اقتصاد بازار: مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: در ۲ ماهه نخست امسال گمرک استان تشريفات صادرات ۲۴۸ هزار تن کالا و به ارزش ۱۲۷ ميليون و ۹ هزار دلار انجام داده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، اسداله احمدي ونهري با اشاره به اینکه در ۲ ماهه نخست امسال گمركات استان اصفهان با داشتن پنج گمرك تابعه فعال و۱۱ انبار اختصاصي، تشريفات صادرات ۲۴۸ هزار تن و به ارزش ۱۲۷ ميليون و ۹ هزار دلار انجام داده است، اظهار داشت: این آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن يک درصد افزايش و از حيث ارزش ۲۱ درصد كاهش داشته است.
وي عمدترين كالاهاي صادراتي از گمرك اصفهان را آهن آلات و فولاد با ۳۴ درصد، مواد پتروشيمي با ۲۹ درصد، فرش با ۱۱ درصد و محصولات لبني با ۵ درصد عنوان کرد و افزود: مهمترين كشورهاي مقصد كالاهاي صادراتي گمرك اصفهان عراق با ۳۵ درصد، افغانستان با ۲۵ درصد، پاكستان با ۱۷ درصد و تركمنستان با ۴ درصد است.
مدير كل گمرك استان اصفهان با بیان اینکه این گمرکات با داشتن ۱۳۸ كارمند، در ۲ ماه سال 95، بالغ بر ۱۶۲ ميليارد و ۷۲۱ ميليون ريال درآمد كسب و به خزانه واريز کرده است، افزود: اين ميزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۲۴ درصد افزايش داشته است .
به گفته وی، طی دو ماه نخست امسال ۱۲ هزار و ۲۱۵ تن كالا به ارزش ۴۶ ميليون و ۵۳۰ هزار دلار به گمرك اصفهان وارد شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن سه درصد كاهش و از حيث ارزش ۱۷ درصد افزايش يافته است.
احمدی ونهری با اشاره به اینکه در اين مدت ۹ ميليون و ۱۶۱ هزار دلار كالا مربوط به واحدهاي توليدي با معافيت ترخيص شده است، افزود: اين ميزان حدود ۲۰ درصد از كل واردات گمركات استان اصفهان را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.5 برابر شده است .
وی درخصوص حمايت از تجار و توليدكنندگان داخلي، بيان داشت : در دو ماهه امسال برای كالاهاي وارداتي همچون مواد اوليه، ماشين آلات، اجزا و قطعات و كالاهاي واسطه اي و... ، ۴۳ ميليارد و ۵۸۱ هزار ريال از حقوق ورودي با اخذ ضمانت نامه بانكي مدت دار 6 الي 10 ماهه ترخيص شده است كه اين ميزان نسبت به دو ماهه اول سال ۹۴ حدود پنج برابر شده است .
مدیرکل گمرکات استان اصفهان در خصوص مهمترين كالاهاي وارداتي گمرك اصفهان طي ۲ ماهه 95، گفت: ماشين آلات مكانيكي با ۴۲ درصد، ماشين آلات برقي با ۱۹ درصد، اجزا و قطعات منصفل ماشين آلات هشت درصد، كاغذ و مقوا با هفت درصد بوده است.
وی در ادامه افزود: عمدترين كشورهاي صادر كننده به مقصد گمرك اصفهان چين با ۲۴ درصد، ايتاليا با ۲۱ درصد آلمان با ۱۶ درصد، كره جنوبي با ۸ درصد بوده اند.
احمدي ونهري خاطرنشان كرد: گمرك فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان با فعاليت به صورت ۲۴ ساعته، طي اين مدت، تشريفات امور مسافري بالغ بر ۱۱۲ هزار نفر مسافر ورودي و خروجي را انجام داده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزايش داشته است.
وي اظهار داشت: طي اين مدت واحد قضايي گمرك اصفهان، ۱۶۲ فقره پرونده مظنون به قاچاق كالا و به ارزش ۴۹ ميليارد و ۷۷۹ ميليون ريال رسيدگي کرده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد یک درصد افزايش و حيث ارزش ۱۸ درصد كاهش داشته است.
مديركل گمرك اصفهان گفت: در دو ماهه 95، تشريفات گمركي تعداد ۳۰۹۶ بسته ورودي و خروجي از گمرك امانات پستي به ارزش بالغ بر هشت ميليون دلار انجام شده است كه این ميزان از حيث تعداد نسبت به سال قبل هفت درصد و از لحاظ ارزش ۲۷ درصد افزايش داشته است.