اقتصاد بازار: همایش «هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی با تاکید بر هنرهای روبه فراموشی» طی روزهای 22 و 23 اردیبهشت ماه در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، دبیر اجرایی این همایش در نشست خبری همایش هنر و صناعات، اظهار کرد: برای نخستین بار در كشور با همکاری دانشگاه ، بخش خصوصی، دولت و بخش نیمه دولتی همایشی را به طور مشترك با هدف رشد آموزش، اقتصاد و هنر و كارآفرینی برگزار می كنند.
رسول بیدرام با بیان اینكه 107 رشته صنایع دستی و هنری با كمتر از پنج هنرمند فعال در این رشته ها در كشور داریم، افزود: در این همایش 22 شاخص برای انتخاب هنرمند و 15 شاخص برای انتخاب رشته صنایع دستی و هنری رو به فراموش تعیین و معرفی شد كه از 30 چهره شاخص هنری در این خصوص تجلیل می شود.
وی با اشاره به اینكه نمایشگاه عكس همایش از روز 19 اردیبهشت در محل تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برپا می شود گفت: بعد از آن با همکاری شهرداری اصفهان این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر و سپس در سرای اسپادانا واقع در میدان امام (ره) برپا خواهد شد.
به گفته دبیر اجرایی همایش "هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی با تاکید بر هنرهای روبه فراموشی"، مراسم آغاز به كار همایش روز 22 اردیبهشت و مراسم تكریم از هنرمندان ماندگار و اختتامیه روز 23 اردیبهشت با حضور دکتر ولایتی در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
وی افزود: علاوه بر این ارائه مقالات علمی برگزیده از سوی دبیرخانه همایش از دیگر بخش های این همایش است.
دبير علمي نخستين همايش بین‌المللی هنر و صناعات نیز در این نشست با اشاره به محورهای برپایی همايش بین‌المللی هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي با تاكيد بر هنرهای رو به فراموشي، گفت: هنر، ارزش‌های دينی، هويت ملی و نقش آن در حفظ، احياء و اعتلای صناعات؛ آموزش و نقش آن در حفظ، احيا و اعتلای صناعات و همچنین كارآفرينی و اقتصاد هنر و نقش آن در حفظ، احيا و اعتلای صناعات سه محور اصلی این همایش است.
مصطفی کیانی با بیان اینکه 322 چكيده مقاله به دبيرخانه همایش ارسال شد كه از اين تعداد 245 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت، افزود: در مجموع 210 مقاله كامل به همايش ارائه شد همچنین 32 مقاله و 65 پوستر در روز همايش ارايه مي شود.
به گفته وی در این همایش پنج سخنران داخلي و پنج سخنران خارجي حضور دارند.
دبیر علمی این همایش با اشاره به اینکه جشنواره فيلم و عكس از فعالیت‌های جانبي برپایی این همایش است، گفت: 410 عكس و 44 فيلم در سه بخش مستند 30 دقیقه‌ای، نماهنگ 3 تا 5 دقیقه‌ای و مستند موبايلي 5 دقیقه‌ای در این همایش پذیرفته شده که از اين مجموعه 10 عكس و 10 فيلم برگزيده و جوايزي به آنها اهدا خواهد شد.
كياني با بیان اینکه براي بخش تكريم چهره‌های ماندگار از ميان 107 نفر از چهره‌های ماندگار هنر اصفهان حدود 40 رشته تخصصي سنتي از هنرهاي رو به فراموشي و 30 نفر از يك رشته تخصصي انتخاب مي شود، علاوه بر این از هنرمندان جوان براي برگزاري کارگاه‌های آموزشي در سه راه اسپادانا دعوت شده است.
رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: این رویداد فرهنگی با همكاری كمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه هنر اصفهان و با هدف حفظ و اعتلای صناعات از طریق ارزش های دینی و هویت ملی، دانش مهارتی، كارآفرینی و اقتصاد هنر برگزار می شود.
هوشنگ طالبی بیان کرد: فلسفه اصلی برگزاری این همایش به عنوان شروع فعالیت برای جلوگیری و حفظ و حراست از هنرهای سنتی در حال فراموشی است.
وی با تاكید بر اهمیت موضوع این همایش به ویژه در راستای حفظ و صیانت از میراث هنری و صناعات سنتی، افزود: چند نشست تخصصی با رویكرد و برنامه های آن و موضوع هنر و صناعات در اصفهان برگزار شد.
رئیس مجمع امور میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: لازم است بین هنر و صنایع دستی با دانشگاه ارتباط قوی وجود داشته باشد.
علی لوافان با اشاره به اینکه نگاه علم محور به هنر و صنایع دستی از ضرورت های دنیای معاصر است كه دانشگاه ها و مراكز علمی و تحقیقاتی در این زمینه تاثیر بسزایی دارند، تاکید کرد: لازم است به صنایع دستی از دو مقوله هنر و صنعت نگاه شود تا بتوان این رشته هنری را به خوبی توسعه داد.