حاضر، فقدان ردیف بودجه نگهداری و تعمیر آن بوده که بدون شک این موضوع، در طولانی‌مدت ضربات بسیاری به ورزشگاه وارد می‌کند.
محمودیه، رئیس اداره فنی مهندسی ورزش و جوانان اصفهان به این موضوع اشاره می‌کند و به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: همه ورزشگاه‌ها برای برگزاری مسابقات، نیازمند هزینه‌هایی مثل انشعابات، عوامل اجرایی، خدمات، نگهداری تأسیسات آن، تجهیزات IT و دیگر موارد هستند و با توجه به پیش‌بینی‌های سنگین صورت گرفته در ساخت این ورزشگاه، نگهداری آنها نیز هزینه‌بر است.
وی درباره آخرین وضعیت بودجه‌های نگهداری و تعمیر ورزشگاه ادامه می‌دهد: تا چند ماه پیش، ردیف اعتباری مورد نظر، به ورزشگاه اختصاص داده نشده بود زیرا پیش‌بینی‌های خاصی درباره آن صورت نگرفته اما پیگیر هستیم که ردیف اعتباری مربوط به تعمیر و نگهداری سالن 25 آبان دایر شود. باید از اعتبارات داخل استان پیگیری‌های لازم را صورت داده و ردیف اعتباری را دریافت کنیم.
تحویل این ورزشگاه به دستگاه‌های مرتبط با حوزه ورزش یا باشگاه‌های ورزشی، راهکار دیگری بود که به گفته محمودیه می‌تواند برای حفظ و نگهداری این سالن و البته تأمین هزینه‌های آن مورد توجه قرار گیرد؛ مسئله‌ای که به گفته او، مد نظر مدیران ورزش استان هم هست.
برگزاری مسابقه، راهی برای حفظ ورزشگاه 25 آبان
بدون شک، برگزاری رقابت‌های مختلف در این ورزشگاه، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای حفظ این سالن که با هزینه‌های سنگینی ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته، به شمار می‌رود و این موضوع، یکی از مسائل مهم در این باره به شمار می‌رود. به گفته رئیس دفتر فنی و مهندسی ورزش و جوانان اصفهان «بدون شک در صورت عدم برگزاری مسابقات، ورزشگاه آسیب می‌بیند بنابراین باید به سرعت، راهکاری برای این موضوع اندیشید.»
برگزاری رقابت‌های مختلف در ورزشگاه نقش‌جهان موضوعی است که به نظر می‌رسد در ماه‌های گذشته و بعد از رقابت‌های فوتسال جام باشگاه‌های آسیا که در مرداد امسال برگزار شد، مورد غلفت مسئولان قرار گرفته است.
البته به گفته امینازاد، معاون اداره‌کل ورزش و جوانان اصفهان، در سال 95، مسابقات هندبال جهانی آسیا در این ورزشگاه برگزار می‌شود اما سئوال اینجاست که آیا فقط قرار است چنین مسابقاتی در این سالن بسیار مجهز برگزار شود؟
آیا تنها راه استفاده از این سالن، برگزاری رقابت‌های بین‌المللی و آن هم، هر چند سال یک بار است؟ آیا برگزاری مراسم‌های بزرگ و جشن‌های فرهنگی که آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد می‌کند، تنها راهکار تأمین هزینه‌های سنگین حفظ و نگهداری سالن 25 آبان اصفهان به شمار می‌رود؟!
مسعودسعیدی