اقتصاد بازار: آمارها نشان می دهد سكه در فروردین‌ ماه در دامنه قیمتی 10 میلیون 80 هزار ریال تا 10 میلیون و 430 هزار ریال در نوسان بود.
به گزارش پایگاه خبری بورس كالای ایران، نوسانات فلز گران بهای داخلی از نیمه دوم فروردین‌ماه امسال بیشتر شد، این در حالی بود كه در نیمه نخست نوسانات سكه محدود بود و كف قیمتی آن نیز در 15 روز ابتدایی سال ثبت شد.
نرخ سكه در هشتم فروردین به 10 میلیون و 80 هزار ریال رسید كه كمترین قیمت آن در سال 95 بود؛ پس از این تا 16 فروردین ماه، سكه نوسان خاصی را تجربه نكرد.
همچنین سكه از 17 تا 24 فروردین در مسیر افزایشی قرار گرفت؛ به ‌طوری‌كه در بیست و چهارم فروردین، به بالاترین قیمت از اواسط بهمن 93 رسید.
نرخ سكه در بیست و چهارمین روز فروردین‌ماه با 40 هزار ریال افزایش به 10 میلیون 430 هزار ریال رسیده بود. پس از ثبت این قیمت، بهای سكه تا حدی در مسیر كاهشی قرار گرفت و در نهایت با 10 میلیون و 300 هزار ریال به كار خود پایان داد.
ثبت این قیمت موجب شد سكه در نخستین ماه بهار افزایش 8.1 درصدی را تجربه كند كه بیشترین بازده در بین سه بازار سرمایه‌گذاری بود.
به گفته فعالان، رشد نسبی دلار و ماندن اونس بالای مرز یك هزار و 200 دلار از جمله عواملی بودند كه به بازدهی سكه كمك كردند؛ البته برخی تقاضاهای مناسبتی چون روز مادر نیز در رشد قیمت سكه موثر بودند.
البته در فروردین‌ماه، ارزش بازاری سكه بسیار بیش از ارزش ذاتی آن بود. با این حال در نخستین روز اردیبهشت، سكه متناسب با عوامل بنیادی حركت نكرد تا حباب قیمت آن كاهش یابد.
با وجود كاهش اندك نرخ سكه در ابتدای اردیبهشت ماه، در رابطه با روند قیمتی این فلز گرانبها در بازار داخلی در این ماه، دیدگاه مشخصی وجود ندارد. بیشتر ابهام بازار مربوط به روند قیمتی اونس در بازارهای جهانی است.
به گفته فعالان، برخی معامله‌گران سكه با توجه به ابهام اونس ترجیح داده‌اند با احتیاط بیشتری معاملات خود را انجام دهند. این در حالی است كه برخی معامله‌گران سكه چشم به بازار ارز دوخته‌اند و انتظار دارند كه با افزایش دلار، سكه نیز با رشد قیمت مواجه شود.