اقتصاد بازار: طرح کنترل هدر رفت آب (کاهش آب بدون درآمد) در شهر خوانسار با امضای تفاهمنامه همکاری بین ایران و ژاپن اجرا می شود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، این تفاهمنامه به امضای حمیدرضا تشیعی معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هاشم امینی مدیرعامل آبفای استان اصفهان، خانم 'تامورا' مدیر دپارتمان مدیریت آب شهری جایکای ژاپن و آقای 'ساوارا' مشاور ارشد جایکا در امور آب رسید.
تفاهمنامه یاد شده برای اجرا باید به تأیید دولت ژاپن نیز برسد تا دپارتمان دولتی جایکا بتواند اجرای طرح را بصورت رسمی آغاز کند.
بر اساس این تفاهمنامه، طرف ژاپنی متعهد است علاوه بر آموزش کارکنان صنعت آب و فاضلاب کشورمان در ژاپن یا ایران، تجهیزات لازم برای اجرای طرح کاهش آب بدون درآمد خوانسار را فراهم و کارشناسان خود را به ایران اعزام کند.
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور در مراسم امضاء و مبادله تفاهمنامه همکاری طرح کاهش آب بدون درآمد خوانسار گفت: اجرای این طرح با هزینه دولت ژاپن و به درخواست آبفای کشور در شهر خوانسار که بالاترین میزان هدر رفت آب در کشور را دارد، از بهار سال آینده آغاز می شود.
تشیعی با بیان اینکه کارشناسان ژاپنی تاکنون سه مرتبه به استان اصفهان و شهر خوانسار سفر کرده اند، افزود: این طرح با سرمایه گذاری بلاعوض دولت ژاپن و حمایت فنی و انسانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اجرا می شود.
وی اظهار کرد: در سه سال گذشته که همکاری آبفای کشور با دپارتمان مدیریت آب شهری جایکا ژاپن آغاز شده است، 240 نفر از مدیران صنعت آب و فاضلاب در قالب شش دوره تخصصی با هزینه دولت ژاپن به این کشور اعزام شده و آموزش های لازم در زمینه تصفیه آب، تصفیه فاضلاب، کنترل کیفیت، کاهش هدررفت آب، مدیریت بحران، انرژی و تله متری را گذرانده اند.
وی از ایجاد مرکز آموزش ملی طرح کاهش آب بدون درآمد در اصفهان توسط دپارتمان جایکا خبر داد و گفت:این مرکز از بهار آینده بعنوان قطب علمی کاهش آب بدون درآمد در سطح منطقه اقدام به برگزاری دوره های علمی و تخصصی برای کارشناسان صنعت آب و فاضلاب خواهد کرد.
تامورا مدیر دپارتمان مدیریت آب شهری جایکا نیز با اشاره به پیشرفت شرکت های ایرانی در تولید تجهیزات صنعت آب و فاضلاب از آمادگی این دپارتمان برای در اختیار گذاشتن تجربه های ژاپن در زمینه کاهش آب بدون درآمد به متخصصان ایرانی خبر داد.
ساوارا، مشاور ارشد جایکا در امور آب نیز اجرای طرح کاهش آب بدون درآمد خوانسار را کار سخت و پیچیده ای دانست و گفت: هرچند مدت زمان اجرای این طرح، هشت ماه است اما امیدوارم در یک دوره 3 تا 5 ساله بتوانیم با همکاری کارشناسان ایرانی و ژاپنی به نتایج مورد نظر دست یابیم.