اقتصادبازار: نائب رئیس کمیسیون تجارت اتاق اصفهان با تاکید بر اینکه صادرکنندگان اصفهانی، شهرهای جنوبی روسیه را مورد توجه قرار دهند، گفت: کریدور سبز برگ گمرک ایران و روسیه فروردین سال آینده راه اندازی می شود.
علی شانه‌ساز زاده در دومین جلسه هماهنگی کمیسیون تجارت اتاق اصفهان، افزود: برای حضور بلندمدت در روسیه باید قراردادهای سنگین و یا بلند مدت تنظیم کرد و از قراردادهای با رقم پایین خودداری کرد.
وی که در راس هیات چهارنفره تجاری از اتاق اصفهان به روسیه سفر کرده بود، تصریح کرد: عمده هیات های تجاری، مسکو را برای مذاکره انتخاب می کنند در حالی که عمده کالاها از جنوب روسیه به مسکو ارسال می شود.
نائب رئیس کمیسیون تجارت اتاق اصفهان با اشاره به اینکه قیمت پایه کالاهای ایرانی به دلیل ارایه نشدن قیمت از سوی تجار ایرانی نسبت به کالاهای ترکیه ایی بالاتر است، افزود: به عنوان مثال یک محصول کشاورزی به قیمت پایه ترکیه 20 سنت از سوی بازرگانان آن کشور به روسیه اعلام شده بود ولی برای ایران این قیمت یگ دلار و 20 سنت قیمت گذاری شده بود زیرا بازرگانان ایرانی قیمتی برای این محصول ارایه نکرده بودند. وی با اشاره به اینکه روزانه 12 میلیون تن مواد غذایی در روسیه مصرف می شود، بیان کرد: فروشگاه های زنجیره ایی روسیه می تواند زمینه مناسبی برای همکاری با شرکت های صنایع غذایی استان اصفهان فراهم کنند.
شانه ساززاده با اشاره به اینکه مسئولین بهداشتی روسیه فضای جدیدی برای صنایع غذایی ایران باز کردند، افزود: سخت گیری های گذشته این کشور نسبت به ورود محصولات ایرانی به شدت کاهش یافته است.
رئیس کمسیون تجارت اتاق اصفهان در این جلسه گفت: رویکرد صادرات محور تولیدکنندگان می تواند زمینه توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورها را فراهم سازد.
مسعود گلشیرازی افزود: صدور معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگانی که محصولاتی با لایسنس برندهای معتبر تولید و صادر می کنند زمینه رونق اقتصادی را فراهم می کند.
حمیدرضا مومنی مسئول کمیته توسعه صادرات کمیسیون تجارت اتاق اصفهان در این جلسه گفت: در روابط تجاری با مسکو نباید شتابزده عمل کرد و باید با مطالعه وارد این بازار شد.
دیگر عضو کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: پس از اتفاقات سیاسی و نظامی در منطقه، ایران به عنوان شریک استراتژیک روسیه شناخته می شود و باید از این فرصت برای توسعه همکاری اقتصادی بین این دو کشور بیشترین بهره را برد .
مسعود کاظمی تاکید کرد: تولیدکنندگان اصفهانی برای حضور بلندمدت و اثرگذار در بازار روسیه باید با یک برند مشخص حضور پیدا کنند و به جای تعدد برندها پیشنهاد می شود یک برند در هر کالا به صورت گروهی تولید و به این بازار ارسال شود .وی حضور سازمان یافته بازرگانان اصفهانی در بازار روسیه را عامل موفقیت در این بازار دانست و گفت: تجریه کشور عراق، آسیای میانه (C.I.S) نشان داد حضور متنوع و متعدد شرکت های تولیدی در این بازار نه تنها فرصت ها را به تهدید تبدیل می کند بلکه زمینه حضور رقبای جدید از کشور ثالث را فراهم می کند.
مشاور استراتژیک کمیسیونهای اتاق اصفهان در این جلسه گفت: تدوین برنامه مشترک برای تولیدکنندگان استان اصفهان می تواند زمینه حضور فعال در بازار روسیه را فراهم کند. کیهان عباسیان با اشاره به دو برند معتبر کره جنوبی در زمینه شیمیایی، افزود: هریک از این برندها حاصل برنامه مشترک تولید 34 کارخانه است که برای حضور در بازار صادراتی یک کشور به صورت واحد و منسجم وارد می شوند و توانسته اند 20 درصد بازار چین را به خود اختصاص دهند.