اقتصاد بازار: پروژه آکواریوم بزرگ اصفهان را می توان تجلی فعل خواستن و عزم جدی مسئولان شهری نامید که نتیجه آن افزایش پایداری گردشگران و ایجاد درآمد پایدار برای شهر اصفهان است. پروژه آکواریوم بزرگ اصفهان یک پروژه بی نظیر در سراسر کشور است که با مشارکت و همراهی شرکت اقیانوس آکواریوم ترکیه به بهره برداری رسید. این پروژه، با مشارکت 50 درصد سهم آورده شهرداری اصفهان و 50 درصد نیز سهم آورده شرکت اقیانوس آکواریوم ترکیه به توافق انجامید. ضمن اینکه شهرداری اصفهان زمین و مجوزها را به عنوان آورده و شرکت ترکیه ای، دانش و تکنولوژی را روی میز مذاکره قرار دادند. حدود سه و نیم میلیون دلار آورده شرکت اقیانوس آکواریوم است که در پروژه آکواریوم بزرگ اصفهان هزینه شده. گفت و گو با رضا امیرپور، مدیر بهره برداری مجموعه بزرگ تونل آکواریوم اصفهان و نماینده شرکت اقیانوس آکواریوم ترکیه به عنوان سرمایه گذار این پروژه را می خوانید.

اقتصاد بازار: چگونه اصفهان را به عنوان نقطه هدف برای سرمایه گذاری و ساخت بزرگترین تونل آکواریوم ایران انتخاب کردید؟
شرکت اقیانوس آکواریوم ترکیه، دارای رزومه بیست ساله در زمینه ساخت تونل آکواریوم و مجموعه آکواریوم های بزرگ در کشورهای مختلف بوده است. این شرکت از سال 89 قصد ورود به بازار ایران را در دستور کار خود قرار داد و مطالعات مختلفی در عرصه شناسایی بازار هدف انجام داد. در نهایت از اوایل سال 90 چندین نقطه مهم گردشگری در کشور جمهوری اسلامی ایران مانند شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز مورد توجه قرار گرفت و کارهای کارشناسی و بررسی زیرساخت ها صورت پذیرفت.
در آن زمان شاید اصفهان در صدر اولین شهر برای سرمایه گذاری قرار نداشت. اما به دلیل وجود عزم مدیریتی که در مدیران شهری اصفهان وجود داشت؛ باعث شد ما بیشتر به این شهر توجه کنیم و توقف بیشتری در اینجا داشته باشیم؛ و در نهایت اصفهان، به گزینه اصلی برای سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت بزرگ ترین مجموعه آکواریوم ایران برگزیده شد؛ زیرا فعل خواستن در مسئولان شهر اصفهان وجود داشت. در مجموع از آغاز ساخت تا افتتاح پروژه کمتر از دو سال به طول انجامید.

اقتصاد بازار: از لحاظ کمّی این پروژه چه ابعادی را در می گیرد و چه تأسیساتی در آن به کار رفته است؟
پروژه آکواریوم بزرگ اصفهان با حدود 4هزار متر مربع زیر بنا در عمق 7متری زمین و در یک مساحت 8هزار متر مربعی قرار دارد که حجم بالایی از تأسیسات مختلف را در خود جای داده است و دارای بیش از 15کیلومتر تأسیسات مکانیکی، 7کیلومتر تأسیسات برق و الکتریک و حدود 2میلیون لیتر آب را در بر می گیرد که با توان فنی و تجربه یک شرکت معتبر به بهره برداری رسیده است.

اقتصاد بازار: در مجموع چند گونه از آبزیان را می توان درون آکواریوم بزرگ اصفهان مشاهده کرد؟
آبزیان آکواریوم اصفهان بیش از 5500 موجود زنده می باشد که بالغ بر 300 تا 350 گونه از ماهی های 5 قاره جهان را در خود جای داده است که حدود 100 قطعه از این آبزیان جزء خطرناک ترین ، نادرترین و عجیب ترین گونه از ماهیان می باشند. همچنین 6 نوع کوسه در تونل آکواریوم اصفهان زندگی می کنند. سپس دو آکواریوم جدید به مجموعه اضافه شده است که می توان به سفره ماهی «پوزه عقابی» و کوسه ماهی «ریف بلک تیپ» اشاره کرد که به همراه 2 هزار قطعه ماهی دیگر به مجموعه آکواریوم اضافه شده است. تونل آکواریوم به طول 35 متر و گنجایش 1.5 میلیون لیتر آب که بسیاری از گونه های آبزیان اقیانوس ها را در خود جای داده است.

اقتصاد بازار: در این مجموعه چه هزینه هایی به صورت روزانه برای نگهداری آبزیان صرف می شود؟
روزانه بیش از 500 کیلوگرم انواع ماهی و میگو برای تأمین خوراک آبزیان مجموعه آکواریوم اصفهان مصرف می شود. تأمین داروهای خارجی که هیچ کدام تولید داخلی ندارند و همچنین سایر هزینه های تأسیسات برق، مکانیک و جاری آکواریوم بسیار سنگین است. علاوه بر این در این مجموعه برای 55 نفر شغل مستقیم ایجاد شده است.

اقتصاد بازار: ویژگی های منحصر به فرد آکواریوم اصفهان در سطح فنی چیست؟
ما تجربه نگهداری این مجموعه را در کشور نداشتیم و قطعاً نیاز به استفاده از دانش، تجربه و توان فنی کارشناسان خارجی در ساخت و نگهداری این مجموعه داریم. البته در زیر مجموعه این کارشناسان خارجی انتقال دانش نگهداری به کارشناسان ایرانی و بومی سازی آن صورت می گیرد که این یک سرمایه گذاری دراز مدت است. معمولا آکواریوم های بزرگ در سراسر جهان در کنار دریاها ساخته می شود. چرا که هزینه نگهداری آن کمتر است ولی باید توجه کنیم که آکواریوم اصفهان در دل کویر ایجاد شده است و نگهداری گونه های اقیانوسی آن هم در جایی که دریا وجود ندارد نکته قابل توجهی است. و این خود انحصاری را به وجود می آورد که می توان یک اقیانوس بزرگ را در دل کویر مشاهده کرد.

اقتصاد بازار: به نظر شما برای دسترسی آسان و سریع گردشگران به آکواریوم و دیگر بخش های جانبی مجموعه فرهنگی ناژوان چه امکاناتی مورد نیاز است؟
مجموعه فرهنگی تفریحی ناژوان اصفهان امروزه به قطب گردشگری و تفریحی اصفهان تبدیل شده است که روزانه شهروندان و گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید. این مجموعه شامل جاذبه‌های زیادی است که از جمله آن ها می‌توان به مجموعه باغ خزندگان، باغ پرندگان، باغ پروانه‌ها، تله سیژ ناژوان، شهربازی، جاده سلامت و تونل آکواریوم بزرگ اصفهان اشاره نمود؛ از این رو برای دسترسی سریع و ارزان شهروندان و گردشگران به مجموعه فرهنگی تفریحی ناژوان جهت کاهش مشکلات ترافیک شهری و آلودگی هوا، نیاز به ایجاد حمل و نقل عمومی نظیر خط اتوبوس شهری از میادین اصلی شهر است. همچنین نیاز است برای دسترسی و سهولت در پیدا کردن مسیر آکواریوم اصفهان اقدام به نصب تابلوهای راهنمایی و علائم ترافیکی در سطح شهر نمود.

اقتصاد بازار: مشارکت و حمایت مدیریت شهری اصفهان از سرمایه گذاری خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؟
مردم شهر اصفهان به آینده نگری و ذکاوت شهرت دارند و این خصلت در مدیریت مسئولان این شهر به خوبی دیده می شود. فراموش نکنیم آکواریوم اصفهان درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد کرده است و یک سرمایه ملی محسوب می شود که متعلق به مردم اصفهان است. قطعاً اگر حمایت های مسئولین شهری اصفهان نبود این پروژه به سرانجام نمی رسید و این حمایت ها و همکاری های دوجانبه باید ادامه یابد.

به نقل از ماهنامه نوسان