اقتصاد بازار: مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: بالغ بر یکصد هزار اصله درخت در دهه گذشته بدلیل آسیب های ناشی از خشکسالی در اصفهان از بین رفته است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار احمد سلیمانی پور با اعلام این خبر، افزود: شدت یافتن پدیده خشکسالی، افزایش ریزگردها، کاهش آب های زیرسطحی و آفت های مبتلابه در دهه گذشته باعث از بین رفتن این تعداد درخت شده است.
وی یادآور شد: در فضای سبز اصفهان بالغ بر دو میلیون و 700 هزار اصله درخت وجود داشته که در دهه گذشته بالغ بر یکصد هرار اصله از آنها از بین رفته است.
سلیمانی پور، نیاز سالانه برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان را 54 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این در حالیست که هم اکنون تنها 36 میلیون مترمکعب آب برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان در دسترس ماست.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اعلام کرد: تاکنون حدود 96 حلقه چاه مورد استفاده، خشک شده است که با توجه به شرایط بحرانی موجود، این روند همچنان نیز ادامه خواهد داشت.
سلیمانی پور تصریح کرد: کم آبی و وجود برخی آفات، عوامل اصلی خشکی و سقوط درختان در اصفهان است.
وی تغییر اقلیم بدنبال آلاینده های صنعتی، گرمای شدید، خشکی رودخانه و چاه ها، استرس مستمر کم آبی بویژه در فصل تابستان، تردد روزانه یک میلیون خودرو، وجود ریزگردهای معلق در هوا که از استان ها و کشورهای همجوار وارد می شود را از دیگر عوامل خشکی زودرس درختان شهر اصفهان برشمرد.
سلیمانی پور افزود: بسترسازی نادرست برای کاشت نهال در عمق کم یا خاک های دارای نخاله و لایه های آهکی و وجود برخی عوامل ناشناخته روی سوزنی برگ ها که روزنه های گیاه را مسدود می کند نیز از جمله عوامل خشک شدن درختان در این شهر است.
وی گفت: به دلیل تغییرات اقلیم و خشکسالی، درختان شهر اصفهان با آفاتی همچون آفت چوبخوار، سوسک پوستخوار و بیماری باکتریایی فیتیله نارنجی مواجهند که به خشکی و پوک شدن درختان نیز دامن می زند.
سلیمانی پور بیان کرد: در اصفهان به دلیل کمبود آب، آبیاری عمقی صورت نگرفته و ناچار به آبیاری درختان با آب اندک هستیم که همین امر باعث کوتاهی و خشکی ریشه درختان نسبت به سر و تنه می شود و احتمال سقوط درختان بویژه درختان کهنسال را بالا می برد.
وی خاطرنشان کرد: خشکی و سقوط درختان فقط در اصفهان رخ نمی دهد بلکه در بسیاری از استان های کشور بعد از وزش باد و طوفان نیز این اتفاق می افتد.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: جای نگرانی برای شهروندان اصفهانی وجود ندارد زیرا با توجه به وجود 'کمیته رفع خطر' در این شهر ، بطور مرتب درختان و موقعیت های بروز خطر مورد بررسی قرار می گیرد و این موضوع تحت کنترل است.
سلیمانی پور اظهار کرد: تاکنون فقط حدود یکصد درخت در اصفهان سقوط کرده که خوشبختانه منجر به آسیب کسی نشده است.