اقتصاد بازار: صادرکننده نمونه استان اصفهان گفت: صادرات جاده دو طرفه بی انتهایی است که سازندگی آن امیدهای رونق کسب و کار داخل کشور در دوران پسا تحریم را زنده می کند.
مسعود جمالی به عنوان صادرکننده نمونه و قابل تقدیر استان در سالهای 90، 92 و 93 در گفتگو با اقتصاد بازار صادرات را جاده بی انتها و دو طرفه ای برای تولید و رونق اقتصادی دانست و اظهار داشت: «صادرات» یک سرمایه گذاری طولانی مدت و پایدار برای اقتصاد کشور است.
وی هموار شدن این جاده را بدون کمکها و حمایت های دولتی غیر ممکن دانست و تصریح کرد: برداشتن قانونهای دست و پاگیر در بحث تولید و صادرات کمک بزرگی به تولیدکننده و صادرکننده خواهد کرد.
عضو کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی ادامه داد: ثبات در قانونها و اجرای آن یکی از درخواستهایی است که صادرکننده ها از دولتی ها دارند به عنوان مثال موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات صادراتی یکی از مواردی است که همواره به عنوان انتقاد از سوی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی مطرح بوده و هنوز هم با توجه به وعده هایی داده شده بی ثبات باقی مانده و مورد اهمیت قرار دارد.
وی وجود رایزنان اقتصادی در جاده صادرات را به چراغ راهنما تشبیه کرد و افزود: رایزنان اقتصادی قوی و مسلط در کشورهای هدف نه تنها باعث رونق بخشی به بحث صادرات خواهند شد بلکه در کاهش هزینه های بازاریابی، شناسایی بازار هدف، ارائه اطلاعات به روز و موثق به صادرکننده ها و معرفی کالاهای با کیفیت ایرانی به بازارهای جهانی نقش مهمی ایفا می کنند.
جمالی اضافه کرد: وجود شرکت های مدیریت صادرات یکی دیگر از الزامات است که می تواند به مقوله صادرات کمک بزرگی کند چرا که این شرکتها در تخصصی شدن صادرات و کاهش هزینه های بازاریابی برای تولید کنندگان مثمر ثمر خواهند بود.
وی خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری بر کالاهایی که مزیت نسبی یا مطلق صادراتی دارند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد مانند پسته و زعفران ایرانی که باید بر بسته بندی و برندینگ آنها دقت بیشتری شود تا بازار صادرات این کالای شناخته شده به نام ایران از دست نرود.
جمالی با اشاره به برداشته شدن تحریم و داغ شدن بحث صادرات یادآور شد: نداشتن تجربه بین المللی و اطلاعات حقوقی به روز دنیا یکی از مشکلاتی است که برخی از کارگاه ها و صنایع کوچک با آن مواجه هستند و نیاز آموزش صادرات به کسانی که وارد این بازار می شوند یک ضرورت به شمار می آید.