اقتصاد بازار: مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال های اخیر این شرکت همکاری لازم را با بخش خصوصی پیرامون سرمایه گذاری در پروژه آبفا و از سویی تخصیص پساب به آنها داشته است، گفت: اولین پروژه موفق بازچرخانی آب کشور اجرای تأسیسات فاضلاب مبارکه و لنجان است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار نماینده انجمن سبز اروپا و نماینده انجمن سبز ایران نشستی با مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان در خصوص طرح حل مشکلات زیست محیطی و بحران تأمین منابع آبی پایدار با مدیریت و بازچرخانی پساب شهری از سوی جامعه مدیریت سبز اروپا داشتند.
هاشم امینی با اشاره به اینکه پروژه تکمیل تأسیسات فاضلاب شهرستان های مبارکه و لنجان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ازای تخصیص پساب به شرکت فولاد مبارکه اولین پروژه موفق کشور در رابطه با بازچرخانی آب محسوب می شود، تاکید کرد: از پساب خانگی برای تأمین نیاز آبی بزرگترین شرکت تولیدکننده فولاد کشور استفاده می شود.
مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان با بیان اینکه اجرای پروژه های آبفا که با همکاری بخش خصوصی در ازای تخصیص پساب در سال های اخیر در دستور کار این شرکت قرار گرفته است، بیان داشت: اجرای پروژه های بخش آبفا با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ازای تخصیص پساب نه تنها منجر به رفع نیاز آبی شرکت های سرمایه گذاری می شود بلکه کاهش آلاینده های زیست محیطی را هم دربر دارد که این امر تأثیر بسزایی در پاک نگه داشتن محیط زیست هم دارد.
وی به اقلیم گرم و خشک استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: استان اصفهان دارای اقلیم گرم و خشک است که میانگین بارندگی در استان در سال های اخیر از 120 میلی متر به 100 میلی متر در سال کاهش یافته درحالیکه استان اصفهان دومین شهر صنعتی کشور محسوب می شود که صنایع بزرگ به جهت رفع نیاز آبی خود چاره ای جز بازچرخانی آب ندارند.
امینی ادامه داد: در سال های اخیر شرکت آبفا استان اصفهان نیز همکاری لازم را با بخش خصوصی پیرامون سرمایه گذاری در پروژه آبفا و از سویی تخصیص پساب به آنها داشته است.
وی گفت: اگر با بخش خصوصی همکاری لازم را پیرامون پساب در ازای سرمایه گذاری در پروژه های آبفا داریم تنها به لحاظ وظیفه و رویکرد سازمانی نیست بلکه مسئولیت اجتماعی هم ایجاب می کند که به منظور کاهش آلایندگی محیط زیست و نیز استفاده بهینه از آب چنین تدابیری باید مدنظر قرار گیرد تا از منابع کشور به بهترین نحو استفاده شود.
مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان به جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب در استان اصفهان پرداخت و افزود: هم اکنون 69 درصد جمعیت استان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند که این رقم معادل 2 برابر پوشش شبکه فاضلاب در کشور است با این وجود در سال های اخیر به جهت افزایش رفاه اجتماعی و سطح بهداشت مردم که در نهایت کاهش آلودگی محیط زیست را دربر دارد طرح توسعه شبکه فاضلاب با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی در گوشه و کنار استان در دستور کار قرار گرفته همچنین لازم به یادآوری است که مردم هم در تمام استان خواهان برخورداری از خدمات شبکه فاضلاب هستند.
وی به یکی دیگر از مزیت های بازچرخانی آب و استفاده آن در صنعت پرداخت و خاطرنشان کرد: در سال های اخیر به دلیل وقوع خشکسالی ها بسیاری از بهره برداران از آب دچار مشکل شدند که می توان در این خصوص به کشاورزان اشاره کرد و به همین دلیل بعضی از کشاورزان به دور از مراجع ذیصلاح به صورت غیرقانونی اقدام به استفاده از پساب در بخش کشاورزی می کردند که این امر منجر به آلودگی های زیست محیطی می شد ولی با تخصیص پساب به واحدهای صنعتی دیگر کشاورزان نمی توانند زمینه های آلودگی محیط زیست را مهیا کنند.
در ادامه این نشست نماینده انجمن مدیریت سبز ایران گفت: امیدواریم چنین تفکری که باعث می شود با استفاده از بازچرخانی آب نه تنها نیاز آبی بخش های مختلف تأمین شود بلکه محیط زیست را هم پاکیزه نگه دارد در میان سایر سازمان ها، نهادها و شرکت ها رواج یابد و استراتژیک میان بسیاری از دستگاه ها عملیاتی شود.
مجید علیزاده افزود: مدیریت انجمن سبز اروپا درنظر گرفته که اجرای پروژه تکمیل تأسیسات فاضلاب شهرستان های مبارکه و لنجان را در ازای تخصیص پساب مورد ارزیابی قرار دهد و در این ارزیابی این پروژه از لحاظ ملاحظات زیست محیطی، اقتصادی، مسائل اجتماعی و بهره گیری از تکنولوژی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و با توجه به بررسی هایی که صورت گرفته پیش بینی می شود این پروژه بالاترین امتیاز را دریافت کند اما در آینده نزدیک نظر نهایی خود را اعلام می کنیم.
ماکسیم گرتر نماینده انجمن سبز اروپا نیز در این نشست، افزود: بسیار خوشحالم که به اصفهان آمدم و شانس بزرگی داشتم که از اصفهان دیدن کردم و ارزیابی ما از این پروژه بررسی مسائل زیست محیطی است که می خواهیم این پروژه را با توجه به اینکه در شرایط اقلیم گرم و خشک قرار دارد از لحاظ رعایت مسائل زیست محیطی بررسی کنیم اما می دانم با توجه به اهداف بلندمدتی که دست اندرکاران این پروژه در دستور کار قرار دادند مسائل اجتماعی و زیست محیطی این پروژه به خوبی رعایت شده است.