اقتصاد بازار: در دیدار هان‌چانگ‌فو با رسول زرگرپور بر افزایش تعاملات کشاورزی و گردشگری تاکید شد و استاندار اصفهان گفت: قطار سریع السیر اصفهان- تهران به میزان ۴ میلیارد یورو با همکاری چین در حال اجرا است و در توسعه خط مترو اصفهان نیز شرکت های چینی مشارکت دارند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار رسول زرگرپور در دیدار "هان‌چانگ‌فو"، وزیر کشاورزی چین با وی، اظهار داشت: اصفهان یکی از ده شهر دیدنی جهان است و گنبدهای فیروزه ای و مناره های بلند این شهر زبانزد خاص و عام است.
وی افزود: کشور چین بسیار زیبا است و مردمی بسیار پرتلاش و سختکوش دارد و همانند ایران کشوری باستانی و با فرهنگ و تمدنی قوی است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه سابقه ارتباطات ایران و چین به قرن ها قبل باز می گردد، اظهار داشت: نماد و سمبل این روابط جاده ابریشم است و خوشحالیم که دولت چین در جهت احیای این جاده و ارتباط با کشورهایی که در مسیر آن قرار دارند قدم های خوبی برداشته است و ایران نیز در این ارتباط همکاری های خوبی خواهد داشت.
وی به بیان ویژگی های اصفهان پرداخت و گفت: اصفهان جایگاه بسیار خوبی در گردشگری و صنعت دارد و جایگاه کشاورزی این استان را نیز نمی توان نادیده گرفت.
زرگرپور افزود: علیرغم محدودیت آب، میزان تولیدات محصولات کشاورزی اصفهان در کشور جایگاه ویژه ای دارد و کشاورزان بسیار خبره و ماهری نیز در این بخش فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه استان در بخش کشاورزی پیشرفت های خوبی داشته است، افزود: نیازمندیم که در تبادل اطلاعات در بخش های فناوری کشاورزی، افزایش راندمان آبیاری و شیوه های نوین و علمی کشاورزی و همچنین تولید بذر با دیگر کشورها همکاری داشته باشیم.
استاندار اصفهان یکی از مشکلات حال حاضر استان را فرسایش خاک برشمرد و گفت: طرح های متنوعی برای تثبیت خاک در اصفهان بکار گرفته شده ست و حدود سه ماه قبل یک گروه کارشناس از کشور چین برای بازدید از این فعالیت ها به اصفهان سفر کردند و در این بخش نیز می توانیم ارتباطات و تعاملات خوبی داشته باشیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اصفهان مرکز گردشگری بین المللی است طرح های گردشگری کشاورزی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه چینی ها در چندین پروژه صنعتی و عمرانی نیز با استان همکاری می کنند، تصریح کرد: قطار سریع السیر اصفهان- تهران به میزان ۴ میلیارد یورو با همکاری این کشور در حال اجرا است و در توسعه خط مترو اصفهان نیز شرکت های چینی مشارکت دارند.
وی با استقبال از حضور گردشگران چینی در اصفهان، گفت: پیشنهاد می کنیم که هیئتی از چین برای افزایش همکاری ها با جهاد کشاورزی استان و اتاق بازرگانی به اصفهان سفر کنند و همچنین تورلیدرهای این کشور نیز برای شناسایی ظرفیت های بالای گردشگری اصفهان و اطلاع رسانی به مردم چین برای گسترش و رونق صنعت توریسم به اصفهان سفر کنند.
زرگرپور افزود: از سفارت چین در ایران انتظار می رود که این موارد را برنامه ریزی کند.
وزیر کشاورزی چین نیز در این دیدار با قدردانی از مهمان نوازی استاندار اصفهان، اظهار داشت: باعث افتخار من است که در شهر زیبای اصفهان حضور دارم چرا که اصفهان شهر بسیار معروف و مشهور با سابقه تاریخی زیاد و شهری بسیار مهم در زمینه های گردشگری، صنعت و کشاورزی است.
هان‌چانگ‌فو با بیان اینکه ایران و چین تمدنی بسیار غنی دارند، افزود: این دو کشور در طول سالیان گذشته همکاری و تعامل بسیار زیاد و روابط دوستانه ای با هم داشته اند.
وی افزود: با تفاهمی که بین ایران و چین صورت گرفته است، دو کشور تصمیم گرفته اند که همکاری های خوبی در زمینه احیای جاده ابریشم داشته باشند.
‌چانگ‌فو کشاورزی را زمینه بسیار خوبی برای گسترش همکاری ها خواند و افزود: انگیزه سفر من به ایران و اصفهان این بود که بتوانیم همکاری های خوبی را در زمینه های مختلف کشاورزی داشته باشیم.
وی با اشاره به بازدید خود از قنات، چند طرح گلخانه ای و دامداری در اصفهان، گفت: این طرح ها نشان از هوش و ذکاوت افرادی است که در این بخش ها فعالیت دارند و داشته اند.
وزیر کشاورزی چین با بیان اینکه این شرکت ها علاقه خود را برای همکاری با کشور چین اعلام کرده اند، افزود: در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی ایران نیز توافق نامه های خوبی در زمینه شیلات و کشاورزی بین دو کشور به امضا رسید.
وی اضافه کرد: قدم بعدی این است که هیئتی از چین در بخش کشاورزی به ایران بیاید و پتانسیل ها و ظرفیت هایی که می تواند بر گسترش همکاری های دو طرف منجر شود را شناسایی نماید.
هان‌چانگ‌فو در ادامه با اشاره به اینکه سالانه حدود 100 میلیون چینی از کشورهای مختلف بازدید می کنند، افزود: باید زمینه ای فراهم شود که مردم چین که به کشورهای حوزه خلیج فارس سفر می کنند به اصفهان بیایند و با این اقدام صمیمیت دو کشور بیشتر خواهد شد و در افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری تیز کمک شایانی خواهد کرد.