اقتصاد بازار: ریشه رکود در بازار مسکن آن چنان عمیق شده است که به گفته بسیاری از کارشناسان برای رسیدن به شرایط ایده‌آل به برنامه‌های بلندمدت نیاز است و با برنامه‌های کوتاه‌مدت نمی‌توان چاره‌ای برای این مشکل اندیشید. این رکود طی چند سال گذشته باعث گردیده تا شهرداری ها که عمده مبنای درآمد خود را بر صدور پروانه ساختمانی قرار داده بودند با مشکلات متعددی روبرو گردند.
اما در این میان شهرداری اصفهان که در سال گذشته با بسته تشویقی 35 درصدی خود توانست با فاصله ای ویژه در صدر جدول میزان صدور پروانه ساختمان در کشور قرار گیرد در سال جاری نیز با ارائه بسته ای سه مرحله ای سعی دارد علاوه بر حفظ این جایگاه با استراتژی تشویقی به جنگ رکود موجود در بازار ساخت و ساز برود. اما چقدر شهرداری اصفهان در دستیابی به این امر موفق بوده است و آیا اساساً بسته های تشویقی می تواند منجر به جذب سرمایه گذاران کلان به حوزه ساختمان گردد یا خیر؟

بسته های تشویقی عرضه و تقاضا را متعادل می کند
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: بسته های تشویقی کمک می کند تا با ساخت و ساز نظام عرضه و تقاضا در شهر و استان متعادل شود. سید جمال الدین صمصام شریعت، با اشاره به اینکه مشاغل و صنایع زیادی وابسته به صنعت ساختمان است، اظهار کرد: اگر ساخت ساز رونق داشته باشد چرخ صنایع و اشتغال به کار می افتد و سرمایه ها جذب استان و شهر می شود.
وی با اشاره به اینکه گردش مالی صنایع در دروان رکود کاهش می یابد و سرمایه ای که باید جذب استان و شهر شود، کاهش می یابد، افزود: رکود در زمینه های مختلف در سطح ملی ایجاد شده بود در همین راستا حرکت هایی آرام در دست انجام است تا از رکود خارج شویم. معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان عنوان کرد: بسته های تشویقی کمک می کند تا صنایعی که وابسته به صنعت ساختمان هستند از رکود خارج شوند و با ساخت و ساز، نظام عرضه و تقاضا در شهر و استان متعادل شود.
صمصام شریعت ادامه داد: سال گذشته علیرغم رکودی که در کشور وجود داشت حدود 16 درصد متراژ آمار صدور پروانه افزایش یافت که البته از نظر تعداد کمتر بوده است؛ اما این معنای خوبی را می دهد چرا که پروانه ساختمانی با پلاک ریزدانه نبوده و انبوه سازی شده است. وی با اشاره به اینکه بسته های تشویقی مصوب شورای اسلامی شهر اصفهان است و از اول مهر ماه به مناطق ابلاغ شده خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال نسبت به سال گذشته افزایش صدور پروانه را داشته باشیم چرا که هرچه متراژ صدور پروانه افزایش یابد، نوید اشتغال بیشتر و گردش چرخ صنایع را می دهد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته با توجه به رکودی که در کشور حاکم بود و البته امسال عمیق تر شده است، 16 درصد آمار صدور پروانه ساختمانی از نظر متراژ در اصفهان نسبت به سال 93 افزایش یافت که امیدوارم امسال هم بتوانیم این آمار و متراژ را نسبت به سال 94 افزایش دهیم.

تفاوت بسته تشویقی امسال
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تفاوت بسته تشویقی امسال نسبت به سال های گذشته را میزان تخفیف در بافت فرسوده شهر عنوان کرد. به گفته وی میزان تخفیف صدورپروانه ساختمان در بافت های فرسوده تا حدود 70 درصد خواهد بود. وی با اشاره به سایر ویژگی های بسته تشویقی شهرداری اصفهان در سال جاری گفت: قبلاً بسته تشویقی شهرداری هر سال در 2 ماه آخر سال به شهروندان ارائه می شد، اما به دلیل اینکه معمولاً شهروندان، دریافت پروانه ساختمانی را به آخر سال موکول می کردند و فرصت کافی برای گرفتن پروانه به دست نمی آمد، امسال با پیشنهاد شهرداری به شورای شهر اصفهان، این بسته تشویقی از اول مهرماه آغاز شد.
سید جمال الدین صمصام شریعت، تأکید می کند: بسته تشویقی ساخت و ساز شهرداری اصفهان، ابزاری بسیار مطلوب است تا از یک سو اگر فردی تصمیم به گرفتن پروانه ساختمانی دارد، زودتر به شهرداری مراجعه کند و از سویی دیگر شهرداری هم مهلت کافی برای صدور پروانه ساختمانی داشته باشد.

همفکری با سرمایه گذاران
مدیر امور درآمد شهرداری اصفهان، معتقد است: با آسیب شناسی که در بخش ساخت و ساز انجام شد، عملاً تشکیل پرونده، انجام محاسبات و صدور پروانه به عنوان سه مرحله مهمی که شهروندان در ساخت و ساز با آن درگیر هستند، استخراج شده اند. نادر آخوندی، تأکید دارد: در بخش تشکیل پرونده اتفاقات خوبی در معاونت شهرسازی انجام و سرعت عمل و تسریع در کار ارباب رجوع محقق شد، در بخش محاسبات نیز شفاف سازی لازم با راه اندازی سیستم سما تسریع یافته و در بخش صدور پروانه، شهرداری و شورای شهر اصفهان با همفکری سرمایه گذاران بسته تشویقی را در نظر گرفته اند که امیدواریم برکات آن برای شهر و شهروندان چشمگیر باشد.
آخوندی اذعان دارد که در این بسته تشویقی برای آن دسته از شهروندانی که در دوره اول فرآیند دریافت پروانه ساختمانی را انجام دهند، درصد بیشتری اختصاص یافته و هر چه به سمت پایان سال پیش رویم میزان هدیه این بسته تشویقی کمتر می شود.
مدیر امور درآمد شهرداری اصفهان در خصوص نگرانی برخی از شهروندان از کمبود زمان برای بهره گیری از منافع این طرح توضیح می دهد: نکته حائز اهمیت این است که تسهیلات این بسته تشویقی به گونه ای در نظر گرفته شده که شهروندان می توانند در دوره زمانی اعلام شده نسبت به شروع کارهای ابتدایی پروانه اقدام و امور مالی آن را تکمیل و سایر امور فنی پروانه از جمله سازمان نظام مهندسی ، بیمه یا دیگر امور شهرسازی را تا پایان سال انجام داده و نسبت به تکمیل پرونده اقدام نمایند. وی به پرداخت های غیر ریالی نیز راهکار دیگری برای توافق سرمایه گذاران با شهرداری قلمداد می کند و تأکید دارد که سرمایه گذاران می توانند تا 50 درصد مبلغ پروانه را به صورت غیر ریالی شامل ملکی، آپارتمان یا سایر موارد در توافق با شهرداری لحاظ نمایند.
به نقل از نوسان