اقتصاد بازار: رسيدن به توسعه اقتصادي پايدار يكي از ارکان هر جامعه ای برای نيل به رفاه عمومي است. از جمله مهم ترين عوامل موثر بر رشد اقتصادي در مناطق در حال توسعه، جذب سرمايه هاي خرد و كلان به منظور تأمين مالي طرح هاي سرمايه گذاري است كه مي تواند از طريق سرمايه گذاري هاي محلي، استاني، ملي و بين المللي حاصل شود. سازمان همیاری شهرداری اصفهان؛ به عنوان متولی شهرداری های استان، یکی از نهادهایی است که علاوه بر سرمایه گذاری در طرح های مختلف، تریبون جذب سرمایه گذار برای شهرداری های مختلف استان است.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان با اشاره به اینکه از 1113 شهرداری موجود در کشور، 107 شهرداری در استان اصفهان است، اظهار داشت: پیش از این شهرداری ها بسیاری از مأموریت ها و مسئولیت های خود را از محل دریافت عوارض مردم انجام می دادند، اما امروز دوران تراکُم فروشی شهرها تمام شده و باید پروژه ها و فعالیت های فرهنگی، ورزشی، گردشگری و ... را به بخش خصوصی بسپاریم و از آنها بخواهیم تا این فضاها را اداره کنند. وی اضافه کرد: در شهرستان های مختلف استان اصفهان از جمله کاشان، نائین، خوانسار، گلپایگان، فریدن و مبارکه، شهرضا، سمیرم و ... جاذبه های فراوانی در حوزه گردشگری وجود دارد.
وی با تأکید بر استفاده از توان بخش خصوصی برای تکمیل و بهره برداری از پروژه های شهری، اضافه کرد: اخیراً شهرداری اصفهان در بحث جذب سرمایه گذار بخش خصوصی به طور جدی ورود کرده و موفق عمل کرده است. وی همچنین برپایی نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری کیش را فرصتی مناسب برای جذب سرمایه گذار دانست و گفت: ما نیز به عنوان بنگاه اقتصادی، ظرفیت هایی داریم و به نمایندگی از شهرداری ها تاکنون در حوزه راه، سرمایه گذاری کردیم که نمونه آن آزادراه اصفهان- کاشان بود که با سرمایه گذاری 23 میلیارد تومان احداث شد و امروز سرمایه آن به 320 میلیارد تومان افزایش یافته است.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان همچنین تأکید کرد: اگر در حوزه های خدماتی، تجاری و گردشگری ورود پیدا کنیم، می توانیم سرمایه گذاران خوبی را جذب این بخش ها کنیم. وی با تأکید بر اینکه نباید از سرمایه گذاران خرده گرفت؛ چرا که آنها به دنبال کسب سود هستند، تصریح کرد: با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به طور قطع در درازمدت سود شایان توجهی عاید همه جامعه خواهد شد.
نفری، با اشاره به فرصت های قابل سرمایه گذاری در شهرداری های استان، گفت: هم اکنون در زمین کارخانه بافناز واقع در خیابان چهارباغ بالا اصفهان قصد احداث هتل چهار یا پنج ستاره ای را داریم و در حال اقدامات مقدماتی برای دریافت مجوز از شهرداری منطقه 6 هستیم. به گفته نفری، احداث این هتل نیازمند 50 میلیارد تومان سرمایه گذاری است و اکنون منتظر جذب سرمایه گذار هستیم. وی در ادامه با برشمردن فرصت های سرمایه گذاری شهرستان های استان، افزود: در قطعه زمین باغی، به مساحت 7 هکتار در منطقه باغ بهادران قصد ایجاد یک دهکده گردشگری را داریم که این طرح نیازمند 15 میلیارد تومان سرمایه است.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان با اشاره به ظرفیت بالای شهرداری ها در پروژه های راه سازی، بیان داشت: هم اکنون به سازمان همیاری شهرداری های استان پیشنهاد تبدیل بزرگراه اصفهان- دلیجان به آزادراه داده شده که این طرح می تواند پروژه زیرساختی مهمی برای استان و کل کشور باشد. به گفته وی، پیش بینی حدود 300 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح شده و به دنبال جذب سرمایه خصوصی هستیم. وی همچنین به ملک 300 هزار متری در منطقه بختیار دشت اشاره کرد و بیان داشت: این زمین برای احداث بیمارستان و یا یک منطقه تفریحی و پارک آبی ظرفیت مناسبی برای جذب سرمایه گذار است.
به گفته نفری، علاوه بر این طرح ها، در حوزه بازیافت ناشی از زباله و همچنین گردشگری ظرفیت های فراوانی برای سرمایه گذاری در شهرداری های مختلف استان وجود دارد. وی گفت: سازمان همیاری شهرداری های در حال آماده سازی این طرح ها برای جذب سرمایه گذار است تا به نمایندگی از تمام شهرداری های استان اصفهان این اقدامات انجام شده و سود آن را به حساب شهرداری ها تزریق می کنیم.
به گفته نفری، سازمان همیاری شهرداری ها به نمایندگی از شهرداری های استان، ویترین و جذب کننده سرمایه گذاران برای طرح های مختلف است. وی در خصوص بروکراسی های اداری که بعضا ًسد راه سرمایه گذاران می شود، گفت: ای کاش ما در شهرداری ها به جای انواع معاونت ها و مسئولیت های مختلف، دفتری تحت عنوان "دفتر جذب مشارکت های مردمی" راه اندازی می کردیم و افراد مطلع و آموزش دیده وارد این مجموعه می شدند و به دنبال رفع موانع و مشکلات، سد راه سرمایه گذار در سیکل های مختلف اداری می شدیم.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان با اشاره به اینکه ما نباید از حضور و حمایت سرمایه گذاران واهمه داشته باشیم، تأکید کرد: ما ناچار به جذب سرمایه های خرد مردم برای پیشبرد پروژه های خود هستیم. وی همچنین در خصوص تأمین منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاران توسط بانک ها گفت: بعضاً سرمایه گذار حدود 80 درصد سرمایه مورد نیاز یک طرح را دارد، اما برای ادامه کار نیازمند تسهیلات بانکی است و در این راستا مجموعه بانک ها باید با سرمایه گذاران همکاری کنند. نفری تأکید کرد: نگاه ما به سرمایه گذار نباید تنگ نظرانه باشد. ما باید به ایشان کمک کنیم.
به نقل از ماهنامه نوسان