اقتصاد بازار: مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان ساماندهی محله «زینبیه » در شمال اصفهان به عنوان یکی از سکونت گاه های غیر رسمی این خطه را از برنامه های آتی این اداره عنوان کرد و گفت: هم اکنون پروژه بازآفرینی کارخانه ریسباف اصفهان را شروع کرده ایم.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، حجت الله غلامی افزود: نزدیک به هفت هزارهکتار بافت ناکارآمد شهری در این استان وجود دارد که بیشتر آنها در شهر اصفهان و بقیه در شهرهای خمینی شهر، کاشان، نایین و نجف آباد و دیگر شهرها استقرار یافته اند.
وی بیان داشت: بعد از ابلاغ سند ملی بازآفرینی، سند استانی آن در ستاد بازآفرینی ملی مطرح و نحوه چگونگی اقدام درباره این بافتها ابلاغ شد.
وی افزود: در ادامه تنظیم سند ستاد بازآفرینی استانی، ستادهای شهری فعال و تاکنون این ستادها درشهرستان های نایین،خمینی شهر و کاشان تشکیل و شروع به کار کرده و پروژه های بازآفرینی در این شهرها شروع شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به ایجاد طرح هماهنگی با شهرداری اصفهان، گفت: در این طرح مباحثی را در زمینه بهسازی ونوسازی شهر اصفهان پیش می بریم.
غلامی تاکید کرد: چند پروژه با همکاری شهرداری در رابطه با شهر اصفهان آغاز شده که پروژه همت آباد از جمله آنهاست ونیز بافت ناکارآمد شهری با مساحت حدود 2.1 هکتار در فاز یک شروع شده و این بافت تا حدود 16 هکتار ادامه دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت : در یکی از مناطق شمالی استان (زینبیه اصفهان) سکونتگاه های غیررسمی و بافت های فرسوده بسیار زیادی وجود دارد که در این زمینه طرحی در حال پیاده سازی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: طرح جایگزینی زمینی در محل زینبیه پیش بینی شده تا هنگامی که فرایند ساخت بافت های فرسوده شروع شد ساکنان این بافت در زمینی که پیش بینی شده اقدام به ساخت و سازمناسب برای سکونت کنند.
وی با بیان اینکه امیدواریم با پروژه زینبیه بتوانیم بخش عمده ای از سکونت گاههای غیررسمی را بهبود بخشیم، افزود:این حرکت نوعی سرمایه درگردش و سرمایه گذاری در یک بافت فرسوده محسوب می شود.
غلامی با اشاره به بافت های ناکارآمد شهری نایین و خمینی شهر، گفت: در این شهرها و در مناطقی از اصفهان که دارای بافت تاریخی هستند، مکان هایی به عنوان بلوک های محرکه که نیازمند توسعه است با مشارکت سازمان میراث فرهنگی شناسایی شده، که می تواند باعث افزایش کیفیت شود.
وی افزود: خانه های تاریخی، بازار های قدیمی و ... با اعتباراتی که شرکت مادرتخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به استان اختصاص داده شناسایی و مرمت می شوند و بعد از نوسازی این مکان ها تبدیل به مکان های شهری و دیدنی می شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه پروژه های بافت های فرسوده یک ساله نیستند، اظهار کرد: پروژه همت آباد نیز با توجه به وسعت آن پروژه 5 ساله است.
غلامی همچین در باره طرح مسکن مهر نیز گفت: از مجموع 161 هزارواحد مسکن مهر موجود در استان اصفهان، حدود 8هشت هشت هزار واحد بدون متقاضی است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های مسکن مهر استان اصفهان، افزود: کار تکمیل 16 هزار واحد مسکن مهر استان اصفهان نیز باقی مانده که 90 درصد پیشرفت دارد و تا آخرسال 95 تحویل متقاضیان می شود.
وی با اشاره به اینکه مشکلات زیرساختی از بزرگترین مشکلات ما در این پروژه است، اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده، زمین جهت انجام عملیات آماده سازی به شهرداری ها واگذار می شود تا نسبت انجام عملیات آماده سازی ،ساخت مدرسه و فضای سبز اقدام کنند.
وی گفت: هم اکنون پروژه بازآفرینی کارخانه ریسباف اصفهان را شروع کرده ایم که از مهمترین پروژه های در حال انجام است.
غلامی گفت: این کارخانه 70 هزارمتر مربع مساحت دارد و با اعتباری حدود 2 هزار و 150 میلیارد ریال خریداری شده است.
وی ادامه داد: ساختمان هایی با معماری هایی ویژه در این بنا وجود دارد که نشان دهنده معماری صنعتی اصفهان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره بلند مرتبه سازی در استان، گفت: طرح بازنگری تفصیلی شهر اصفهان در چند سال گذشته تهیه شد و به مناطق 15 گانه شهر اصفهان ابلاغ شده که برای هر محل یک کد ارتفاعی در نظر گرفته شده است.