اقتصاد بازار: افزايش 2 تا 40 درصدي نرخ جابه‌جايي با ناوگان اتوبوسراني شهر اصفهان و اعمال آن در حالي اتفاق افتاده كه به نظر مي‌رسد مصوبه شوراي شهر اصفهان هنوز به تأیید فرمانداري نرسيده و سوال اينجاست نرخ‌هايي كه پشت پرده شهرداري و شوراي شهر اصفهان بريده و دوخته مي‌شود و شهروندان ناچار به پرداخت آن هستند آيا وجه قانوني دارد، يا تنها با اهداف سياسي تعيين و اجرا مي‌شود؟ با وجود اينكه فرمانداري اصفهان حاضر به پاسخگويي در اين زمينه نيست اما رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان در جلسه علني از قول فرماندار عنوان كرد: "فرماندار اصفهان معتقد است مصوبه جدید شوراي شهر اصفهان مغایر با سیاست‌های عمومی دولت است."
در پيگيري چرايي افزايش ناگهاني بهاي بليت ناوگان اتوبوسراني اصفهان ابوالفضل قرباني، عضو شورا از تأیید و يا عدم تأیید مصوبه توسط فرمانداري اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند و خود را موظف به پاسخگويي در اين زمينه نمي‌داند. از سوي ديگر فتح الله معين عضو ديگر شورا با تأیید،‌ عدم موافقت فرمانداري اصفهان، لزوم تأیید اين مصوبه توسط فرمانداري را در اما و اگر عنوان مي‌كند و مي‌گويد:"اختلافي براي اينكه مصوبات افزايش نرخ كرايه اتوبوس‌ها اصلا بايد به تأیید فرمانداري برسد يا خير وجود داد."
اما چرا اين اختلاف نظر سال‌هاي گذشته بررسي و رفع نشده است؟ اگر در پايان شهرداري مكلف به تأیید مصوبات شورا پيش از اجرا از سوي فرمانداري شد چه كسي مسئول جبران ضرر مسافراني است كه از ابتداي سال کرایه‌های غير قانوني پرداخت كرده‌اند؟
پيش از اين معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار اصفهان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اين افزايش را در سبد اقتصادي خانوار ناچيز عنوان كرده بود اما اگر حتي متوسط افزايش نرخ بليت اتوبوس را 20 درصد در نظر بگيريم،‌ با يك حساب سرانگشتي روشن می‌شود هزينه جابه جايي يك خانواده پنج نفره به فرض اينكه تنها از يك خط اتوبوسراني استفاده ‌كنند 100 درصد افزايش پيدا می‌کند در حالي كه تنها 14 درصد آن هم به حقوق يك نفر از آن‌ها اضافه شده است!
چرا با وجود پرداخت بخشي از يارانه حمل و نقل در سال گذشته از سوي دولت يازدهم و با وجود گذشت تنها يك ماه از سال 95 اعضاي شورا و مديران شهري اصفهان بر عدم پرداخت يارانه‌ها از سوي دولت تاكيد می‌کنند و اين افزايش را تنها ناشي از كوتاهي دولت مي‌دانند؟!
شهردار اصفهان چندي پيش در جمع اصحاب رسانه عنوان كرده بود که اصولگراست و بدنه شهرداري و شوراي شهر اصفهان نيز متمايل به گرايش اصولگرايي است. این در حالی است که شنیده ها نیز حاکی از این است که افزايش بي سرو صداي نرخ بليت اتوبوس‌ها در روزهاي نخست سال جاري، فرافكني معاون حمل و نقل شهردار اصفهان در خصوص عدم افزايش بهاي بليت در سال‌هاي گذشته بر خلاف واقع؛ با اهداف سياسي و در تلاش بر ايجاد نارضايتي در ميان مردم از دولت پس از پيروزي حاميان دولت در انتخابات مجلس صورت گرفته است!
فتح الله معين، عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان در این خصوص معتقد است: در زمینه نرخ حمل و نقل با دو قيمت مواجه هستيم؛ نخست در خصوص تاکسی‌ها است كه بخش خصوصي محسوب می‌شوند و به طور طبيعي افزايش كرايه‌ها در اين بخش بايد توسط فرمانداري تأیید شود. دوم نرخ بليت اتوبوس‌ها است كه در قالب هزينه‌هاي خدمات طبقه بندي می‌شود؛ يعني خدماتي كه شهرداري ارایه می‌کند و هزينه آن را بر اساس محاسبات خودش دريافت مي‌كند؛ وی ادامه داد: با وجود واگذاري بخشي از ناوگان اتوبوسراني اصفهان به بخش خصوصي، نرخ جابه‌جايي كمتر از قيمت تمام شده براي بخش خصوصي است و هزينه جابه جايي توسط بخش خصوصي بايد از نرخ‌های دولتي تبعيت كند و تفاوت زيادي با آن نداشته باشد.
معین، با اشاره به دلايل شوراي شهر براي افزايش بهاي بليت ناوگان اتوبوسراني، می افزاید: معمولا يك سوم هزينه جابه‌جايي بايد توسط مردم،‌ يك سوم توسط‌ دولت و يك سوم توسط شهرداري‌ها پرداخت شود. اما از زمان دولت دهم يارانه حمل و نقل قطع شده و در دوسال پاياني دولت احمدي‌نژاد به طور كامل پرداخت نشد. وی ادامه داد: شهرداري هزينه زيادي را در اين بخش متحمل می‌شود؛ هزینه‌ها در سال جاري نسبت به سال قبل از آن حدود 20 درصد افزايش پيدا كرده است كه از اين 20 درصد چيزي در حدود 10 تا 12 درصد آن هزینه‌های كارگري است؛ يعني علاوه بر افزايش هزینه های پرسنلی سازمان، ساير هزینه‌ها نيز افزايش پيدا كرده است. در مجموع هزينه حمل و نقل بيش از 20 درصد نسبت سال قبل اضافه شده است.
عضو اصلاح طلب شورای شهر اصفهان، وجود دلایل سیاسی برای بالا رفتن بلیت ناوگان اتوبوسرانی را رد کرده و می افزاید: بعيد مي‌دانم اين تصميم با اهداف سياسي گرفته شده باشد. زيرا در زمان انجام اين فرايند احساس می‌شد شهرداري توان افزايش هزینه‌ها را ندارد بنابراين بخشي از آن را منتقل كرد. در دو سه سال گذشته شهرداري كارهاي خوبي كرده است. حدود 200 ميليارد تومان به نوسازي ناوگان حمل و نقل و چيزي معادل همين مبلغ را به احداث خط مترو اختصاص داده است. از سال گذشته مبالغي هم براي يارانه بليت فاز نخست خط يك مترو هزينه می‌شود. وی ادامه می دهد: من فكر می‌کنم در اصفهان نسبت به ساير كلان شهرها بهاي بليت اتوبوس‌ها چندان تغيير نداشته اما انعكاس آن مناسا نبوده است.