اقتصاد بازار: استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه گره های ابرپروژه های بزرگ اصفهان در حال باز شدن است، گفت: در سفر معاون اول رئیس جمهور به اصفهان برای سد تونل سوم کوهرنگ 750 میلیارد ریال پیش بینی اعتبار شد که قرار است صد درصد آن تا پایان سال تامین شود.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار رسول زرگرپور در جمع خبرنگاران پیرامون نتایج سفر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و هشت نفر از وزرا و مسئولان بلند پایه دولت به استان اصفهان که اواخر هفته گذشته انجام شد، اظهار داشت: علت درخواست ما برای سفر جهانگیری و دیگر اعضای هیات دولت به اصفهان شناخت کافی آنها نسبت به وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استان بود تا براساس آن در خصوص شرایط استان تصمیم گیری کنند.
وی افزود: از سوی دیگر تعدادی از طرح های ملی و بزرگ استان باید توسط مقامات رسمی کشور به بهره برداری می رسید و از آنها بازدید می شد.
استاندار اصفهان در خصوص تاخیر سفر جهانگیری به اصفهان و گلایه برخی از رسانه ها نسبت به تغییر چند باره زمان آن، گفت: ما هیچ گاه به طور رسمی زمان سفر معاون اول رئیس جمهور را تا زمان قطعی شدن آن، اعلام نکردیم.
وی با اشاره به اینکه روز قبل از سفر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به اصفهان، جلسه ای در تهران برگزار و در خصوص مسائلی که قرار بود در این سفر پیگیری شود، بحث شد، افزود: از جمله این موارد مسائل مربوط به آب و شورای عالی آب بود که درباره وضعیت آبی اصفهان بحث شد.
زرگرپور با بیان اینکه صبح چهارشنبه هفته گذشته نیز یک ساعت از جلسه هیات دولت به مسائل اصفهان در ابعاد مختلف اخصاص یافت، تاکید کرد: هفته گذشته، هفته استان اصفهان بر روی آنتن صدا و سیما، رسانه ها و دولت بود و 9 نفر از وزرا و معاونان رئیس جمهور در اصفهان حضور یافتند.
به گفته وی، در این سفر دو روزه معاون اول رئیس جمهور، سه افتتاح ورزشگاه 75 هزار نفری نقش جهان و بسته شدن پرونده آن بعد از بیش از 20 سال، تولید ریل ملی و خودکفایی کشور بعد از 100 سال واردات ریل و همچنین فاز دو خط یک مترو و افتتاح دو ایستگاه دیگر آن را انجام داد.
استاندار اصفهان افزود: اواخر هفته گذشته طرح آبرسانی و تصفیه خانه گلپایگان، تصفیه خانه خوانسار، خط انتقال آب به گز توسط وزیر نیرو افتتاح شد.
وی با تاکید بر اینکه جهانگیری در سفر خود به اصفهان بازدید هوایی از رودخانه زاینده رود انجام داد، ادامه داد: جهانگیری در این سفر از کارخانه هسا بازدید کرد و برای بفعل رساندن امکانات و دانش فنی و نیروی انسانی این بخش تصمیماتی اتخاذ شد. علاوه بر این معاون اول رئیس جمهور با بازدید از اسنوا ؛ خط تولید انبوه جدیدترین یخچال‌فریزر ساید بای‌ساید این شرکت را افتتاح کرد.
زرگرپور اضافه کرد: در این سفر، جلسه عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی برگزار شد و جهانگیری سیستم بانکی را در ارائه ضعیف تسهیلات مورد خطاب قرار داد.
وی در ادامه با بیان اینکه در جلسه بررسی مشکلات اصلی استان دو چالش زیست محیطی و آب به تفصیل بررسی شد، تصریح کرد: سفر معاون اول رئیس جمهور به اصفهان نقطه عطفی درباره مقولات زیست محیطی و آب بود.
استاندار اصفهان با اشاره به نتایج حاصل از این جلسات با اعضای شورای عالی آب برای اصفهان، گفت: در این جلسات مقرر شد سامانه دوم طرح آبرسانی شرب اصفهان با اعتبار هزار میلیارد ریال تکمیل شود و بر تسریع در اجرای فاز دوم این طرح تاکید شد.
وی تامین اعتبار مربوط به سد کوهرنگ سه را دیگر نتیجه این جلسات عنوان کرد و گفت: لاینینگ تونل سوم کوهرنگ اکنون در مراحل نهایی کار است اما برای سد آن امسال 750 میلیارد ریال پیش بینی شده و قرار است 100 درصد آن تامین شود و برای تکمیل آن 450 میلیارد ریال دیگر درنظر گرفته شود.
زرگرپور همچنین به طرح بهشت آباد و نامه چهار استاندار برای احداث سد این طرح اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه طرح های مطالعاتی سد بهشت آباد انجام و مجوزات لازم دریافت شده است در این جلسه مقرر شد طی دو ماه آینده عملیات اجرایی سد بهشت آباد تامین شود چرا که این طرح برای تامین آب شرب است.
وی با اشاره به ساماندهی رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: طی دو سال گذشته این کار در شرق اصفهان انجام شده اما در این جلسه قرار شد ساماندهی کل رودخانه به صنف کشاورزان واگذار شود.
به گفته استاندار اصفهان، کنترل برداشت ها از زاینده رود قرار شد توسط دو صنف کشاورزان اصفهان و چهارمحال و بختیاری انجام شود.
وی در ادامه با بیان اینکه برای کل کشاورزی قرار شد توسط وزیر جهادکشاورزی طرحی اختصاصی ایجاد و با تعیین مجری آن، کل حوضه زاینده رود با مشارکت کشاورزان به سمت یک سیستم مدرن و کارآمد پیش روند.
زرگرپور با تاکید اینکه در این هفته شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود تشکیل می شود، تصریح کرد: براساس آن برنامه توزیع آب کشاورزان برای سال آبی 96-95 تدوین خواهد شد.
وی همچنین به صندوق تامین خسارت نشکت که در قالب طرح 9 ماده ای مصوب شده اشاره کرد و گفت: در سفر جهانگیری به اصفهان، قرار است تشکیل این صندوق برای آغاز به کار در هیات دولت مطرح شود.
به گفته استاندار اصفهان، تمام این اقدامات و پیگیری ها در قالب مصوبات قانونی بودجه و شورای عالی آب و مصوبات شورای هماهنگی زاینده رود است و هیچ طرح خاصی خارج از مصوبات اجرا نمی شود.
وی گفت: در طول سه سال گذشته اقداماتی در بخش کشاورزی استان و با هماهنگی این صنف و ذینعان آن انجام شده است.
به اعتقاد زرگرپور، سفر جهانگیری بعد از سفر رئیس جمهور به اصفهان نقطه عطفی برای استان است و معاون اول رئیس جمهور قرار است هر سه ماه یک بار این مصوبات از وزرای مربوطه پیگیری کند.
وی تاکید کرد: به طور قطع گره های ابرپروژه های بزرگ اصفهان یکی پس از دیگری در حال باز شدن است.
استاندار اصفهان در پایان در خصوص ورزشگاه نقش جهان، گفت: این ورزشگاه مدل جدیدی در اجرای طرح بود و طی یک سال و نیم گذشته فولاد مبارکه 300 میلیارد ریال و دولت 35 میلیارد ریال برای اتمام این طرح هزینه کرد.
به گفته وی، هزینه های بهره برداری ورزشگاه نقش جهان سالانه بین 15 تا 20 میلیارد تومان است و دولت از عهده آن برنمی آمد که اکنون توسط فولاد مبارکه در مدت 20 سال صورت می گیرد.