اقتصاد بازار: نشان کیفیت برتر پروژه های مشارکتی شهرداری اصفهان با حضور جمالی نژاد شهردار اصفهان، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و جمعی از سرمایه گذاران بخش خصوصی رونمایی شد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مراسم رونمایی از کیفیت برتر پروژه های مشارکتی شهرداری اصفهان در آخرین روز دی ماه 95 با حضور دکتر مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان، رضا امینی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و جمعی از سرمایه گذاران بخش خصوصی برگزار شد.
تیم مدیریت شهری اصفهان به همراه بیش از 100 سرمایه‌گذار در این مراسم به ارائه تجربیات 10 ساله خود پرداختند که در این زمینه پیشنهاداتی برای بهبود همکاری شهرداری و بخش خصوصی نیز ارائه شد.
براساس موارد ارائه شده امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان، طی 10 سالی که از فعالیت آن می گذرد فرهنگ مشارکت بخش خصوصی در پروژه های مختلف شهری نهادینه شده که رهاورد این تلاش 10 ساله انعقاد قرارداد بیش از 150 قرارداد مشارکتی به ارزش ریالی بالغ بر دو هزارمیلیارد تومان می باشد.
تنوع بخشی به موضوعات مشارکت از ویژگی های برجسته ای است که در حال حاضر به عنوان یک سیاست راهبردی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و امکان جذب سرمایه گذاران بیشتر را در پروژه های گوناگون شهری فراهم ساخته است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: نگاه شهرداری طی سال‌های اخیر در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی به منظور توسعه فضاهای شهری بوده است.
رضا امینی افزود: پوست‌اندازی اساسی در نظام مدیریت شهری اصفهان در حال شکل‌گیری است که در این نگاه جدید منافع همه شهروندان و سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزایش مشارکت بخش خصوصی با مردم را همراه با افزایش زندگی شهروندان دانست و ادامه داد: نگاه حاکمیت به بخش خصوصی باید نگاهی موثق، بسیط و با سعه صدر بالا باشد و چنانچه این امر محقق نشود به طور حتم جذب سرمایه نیز وجود نخواهد داشت.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه ایجاد جاذبه‌های سرمایه‌گذاری باید در همه رده‌های مدیریت شهری مشاهده شود، اضافه کرد: دستگاه‌های مختلف باید به این باور جمعی برسند که ورود بخش خصوصی برای کمک به اداره شهر ضروری است هر چند این ورود نیز نیاز به ملزوماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
امینی تسهیل فرآیندهای اداری برای سرمایه‌گذاران را در ضمن حفظ شأن و جایگاه شهروندان امری مهم دانست و گفت: پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزی جدی و مجزایی برای این امر در خصوص فعالیت سرمایه‌گذاران تدوین شود.
وی با اشاره به اینکه شهرداری وظیفه مردم‌داری دارد، تصریح کرد: شهرداری باید متناسب با افزایش جمعیت رشد فضاهای شهری را نیز مورد توجه قرار دهد و نباید در ایستگاه اجرای پروژه‌ها متوقف شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه به لزوم رعایت زمانبندی از سوی سرمایه‌گذاران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران باید در مدت زمانی که اعلام می‌کنند پروژه‌های خود را به بهره برداری رسانده زیرا در این زمینه شهرداری باید پاسخگوی شهروندان باشد.
شهردار اصفهان نیز در این مراسم گفت: سرمایه‌گذاران باید کلان طرح‌ها را در اصفهان کلید بزنند و پروژه‌هایی را که در قامت شهر اصفهان است در دستور کار قرار دهند.
مهدی جمالی‌نژاد، اظهار داشت: حضور تعداد 102 سرمایه‌گذار در کنار شهرداری نشان از اعتماد بخش خصوصی به شهرداری داشته که مسئله بسیار ارزشمندی بوده و می تواند در توسعه پایدار شهر اصفهان مؤثر واقع شود.
وی با اعتقاد بر تفاوت جنس سرمایه‌گذاری در شهرداری با دیگر دستگاه‌های اجرایی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از پروژه‌های مشارکتی دیگر دستگاه‌ها با بخش خصوصی در جلسات مختلفی که در استانداری برگزار شده برای مدت ها بدون بهره برداری مانده ولیکن در شهرداری‌ها استقبال از سرمایه‌گذاران با استقبال خوبی روبرو بوده است.
شهردار اصفهان در ادامه به برخی از خصوصیات و ویژگی‌های شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که شهر اصفهان از شخصیتی اسطوره‌ای و تاریخی برخوردار بوده و از این رو سرمایه‌گذاری در این شهر با توجه به هویت تاریخی که دارد کار سختی است و لذا باید با حساسیت در این زمینه در شهر اصفهان گام برداشت.
جمالی نژاد ادامه داد: موضوع سرمایه‌گذاری در شهرداری اصفهان حدود 10 سال است که مورد توجه قرار گرفته و با تشکیل مدیریت سرمایه‌گذاری به صورت جدی در حال پیگیری بوده که بر این اساس شهرداری در این بخش در اول راه قرار دارد و ممکن است در این زمینه انتقاداتی نیز به ما وارد باشد.
وی در ادامه آماری از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در 10 سال گذشته ارائه داد و گفت: از سال 85 تا 94 بیش از یک ‌هزار و 110 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شهر اصفهان انجام شده و در سال جاری نیز تاکنون بیش از دو هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است که با توجه به پیشنهاداتی که اخیراً ارائه شده این میزان سرمایه‌گذاری در سال جاری به شش هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
وی تصریح کرد: خوشبختانه اراده همکاری با بخش خصوصی در تیم مدیریت شهری اصفهان وجود دارد، هر چند که برخی از قوانین و اهرم‌ها وجود دارند که به عنوان دست‌انداز سرمایه‌گذاری در شهر اصفهان محسوب می شوند.
شهردار اصفهان همچنین در این جلسه به با اشاره به اینکه در شهرداری اصفهان سبد متنوعی از پروژه‌های مشارکتی برای سرمایه‌گذاران تعریف شده، ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که از سرمایه‌گذاران انتظار خلاقیت و نوآوری می رود و لذا نباید سرمایه‌گذاران در اصفهان همچون بساز و بفروش ها به صورت عادی و بدون نوآوری عمل کنند.
جمالی‌نژاد افزود: سرمایه‌گذاران باید کلان طرح‌ها را در اصفهان کلید بزنند و پروژه‌هایی را که در قامت شهر اصفهان است در دستور کار قرار دهند.
وی گفت: در بخش سرمایه‌گذاری مشارکت‌های سه جانبه در شهر اصفهان رقم زده شده که بر این اساس شرایط خاص ترکیبی از سرمایه‌گذاری ایجاد و روند جدیدی در حوزه سرمایه‌گذاری شهر اصفهان آغاز شده است.
وی با تاکید بر فقر هتل‌های بزرگ و پنج ستاره در شهر اصفهان ادامه داد: سرمایه‌گذاران در حوزه تبلیغات شهری نیازمند برنامه‌های جامع‌ و خلاقانه تری است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.
مدیر امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان نیز در ادامه این نشست آماری از همکاری 10 ساله سرمایه‌گذاران با شهرداری اصفهان ارائه داد.
سیدمرتضی حسام نژاد گفت: در این بازه زمانی یک هزار و 110 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوص با همکاری شهرداری اصفهان انجام شده که ایجاد هفت هزار واحد مسکونی، تجاری، رفاهی، درمانی و ...، ایجاد 25 هزار شغل جدید و در نهایت امرار معاش بیش از 100 هزار نفر از شهروندان اصفهان از جمله موارد این همکاری بوده است.
مدیر امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در 9 ماهه سال جاری مبلغ 800 میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرداری اصفهان امضا شده، افزود: این روزها در شرایطی که بحران اقتصادی در کشور حاکم است سرمایه‌گذاران زیادی برای فعالیت در اصفهان اعلام آمادگی کرده‌اند.
حسام‌نژاد ادامه داد: این روزها شاهد توجه بیشتر به برندسازی در حوزه مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری در شهرداری اصفهان هستیم.
وی با اشاره به رونمایی از نشان کیفیت برتر پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده توسط بخش خصوصی گفت: این نشان به 2 الی3 سال زمان نیاز دارد تا در اذهان عمومی جا بیفتد و بیانگر اجرای کیفی پروژه‌ها باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 15 پروژه مطالعاتی در بخش کیفیت بخشی به پروژه‌‌های مشارکتی شهرداری اصفهان در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: این پروژه‌ها با همکاری دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر و دانشگاه نجف آباد در حال انجام است.
مدیر امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برای نشان کیفیت پروژه‌های مشارکتی سه مقام زرین، سیمین و برنز را در نظر گرفته شده که پروژه‌هایی که نشان زرین را دریافت می‌کنند دارای 18 ماه ضمانت‌نامه هستند.
همچنین در ادامه این نشست مسعود صرامی، یکی از سرمایه‌گذاران شهر اصفهان به تقویت جایگاه سرمایه‌گذاری در شهرداری اصفهان طی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که در گذشته برخی از حسادت‌ها و منافع شخصی برخی از مسئولان فرصت سرمایه‌گذاری در شهر اصفهان را از بین برده بود ولی امروز فضا بسیار بازتر از گذشته شده که این امر جای قدردانی دارد.
این سرمایه‌گذار در ادامه از اعلام همکاری سرمایه‌گذار اتریشی برای ایجاد بیمارستان یک هزار تخت خوابه در اصفهان خبر داد و افزود: برآورد مالی این پروژه نیز دو هزار میلیارد تومان است که امیدواریم تا پایان سال جاری محقق شود.
وی با اشاره به توجه شهردار اصفهان به پروژه‌های بخش خصوصی اظهار داشت: به طور نمونه شهردار اصفهان هر ماه یکبار برای بررسی وضعیت پیشرفت شهرک سلامت اصفهان جلساتی را با تیم مدیریتی خود در محل این پروژه برگزار می‌کند.
امین‌پور، سرمایه‌گذار شرکت اقیانوس ایرانیان کیش که پروژه آکواریوم را در شهر اصفهان مورد بهره برداری قرار داده به توجه خوب شهرداری اصفهان برای بازگشت سرمایه‌ سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: شهرداری اصفهان در این زمینه همکاری خوبی را با سرمایه‌گذاران خارجی داشته و این امر باعث تشویق این شرکت به اجرای پروژه‌های دیگر در این شهر شده است.
نجفی فر که از هشت سال گذشته سرمایه‌گذاری در بخش پل‌های هوایی مکانیزه را در اصفهان آغاز کرده با تعریف خاطره‌ای از دوران کودکی‌اش گفت: از کودکی تا حدود هشت سال گذشته از ورود به شهر اصفهان واهمه داشتم و این در حالی است که در اولین نشست در شهرداری اصفهان برای سرمایه‌گذاری در بخش پل‌های هوایی مکانیزه موفق به انعقاد قرار داد شدم و این امر باعث شده است که مرکز اصلی فعالیت‌های خود را شهر اصفهان قرار دهم.
مدیرعامل شرکت عمران مسکن ایران یکی دیگر از سرمایه گذاران بخش خصوصی اظهار داشت: بخش سرمایه گذاری و مشارکت ها در ایران مغفول مانده اما شهرداری اصفهان کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام داده که سبب می شود این اقدامات به صورت پایلوت برای تمام کشور مطرح باشد.
احمدپور با بیان اینکه اقدامات شهرداری اصفهان در زمینه مشارکت ها و سرمایه گذاری سبب خروج رکود در بخش مسکن شده، تصریح کرد: مجموعه این اقدامات سبب شده ما بتوانیم 80 درصد از پروژه های خود را در حالی که هنوز به اتمام نرسیده پیش فروش کنیم.
دبیر انجمن صنفی انبوه سازان در ادامه این نشست اظهار کرد: این انجمن از نخستین تشکیلاتی بوده که سمت شهرداری برای انجام مشارکت ها آمده و مفتخر است که بیشترین جمعیت مشارکت کننده در سرمایه گذاری های اصفهان را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: با در کنار هم قرار گرفتن سرمایه گذاران بخش خصوصی می توان ابرپروژه های شهر اصفهان را اجرا کرد و نباید صرفا به تنهایی پروژه های کوچک اجرایی شود.
گفتنی است؛ شهرداری اصفهان با توجه به برنامه‌ریزی‌های دقیقی که در حوزه توسعه شهری در دستور کار خود قرار داده است توانسته از معضلات اقتصادی کشور به اندازه قابل توجهی عبور کند و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران از وضعیت اقتصادی بهتری نسبت به دیگر کلانشهرها برخوردار باشد.