اقتصاد بازار: مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: در سال 94 از گمرک استان اصفهان حدود 1029 میلیون دلار کالا به خارج کشور صادر شده است.

اسدالله احمدی ونهری با اشاره به اینکه در دوازده ماهه سال 94، از گمرکات استان 1455 هزار تن کالا به ارزش نزدیک به 1029 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است، اظهار کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن هفت درصد افزایش و از لحاظ ارزش 12 درصد کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته بالغ بر 580 قلم کالای صادراتی به بیش از 80 کشور جهان از گمرکات استان صادر شده است، تصریح کرد: کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و امارات مجموعاً به میزان 89 درصد، بیشترین حجم صادرات را بخود اختصاص داده­اند.

به گفته مدیرکل گمرکات استان اصفهان، عمده ترین گروه کالاهای صادراتی در این مدت کالاهای مواد پتروشیمی، آهن و فولاد، فرش، محصولات سرامیکی، مصنوعات از آهن بوده که مجموعاً با اختصاص80 درصد از وزن و ارزش بیشترین سهم را طی این مدت داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال 94 مجموع تشریفات واردات به ارزش بیش از 332 میلیون دلار و به وزن بیش از 83 هزار تن کالا در گمرک اصفهان انجام شده است، بیان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش پنج درصد و از لحاظ وزن 19 درصد افزایش داشته است.

به گفته احمدی ونهری عمده ترین کالاهای وارداتی ماشین آلات مکانیکی، ماشین آلات برقی، مواد پلاستیکی، کاغذ و مقوا و آهن و فولاد است و کشورهای چین، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی و ترکیه از حیث ارزش بیشترین سهم را در اختیار دارند.

وی همچنین در خصوص امور مسافری، گفت: گمرک فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با فعالیت 24 ساعته، تا پایان اسفند سال 94 تشریفات امور مسافری بیش از 419 هزار نفر مسافر ورودی و خروجی را انجام داده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد کاهش نشان داده است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه تا پایان سال 94 از طریق گمرک امانات پستی استان اصفهان بیش از 22 هزار بسته پستی اعم از سوغات و هدیه به ارزش بیش از 52 میلیارد ریال و به وزن 83 تن ارسال و دریافت شده است، افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 37 درصد و از لحاظ وزن نیز هشت درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص پرونده های قاچاق کالا، بیان کرد: با توجه به افزایش مبارزه با قاچاق کالا و کنترل راه های مواصلاتی طی12 ماه اخیر، تعداد 996 فقره پرونده مظنون به قاچاق، کشف شده و توسط سازمان های کاشف دیگر، با ارزش بیش از 352 میلیارد ریال در واحد حقوقی قضایی گمرک اصفهان در حال بررسی اسناد، مدارک و پیگیری است.

به گزارش روابط عمومی گمرکات استان اصفهان، احمدی ونهری اضافه کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 16 درصد و از لحاظ تعداد پرونده نیز 17 درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: گمرکات استان اصفهان تا پایان اسفند 94 بیش از هزار میلیارد ریال درآمد کسب و به خزانه واریز کرده است که این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد افزایش یافته است.