در نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی که در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، موضوعات کارآفرینی و فن آفرینی در کشور، پیشرو بودن در تبیین مفاهیم نوآوری، فناوری، فن آفرینی و جذب سرمایه‌گذار، پویایی و خلاقیت، آینده‌نگری و توجه به فناوری‌های نوپدید و نوظهور و همسویی با اهداف و برنامه ریزی‌های کلان کشور بعنوان مهمترین ویژگی های این رویداد مطرح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، قاسم  مصلحی، رئیس هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با بیان نقش شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در برگزاری جشنواره، اظهار کرد: حدود 40پارک‌ علم و فناوری و مراکز رشد در کشور فعال شده اند که چون از اصفهان آغاز و به دیگر نقاط کشور گسترش یافته، افتخاری برای اصفهان به شمار می‌ رود.

مصلحی از فعالیت بیش از 700شرکت دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان خبر داد و گفت: امروز شهرک برخوردار از سرمایه اجتماعی و اعتماد بخش خصوصی است و با انگیزه وارد سرمایه گذاری برای ایده ها می شوند که بلحاظ اشتغالزایی نیز حائز اهمیت است.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان اهمیت سرمایه‌گذاری در این دوره از جشنواره، توضیح داد: در دوره‌های مختلف این جشنواره رویکردهای مختلفی وجود داشته و در دوره جدید، تاکید ما بر تشویق سرمایه‌گذاران بعنوان اجزاء بسیار مهم این زیست بوم فن آوری است.

او با اشاره به برگزاری اولین جشنواره با عنوان جشنواره کارآفرینی، بیان کرد: در طول زمان شرح وظایف و نوع کارکرد جشنواره تغییر یافته، چنانچه، شهرک موضوع کارآفرینی را به‌صورت تخصصی‌ پیگیر شده و از این‌رو کلمه عام کارآفرینی به کلمه خاص فن آفرینی تبدیل شد و این روند، همخوانی بیشتری با امور و اهداف شهرک دارد.

مصلحی، بخش‌های عمده این جشنواره را شامل دو بخش مسابقه‌ای و غیرمسابقه‌ای عنوان کرد و افزود: بخش غیرمسابقه‌ای شامل موارد طراحان کسب و کار، فن آفرینی و تجاری سازی فناوری و دیگری، جایزه فن آفرینی صنعت ساز مرحوم شیخ زین الدین است.

مصلحی با اذعان به اینکه جشنواره به‌صورت ملی با حضور داوران و برگزیدگان از نقاط مختلف کشوربرگزار می گردد، یادآور شد: طرح‌های مختلفی از ۲۷ استان ارائه شده و برگزیدگان از ۱۱ استان انتخاب شده‌اند.

او در بیان ویژگی‌های ممتاز جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، از جمله این ویژگی‌ها را جامع بودن رویداد کارآفرینی و فن آفرینی کشور، پیشرو بودن در تبیین مفاهیم نوآوری، فناوری، فن آفرینی و جذب سرمایه‌گذار، پویایی و خلاقیت، آینده‌نگری و توجه به فناوری‌های نوپدید و نوظهور و نیز همسویی با اهداف و برنامه ریزی‌های کلان کشور عنوان کرد.

او با تاکید بر اهمیت رونق بخشی به کسب و کارهای فناورانه و دانش بنیان، اهداف برگزاری جشنواره شیخ بهایی را زمینه‌سازی برای اثرگذاری اقتصاد دانش بنیان در پیشرفت و توسعه پایدار کشور، جهت دهی به فعالیت‌های فن آفرینانه با هدف حل چالش‌های اساسی کشور و جهت گیری به سمت یک رویداد بین‌المللی و جذب طرح‌های موفق  از خارج از کشور به منظور تاثیرگذاری بیشتر بر زیست بوم نوآوری و فناوری مطرح کرد.

ضرورت بازنگری اساسی در صنعت فناورانه کشور

در ادامه، عبدالرضا کبیری، دبیر جشنواره هفدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، شعار هفدهمین جشنواره را «نگاهی فناورانه به آینده صنعت ایران» اعلام کرد و توضیح داد: منظور از فن آورانه تکنولوژی نیست، بلکه انتقال تکنولوژی به صنعت است و لازم است که بازنگری اساسی در صنعت فناورانه کشور داشته باشیم.

او با اشاره به برگزاری نشست‌های انتقال تجربه در هفدهمین جشنواره شیخ‌بهایی، گفت: کارگاه آموزشی حرکت به سمت بازارهای جهانی به کمک یادگیری مهارت‌های نرم توسط فیلیپ کاررا، استاد دانشگاه لیسبن پرتغال برگزار خواهد شد که مخاطبان در آن مهارت‌های شبکه‌سازی و ایجاد روابط با فرهنگ‌های مختلف را خواهند آموخت.

کبیری با بیان اینکه بیشترین تعداد طرح‌ها از تهران، اصفهان و خراسان رضوی به جشنواره ارائه شده است، افزود: امسال در ثبت‌نام اولیه، ۴۹۷ طرح دریافت شد که ۱۲۷ مورد در بخش جایزه ویژه مدیریت شهری بوده است. همچنین، در بخش فن‌آفرینی و تجاری سازی فناوری، ۲۰۱ شرکت‌کننده وجود داشت که در نهایت ۳ شرکت نوپا، ۳ شرکت رشد یافته و یک شرکت، حائز شرایط دریافت جایزه فناوری صنعت‌ساز شده اند. همچنین، به همت شهرداری و شورای شهر اصفهان به طرح های فناورانه برتر با محورهای شهری مانند آب، محیط زیست، پسماند، حمل و نقل و آتش نشانی جوایزی اعطا می شود.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی با بیان اهمیت موضوع سرمایه گذاری در این دوره از جشنواره، از برگذاری دو رویداد سرمایه‌گذاری با حضور سرمایه‌گذاران بزرگ دولتی، بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و نیز حامیان کارآفرینی خبر داد و افزود: در سه دوره اخیر، ۳۵ طرح موفق در جذب سرمایه‌گذار و ۲۵ سرمایه‌گذار از استان‌های مختلف داشته‌ایم. همچنین، در دوره‌های پانزدهم و شانزدهم جشنواره، ۴3۰ میلیارد ریال سرمایه جذب شده است و در جشنواره هفدهم، روند مذاکرات با سرمایه‌گذاران ادامه دارد.

به گفته کبیری، هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی، ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری، همزمان با بزرگداشت شیخ بهایی دانشمند بزرگ کشورمان و روز ملی کارآفرینی، توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مهمانسرای تاریخی عباسی اصفهان برگزار می‌شود.

فرزانه افسرطه