اقتصادبازار:کارشناس آب حوضه زاینده رود با تاکید بر اینکه اجرای طرح بن - بروجن دلیل فنی ندارد، گفت: با برداشت 42 میلیون متر مکعب آب از حوضه زاینده رود در قالب طرح بن- بروجن، بحران این حوضه تشدید می یابد.
حدود دو هفته پیش كلنگ زني عمليات آبرساني بن - شهركرد - بروجن از طريق ويديو كنفرانس توسط معاون اول رئیس جمهور کلید آغاز شد که به گفته کارشناسان بارگذاری جدیدی بر حوضه زاینده رود خواهد بود.
لطف الله ضیایی، در خصوص طرح بن- بروجن در خصوص چرایی اجرای این طرح، اظهار داشت: طرح بن - بروجن برای مصارف شرب و صنعت تعریف شده است. وی با بیان اینکه بحث شرب با توجه به اولویت آن، باید اجرا شود، تاکید کرد: قرار بود طرح بن - بروجن از طریق سبزه کوه در حوضه کارون تامین آب شود و آب می توانست بدون نیاز به پمپاژ به این طرح انتقال یابد اما این طرح کنار گذاشته و قرار شد آب از حوضه زاینده رود دوباره برداشت شود.
به گفته این کارشناس حوضه آبریز زاینده رود، با وجودی که شرب اولویت دارد و باید در جایی اتفاق افتد که منابع دیگر تامین آب، فراهم نباشد اما به طور معقول در طرح بن - بروجن باید انتقال آب از طریق سبزه کوه انجام می شد. وی دلیل کنار گذاشتن انتقال آب از سبزه کوه به طرح بن- بروجن را برخی مخالفت های محلی در استان چهارمحال اعلام کرد و گفت: تغییر انتقال آب دلیل فنی قابل ملاحظه ای نداشت.
ضیایی با تاکید بر اینکه طرح بن - بروجن تنها برای شرب نیست و برای توسعه صنعت نیز در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این تصمیم گیری مغایر با مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب در حوضه زاینده رود است که بارگذاری های جدید را ممنوع کرده است. وی افزود: اجرای طرح بن – بروجن، بحران حوضه زاینده رود را تشدید می کند و از این حوضه حدود 42 میلیون متر مکعب برداشت آب خواهد شد.
حال این سوال مطرح می شود که آیا اجرای طرح بهشت آباد و سد و تونل سوم کوهرنگ جبران برداشت آب طرح بن- بروجن را می کند یا خیر؟ که این کارشناس آب در این باره، گفت: مصارف این دو طرح از قبل پیش بینی شده بود. وی افزود: در مصوبه چهارم شورای هماهنگی مدیریت منابع آب حوضه آبریز زاینده رود، در برابر منابع تونل دوم و سوم کوهرنگ، طرح بهشت آباد و چشمه لنگان تخصیص آب به چهارمحال و بختیاری، کاشان و مصارف شرب اصفهان داده شده و منبع مازادی برای بارگذاری جدید وجود ندارد.
ضیایی با تاکید بر اینکه اجرای طرح بن - بروجن و انتقال آب از حوضه زاینده رود دلیلی فنی ندارد، گفت: طرح بن - بروجن طرح مناسبی برای انتقال آب نیست و موجب تشدید بحران حوضه زاینده رود می شود. وی اظهار کرد: در طرح بهشت آباد بر اثر فشارهای اجتماعی با تصمیم وزارت نیرو طرح از تونل به لوله تبدیل شد اما در طرح انتقال آب صفارود به کرمان با وجودی که قسمتی از آن به صورت خط لوله اجرایی شده بود به دلیل اقتصادی بودن، طرح تبدیل به تونل شد.
به گفته این کارشناس آب حوضه آبریز زاینده رود، متاسفانه دولت در اجرای برخی از طرح های انتقال آب و شیوه اجرای آن، تحت تاثیر برخی جوسازی ها قرار گرفته است. وی تاکید کرد: در اینکه بن و بروجن نیاز به آب آشامیدنی دارد تردیدی وجود ندارد اما نکته قابل توجه این است که بروجن و روستاهای اطرف آن در حوضه کارون قرار دارد و دلیلی نیست که وقتی در حوضه ای، منابع آب برای تامین نیاز است در طرحی دیگر آب که از حوضه کارون به زاینده رود منتقل و دوباره در قالب طرح بن - بروجن به حوضه کارون منتقل شود.
در همین حال، مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان نیز طرح بن- بروجن را غیرکارشناسی ترین طرح انتقال آب دانست، گفت: برداشت آب طرح بن- بروجن از حوضه زاینده رود به هیچ وجه فنی نیست و فشار جدیدی به حوضه زاینده رود و اصفهان وارد می کند.
اسفندیار امینی در خصوص کلید خوردن طرح بن- بروجن توسط معاون اول رئیس جمهور که بارگذاری جدیدی را به حوضه زاینده رود تحمیل می کند، گفت: طرح بن - بروجن غیرکارشناسی ترین طرحی است که می تواند اتفاق بیفتد است. وی به دلایلی که غیرمنطقی بودن طرح بن - بروجن را توجیه می کند، بیان کرد: با صرف هزینه ای آب یک مرتبه از حوضه کارون به زاینده رود منتقل می شود که با اجرای بن- بروجن آب دوباره از حوضه زاینده رود به کارون برمی گردد و این شبیه نوعی طنز است.
مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه اسم طرح بن – بروجن شرب است، گفت: اگر جمعیت بن و بروجن و روستاهای مسیر آن را با نیاز آبی آنها محاسبه کنیم شاید کمتر از یک بیستم و یا یک سی ام این حجم آب انتقالی از طرح بن- بروجن است. وی با اشاره به اینکه سد چغاخور در 10 کیلومتری بروجن قرار دارد، افزود: پیش از این طرح بن- بروجن از سد چغاخور برای تامین آب صنعت، شرب و توسعه آن منطقه دیده شده بود اما به یکباره طرح تغییر کرد.
امینی تغییر مسیر انتقال آب طرح بن- بروجن را نوعی بازی سیاسی تا ضرورت و نیاز مردم آن منطقه دانست و گفت: برداشت آب طرح بن- بروجن از حوضه زاینده رود هیچ وجه علمی و فنی نیست و قرار است دوباره فشاری جدید به این حوضه و اصفهان وارد شود. به اعتقاد وی، اجرای طرح بن -بروجن غیرقانونی است و گلایه شدیدی از دستگاه قضایی داریم چرا که با وجود شکایت کشاورزان اصفهان به قوه قضاییه، متاسفانه مقام قضایی نیز نسبت به این مساله بی توجه است.
مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه متاسفانه طی دولت های گذشته اصفهان و به خصوص حوضه زاینده رود مورد بی مهری قرار گرفته است، اظهار کرد: در سفر مقام معظم رهبری به همراه هیات دولت به اصفهان در سال 1380 مصوب شد تا هر چه سریعتر تونل سوم کوهرنگ تکمیل شود. به گفته وی، متاسفانه از زمان سفر مقام معظم رهبری و دستور ایشان 14 سال می گذرد و تونل سوم کوهرنگ هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است. امینی ادامه داد: در سفر دیگر مقام معظم رهبری به استان یزد طی سال 82 مصوب شد تا تونل بهشت آباد هر چه سریع تر تکمیل و احداث شود و یزد آب مورد نیاز خود را از این طرح تامین کند که متاسفانه از آن تاریخ بیش از 10 سال گذشته و بهشت آباد همچنان دستخوش مسائل مختلف است. وی همچنین با بیان اینکه در سال 67مصوب شد بعد از احداث تونل سوم کوهرنگ برای تامین شرب یزد، آب منتقل شود، گفت: متاسفانه با وجودی که این طرح به طور کامل افتتاح نشده آب به طور کامل به استان یزد منتقل می شود.
مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان افزود: از سویی دیگر در شورای عالی آب مصوب شد آب رودخانه طبیعی زاینده رود و تونل اول کوهرنگ متعلق به حق آبه داران و محیط زیست است و دولت حق ندارد از این حجم آب برای شرب، صنعت و بخش دیگری در هیچ استانی برداشت کند. وی ادامه داد: همچنین مصوب شد تا زمانی که مشکل حق آبه داران حل نشود هیچ طرح جدیدی در بخش های مختلف و در استان های دیگر احداث نشود.
به گفته امینی در جلسه 510، مورخ 30 شهریور ماه 93 شورای امنیت ملی مصوب شد که هیچ بهره برداری جدیدی در حوضه زاینده رود انجام نشود و تمام پروژه ها با هر شرایطی متوقف شوند. وی تاکید کرد: متاسفانه با وجود تمام این مصوبات دولت های مختلف نسبت به این قوانین بی توجهی هستند.
مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان افزود: زمانی که مدیران ارشد از رئیس جمهور گرفته تا بقیه، قانون شکنی می کنند نتیجه ای غیر از اینها نمی تواند عاید اصفهان شود. وی با انتقاد بر اینکه وجه سیاسی نمایندگان مجلس اصفهان بر وجه اجتماعی و امور مردم آنها قالب است، تاکید کرد: متاسفانه نمایندگان به جای پیگیری مسائل اصفهان و متقاعد کردن دولت بر سر مسائل مختلف با دولتمردان در جدال هستند.