اقتصاد بازار: مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: فارغ التحصیلان دانشگاه ها عمده بیکارها هستند در صورتی کار برای انجام است اما کارگر نیست.
سیف الله علیخانی در گفتگو با اقتصاد بازار اظهار داشت: 112 هزار مجوز مشاغل خانگی از سال 90 تا کنون در استان اصفهان صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 67 هزار نفر توسط مشاغل خانگی در اصفهان دارای شغل هستند، ادامه داد: از سال 90 تا 93 بالغ بر حدود 214 میلیارد تومان توسط بانکهای عامل به مشاغل خانگی در اصفهان اختصاص داده شده است.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان سود 22 درصد را یکی از مشکلات این تسهیلات در سال گذشته دانست و بیان داشت: در سال جاری 17 میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار با سود 4 درصد از سوی بانک مرکزی به بانکهای عامل ملت، ملی، صادرات به شهرستانها توزیع شده است.
وی به طرح اعتبارسنجی مشاغل خانگی در اصفهان همزمان با سراسر کشور در اردیبهشت ماه 94 اشاره و یاد آور شد: هدف از این طرح شناسایی و توسعه ظرفیت های کسب و کار خانگی و لزوم نظارت بر اجرای دقیق طرح به منظور آسیب شناسی و ارزیابی طرح می باشد.
علیخانی اضافه کرد: نمونه هایی از این طرح به صورت تصادفی از سامانه مشاغل خانگی و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی انتخاب شدند که در استان اصفهان 449 طرح در قالب 440 طرح مستقل و 9 طرح پشتیبان مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی حل مشکل بیکاری را در برنامه ای بلند مدت برشمرد و خاطر نشان کرد: بر خلاف اتخاذ راهکارهایی نظیر حمایت و توسعه بنگاه های اقتصادی معظل بیکاری هنوز به صورت جدی در کشور برطرف نشده و جوانان، زنان و فارغ التحصیلان بیشترین مخاطبان بیکاری در کشور هستند.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان عمده مشکل بیکاری و نبود شغل را برای فارغ التحصیلان دانست و تصریح کرد: اکنون فرصت های شغلی بسیاری در کاریابی ها داریم که نمی توانیم آنها را تامین کنیم چرا که نیاز به کارگر ساده است و بیشتر بیکاران از فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشند و آنها نیز کار کارگری انجام نمی دهند به عنوان مثال اکنون حدود پنج هزار نیرو در سنگبریها و آجرپزی های خورو بیابانک احتیاج است.