اقتصاد بازار: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه 12 رشته صنایع دستی در اصفهان در حال فراموشی است، گفت: نوروز امسال با افزایش گردشگری حدود 18 ميليارد تومان از محصولات صنايع دستي اصفهان به فروش رفت که این آمار نسبت به سال گذشته رشد 90 درصدی داشته است.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، فریدون اللهیاری در نشست خبری همایش "هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی با تاکید بر هنرهای روبه فراموشی در اصفهان" با اشاره به اینکه صنایع دستی ایران جایگاه ارزشمندی در دنیا دارد، اظهار کرد: در کشور بیش از 300 رشته صنایع دستی ثبت و شناخته شده که در همه عرصه‌های هنری، فرهنگی و اقتصادی حضوری فعال دارند.
وی با بیان اینکه از این تعداد 196 رشته صنایع دستی مربوط به اصفهان است، گفت: سال گذشته در رویدادی مهم اصفهان پس از 50 سال از ثبت شورای صنایع دستی، به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شد همچنین مهرماه امسال نیز میزبان شورای جهانی صنایع دستی است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، همایشی که قرار است برگزار شود دارای ایده و رویکردی خاص است چرا که در آن از همه نهادهای بخش خصوصی و دولتی دعوت شده است.
وی با بیان اینکه از قرن 19 صنایع دستی کشور به دلیل ظهور صنایع ماشینی و عدم قدرت رقابت با ماشین آلات در معرض تهدید قرار گرفت، گفت: بعد از آن در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری کشور این موضوع مطرح شد که باید صنایع دستی را حفظ کنیم چون نگاه ما به صنایع دستی علاوه بر اقتصادی، فرهنگی و هنری است.
اللهیاری با تاکید بر اینکه از 196 رشته صنایع دستی ثبت شده در اصفهان 12 رشته در حال فراموشی است، تصریح کرد: با این وجود تاکنون 12 رشته صنایع دستی در حال نابودی را نیز احیا کرده ایم.
به گفته وی، اگر در این راستا آسیب‌شناسی جدی و علمی صورت نگیرد دیگر رشته‌ها نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرند، اميدواريم برگزاري اين همايش نتايج، راهكارها و دستاوردهاي مناسب و دقيقي در زمينه حفظ هنرها و صنايع دستي رو به فراموشي ارائه دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه یکی از عوامل مهم فراموشی برخی از رشته های صنایع دستی را عدم توجیه اقتصادی آن دانست و تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی با توجه به رسالت خود در حفظ این صنعت‌ها، سعی در ایجاد بحث حمایتی طیف بسیار گسترده‌ای در این راستا دارد.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای احیای رشته های روبه فراموشی صنایع دستی اصفهان، گفت: سازمان ميراث فرهنگي در نظر دارد با حمایت‌هایی همچون اختصاص تسهيلات به هنرمندان، در اختيار گذاشتن مكان براي برگزاري كارگاه، مرمت کارگاه‌ها و تأسیس کارگاه‌های دولتي كه در آن مواد اوليه گران‌قیمت به كار مي رود، به احيای هنرهاي رو به فراموشي كمک كند.
الهياري با بيان اينكه افزايش ورود گردشگران خارجي رونق مناسبي در بازار صنايع دستي بوجود آورده است، گفت: حدود 18 ميليارد تومان از محصولات صنايع دستي اصفهان در ايام نوروز امسال به فروش رسيد كه نسبت به سال گذشته بيش از 90 درصد رشد داشت.