اقتصاد بازار: نائب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان گفت: نرخ ارز برای تولیدکنندگان دو اثر متفاوت دارد برای واردات مواد اولیه پایین بودن نرخ ارز مناسب است و برای صادرات بالا بودن نرخ مزیت دارد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار بازار مجتبی ملااحمدی در سومین جلسه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: نرخ ارز برای تولید کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان ابعاد مختلفی دارد که باید مورد توجه قرار داد.
وی افزود: شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان بررسی تعدیل نرخ ارز و تاثیر بر فعالیت های اقتصادی را به کمیسیون صنایع واگذار کرده است و این کمیسیون پس از بررسی های کارشناسی، نظر خود را به شورا اعلام می کند.
ملااحمدی همچنین خواستار اجرای قانون های حمایت از تولید شد و گفت: در قانون هدفمندی یارانه ها مصوب شد 30 درصد از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه ها به تولید اختصاص یابد ولی این بند از قانون اجرایی نشده ولی آزادسازی قیمت حامل های انرژی به خوبی اجرا شده است.
دولت فرمول محاسبه نرخ ارز را اعلام کند
مسئول کمیته خدمات فنی و مهندسی کمیسیون در این جلسه با بررسی نرخ ارز طی چند سال اخیر، گفت: در سال 91 با تورم 45 درصدی نرخ دلار 3500 تومان بود و در سال 95 با تورم یک رقمی نرخ دلار 3500 است و براساس قانون تثبیت نرخ ارز چنانچه نرخ تورم یک رقمی و به زیر 10 درصد برسد باید نرخ ارز کاهش پیدا کند.
مهدی مسائلی پیش شرط تعیین نرخ ارز را مشخص شدن جامعه هدف ارز دانست وگفت: نرخ ارز را باید براساس مخاطب آن تعیین کرد اگر مخاطب آن صادرکنندگان و تقویت صادرات کشور به نحوی و اگر واردات محور تصمیم گیری است به نحو دیگری قیمت گذاری می شود.
مسائلی شفاف نبودن فرمول محاسبه ارز در ایران را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: قیمت گذاری ارز در کشورهای مختلف براساس فرمول مشخص و شفافی است ولی در ایران این فرمول از سوی مسئولین ارایه نمی شود.
پیمانکاران از تغییر پی در پی نرخ ارز متضرر شدند
مسئول کمیته انرژی، نفت و گاز کمیسیون صنایع در این جلسه گفت: اگر نرخ ارز واقعی شود صادرات تقویت می شود و رونق به تولید باز می گردد.
رضا خیامیان با اشاره به افزایش یکباره قیمت ارز در سال های گذشته گفت: پیمانکاران از افزایش یکباره نرخ ارز متضرر شدند زیرا باید قراردادهای پیمانی خود را با نرخ ارز قبلی به انجام برسانند.
آتش انتظامی مسئول کمیته فولاد کمیسیون صنایع در این جلسه توجه به زیر ساخت های صادراتی را مهمترین اقدام قبل از واقعی سازی نرخ ارز برشمرد و گفت: پایین بودن سطح کیفیت کالاهای صادراتی باعث می شود که افزایش نرخ ارز کمکی به افزایش حجم صادرات نکند.
تقویت روابط خارجی باعث تثبیت نرخ ارز می شود
مسئول کمیته ساخت تجهیزات ماشین سازی کمیسیون در این جلسه گفت: نرخ ارز در کشورها بر اساس تورم داخلی و خارجی محاسبه می شود.
سید حسن موسوی روابط خارجی با کشورهای هدف در موضوع ارز را عامل مهم و اثرگذار دانست و افزود:افزایش مبادلات تجاری با کشورهای متعدد می تواند در تعیین نرخ ارز اثرگذار است.
مهمترین چالش پیش روی تثبیت قیمت ارز شفاف سازی اقتصادی
سیدمسعود عبدالهی مسئول کمیته صنایع کوچک کمیسیون صنایع در این جلسه با تاکید بر اینکه مهمترین چالش پیش روی تثبیت قیمت ارز شفاف سازی اقتصادی است، بیان داشت: تا زمانی که اقتصاد ایران در بخش های مختلف صادرات و واردات شفاف سایز نشود نمی توان شاهد ارز تک نرخی واقعی بود.