اقتصاد بازار: طرح ایجاد کارگروه ملی "نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب" کمتر از یک سال است که در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست دوره هشتم اتاق بازرگانی اصفهان و به کمک اساتید برجسته دانشگاهی، متخصصین و کارشناسان باتجربه و بر اساس نگاهی ملی تدوین شده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، بالاخره با تلاش های مجدانه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست طرح ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب با تایید و تاکید رییس کمیسیون کشاورزی مجلس جهت تثبیت و تصویب در برنامه ششم توسعه وارد مجلس شورای اسلامی شد.
علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در سفر اخیر خود به اصفهان پس از چند جلسه کوتاه و بازدید از بستر خشک زاینده رود و همچنین مشاهده اراضی کشاورزی رها شده و لمس تبعات زیست محیطی خشکی تالاب گاوخونی از حمایت و پیگیری خود برای اجرایی شدن طرح ایجاد کارگروه ملی "ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب" در مجلس شورای اسلامی خبر داد .
به نظر می رسد این کمیسیون مجدانه در تلاش است آرزوی مردم اصفهان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، یزد، کشاورزان و دوست داران محیط زیست یعنی حیات دائمی زاینده رود را جامه عمل بپوشاند. آن هم به گونه ای که منافع همه مردم از بالادست تا پایین دست رودخانه حفظ شود .
موضوع آب و حوضه آبریز زاینده رود بیشترین جلسات کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی را به خود اختصاص داده است. همچنین این کمیسیون با تشکیل کمیته ای تحت عنوان کمیته آب و کارگروه هایی نظیر کارگروه های سه گانه تامین، توسعه و استحصال آب، کارگروه مصرف بهینه آب و کارگروه فرهنگی آب که از اساتید برجسته دانشگاهی و خبرگان صنعت کشاورزی تشکیل شده است چالش ها و معضلات حوضه آبریز زاینده رود را پیوسته مورد مطالعه و ارزیابی قرار داده و به تناسب آن راهکارهای علمی و عملی را در قالب طرح ایجاد کارگروه ملی "نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب" تدوین کرده است .
اهمیت و تاثیرات زیست محیطی حوضه آب ریز زاینده رود کمتر از دریاچه ارومیه نیست و طرح ستاد ملی احیای زاینده رود می تواند مشکلات این حوضه آب ریز را مانند دریاچه ارومیه برطرف کند.
قلمکاری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان بارها در جلسات مختلف از مدل برنامه ریزی استراتژیک کمیسیون به نام آنالیزشکاف Gap Analysis که در تدوین برنامه ها و بسته های پیشنهادی این کمیسیون استفاده می شود و اثرات مثبت آن سخن گفته است که این تاثیرات مثبت قطعا با اجرایی شدن تشکیل ستاد ملی احیای زاینده رود بیش از پیش خود را نشان خواهد داد .
بر اساس مدل برنامه ریزی استراتژیک کمیسیون و نقشه راه تدوین شده ابتدا شرایط موجود مورد بررسی قرار گرفته، سپس شرایط مطلوب معین و پس از آن راهکارهای تبدیل شرایط اولیه به شرایط ثانویه بر اساس کار کارشناسی و مبتنی برقوانین علمی تدوین می شود. البته در هر قسمت از اجرای راهکارها که بر اساس جدول زمان بندی مشخص می شود طرح مورد ارزیابی عملکرد قرار خواهد گرفت.
این متدولوژی بسیار کاربردی و ساده متاسفانه در اجرای بسیاری از طرح ها و لوایح کشور در نظر گرفته نمی شود و همین امر را می توان باعث کند پیمودن مسیر توسعه و درجا زدن ها دانست.
کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی که امروز به عنوان فعال ترین کمیسیون اتاق بازرگانی اصفهان شناخته شده با استفاده از این مدل برنامه ریزی در طول یک سال گذشته ده طرح را در زمینه های مختلف کشاورزی تدوین نموده که طرح ایجاد کارگروه ملی "احیای زاینده رود از سرآب تا پایاب" تنها یکی از آن هاست .
از طرفی به گفته علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان از روحیه پیگیری بالایی برخوردار است و این امر می تواند در تحقق برنامه های تدوین شده توسط این کمیسیون بسیار حائز اهمیت باشد.
بدون اغراق می توان گفت تعاملی که در کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان بین اساتید دانشگاهی، خبرگان کشاورزی و نهادها وتشکل های مردمی، فعالان اقتصادی ایجاد شده است یادآور و مصداقی از تعامل ایجاد شده در زمان هشت سال دفاع مقدس است و بی شک چنین فضایی می تواند آب را به بستر خشک زاینده رود بازگرداند .