اقتصاد بازار: گفته می شود تعاونی ها بخش مردمی تر اقتصادند، سرمایه اجتماعی بالایی دارند و باید از این سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه های اقتصادی مردم برای رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال استفاده کرد. با این حال در ده سال گذشته و در گیر و دار مشکلات اقتصادی کشور، تعاونی ها یکی از بخش هایی بوده اند که بی توجهی و آسیب زیادی دیده اند؛ به طوری که طبق اعلام سایت بنیاد تعاون ارتش، حمید کلانتری، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود: متاسفانه در حال حاضر درصد غیر قابل قبولی از تعاونی‌های کشور یعنی بالغ بر 40 درصد آن‌ها غیرفعال هستند، درصد کمی از این میزان امکان ادامه فعالیت ندارند و سایر تعاونی‌های غیر فعال نیز مشکلاتی دارند که باید برطرف شود.
مطابق آنچه در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده بود، در پایان این برنامه سهم بخش تعاون از تولید ناخالص ملی باید به 25 درصد برسد، اما طبق گفته کلانتری، در حال حاضر با این رقم فاصله زیادی داریم. همچنین بر اساس اصل 44 خصوصی‌سازی باید 30 درصد درآمد خصوصی‌سازی به بخش تعاون اختصاص یابد که باز هم مطابق اعلام کلانتری، گویا این رقم محقق نشده است.
اتاق های تعاون زمانی برای پیشگیری از این مشکلات و پیگیری مسایل تعاونی ها ایجاد شد. اتاق تعاون استان اصفهان به عنوان شعبه اتاق تعاون مرکزی در سال 72 تاسیس شد. انجام وظایف و اختیارات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در ارتباط با بخش تعاونی، انجام اموری كه از طرف وزارت تعاون طبق آئین نامه به این اتاق واگذار می شود و حل اختلاف و داوری در محدوده امور مربـوط به تعاونی ها بصورت كدخدامنشی، از هدف هایی بود که اتاق تعاون دنبال می کرد. حالا در این زمان، رییس اتاق تعاون اصفهان می گوید که بیشترین توان خود را صرف شناسایی چالش هایی که تعاونی ها با آن روبرو هستند، کرده اند. آنطور که غلامرضا عبدالهی می گوید، از نزدیک به 6 هزار تعاونی ثبت شده در اصفهان، تنها حدود 3 هزار تا از آنها فعالند و بیشترین تعطیلی ها هم مربوط به تعاونی های تولیدی است. گویا وضعیت نامطلوب واحدهای تولیدی کشور شامل تعاونی های تولیدی هم شده است.
وی در گفت و گو با اقتصاد بازار گفت: در حال حاضر تمام تلاش خود را بر شناسایی و پی جویی موانع کار و مشکلات تعاونی ها هستیم تا سهم تعاونی ها در اقتصاد استان را به ثمر برسانیم و بدانیم تعاونی ها کجای اقتصاد استان قرار دارند؟
عبدالهی با بیان اینکه سهم تعاونی ها در اقتصاد کشور باید 25 درصد می بود، افزود: در حال حاضر این سهم در کشور تنها 5 درصد و در استان ما حدود 16 تا 17 درصد است. وی ادامه داد: در 10 سال گذشته الزام واگذاری های صنعتی و معدنی به تعاونی ها خیلی کم بوده است، در گذشته برای واگذاری معادن به اشخاص سقفی وجود داشت و برای واگذاری های بالاتر از آن میزان، باید تعاونی شکل می گرفت. ما امروز به دنبال آن هستیم که این موضوع را دوباره احیا کنیم.
رییس اتاق تعاون استان اصفهان با بیان اینکه در سال های گذشته به بخش تعاونی کم توجهی شده است، اظهار کرد: متاسفانه بودجه ای که برای تعاونی ها در نظر گرفته شده به دست آنها نرسیده است.
عبدالهی با اشاره به تعداد زیاد تعاونی های غیرفعال، گفت: به دنبال یافتن علت این تعطیلی ها هستیم که یکی از علل آن عدم الزام واگذاری منابعی مانند معادن به تعاونی هاست. وی افزود: تعاونی هایی که امروز غیرفعالند در گذشته برای انجام فعالیتی تشکیل شده اند اما باید به آنها توجه می شد، تسهیلات بانکی و موقعیت های مالی به آنها اختصاص می یافت. وی با بیان اینکه بیشتر تعاونی های تعطیل، تعاونی های تولیدی هستند، گفت: حدود نیمی از تعاونی های استان، تولیدی هستند.
عبدالهی عنوان کرد: کالای تولیدی بسیاری از تعاونی هایی که فعال بوده اند، به دلیل واردات ناهماهنگ، صرفه خود را از دست داده است. بسیاری از آنها هم تا ساخت سوله و ساختمان پیش رفته اند اما نتوانسته اند تامین مالی لازم را برای ادامه کار انجام دهند و وثیقه ملکی لازم برای دریافت تسهیلات را فراهم کنند.
رییس اتاق تعاون استان اصفهان بیان کرد: این اتاق از ماه های گذشته در پی شناخت توانمندی های شهرستان ها در زمینه اشتغال است تا با شناسایی بخش هایی که راکد مانده است، سرمایه گذاران بومی را به سرمایه گذاری در آن قسمت ها و ایجاد اشتغال ترغیب کند.
عبدالهی اضافه کرد: ایجاد شعب شهرستانی اتاق تعاون هم در دستور کار است تا این شعب، ظرفیت ها و فرصت های شهرستان ها را شناسایی و به اتاق تعاون معرفی کنند. وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تلاش برای تحول در اقتصاد استان اشاره کرد و گفت: سه گانه اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون در استان بسیار به هم نزدیک شده اند و قرار شده است نشست های 15 روز یک بار میان آنها انجام شود تا مسایل اقتصاد استان و گلوگاه های آن را بررسی کنند.
عبدالهی ادامه داد: این مجموعه در اتاق بازرگانی شکل گرفته است و هر 3 اتاق از توانمندی فنی و تخصصی بهره مندند و ما امیدوار به ایجاد تحولات مثبت در سایه تلاش این 3 بخش هستیم.
وی همچنین با اشاره به مسوولیت ریاستش بر خانه صنعت، معدن و تجارت شهرستان نطنز، گفت: خانه نطنز به عنوان رابطی میان واحدهای تعاونی تولیدی نطنز و اتاق تعاون عمل می کند و با شناسایی تعاونی های تولیدی نطنز که مشکلاتی دارند آنها را به اتاق تعاون معرفی می کند.
غلامرضا عبدالهی چند ماهی است که بر صندلی ریاست اتاق تعاون استان اصفهان نشسته است و به نظر می رسد عزم خود را جزم کرده است تا تعاونی ها را احیا کند. وی که رییس خانه صنعت، معدن و تجارت نطنز هم هست، از زمان ریاست سهل آبادی یعنی ریاست کنونی اتاق بازرگانی اصفهان بر خانه صنعت و معدن استان، با او همکاری داشته است. عبدالهی حالا همکاری اتاق اصناف را هم دارد. باید دید در این موقعیت آیا تغییری در شرایط تعاونی های استانی ایجاد می شود؟