هفته گذشته میلیاردها تومان پروژه با حضور مقامات کشور به بهره‌برداری رسید و پرونده هفته دولت امسال هم بسته شد. پروژه‌هایی که رنگ و بوی اقتصاد مقاومتی داشتند و اغلب برای رفع گلوگاه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور افتتاح شدند. از طرح‌های آب، برق، گاز و راه گرفته تا کشاورزی و صنعتی. ناگفته نماند که اجرای غالب این طرح‌ها در دولت یازدهم، بویژه در یک سال اخیر کلید خورده بود.
فقر مطلق باید تا پایان دولت دوازدهم ریشه کن شود
معاون اقتصادی رئیس جمهوری در آخرین روز هفته دولت عازم سیستان و بلوچستان شد تا علاوه بر دانشکده فنی و مهندسی شهید حسابی مقدم دانشگاه زابل، دو طرح مهم صنعتی و توسعه‌ای زاهدان را افتتاح کند؛ یعنی کارخانه پلیمر ماکت پرند زاهدان و توسعه ناوگان ترابری سیمان زابل. محمد نهاوندیان در جریان این افتتاح‌ها گفت: یاد دوران سازندگی آیت‌الله هاشمی از حافظه تاریخی ملت ایران هرگز فراموش نخواهد شد. رویکرد اقتصادی دولت دوازدهم در کنار رشد پایدار توجه به رفع فقر است فقر مطلق تا پایان دولت دوازدهم باید ریشه کن شود و این دولت توجه ویژه‌ای به اقشار کم درآمد خواهد داشت و در این مسیر استان سیستان و بلوچستان در اولویت خدمتگزاری قرار دارد.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به افتتاح دانشکده شهید حسابی مقدم دانشگاه زابل تصریح کرد:چشم‌انداز دقیقی برای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده و چهره اقتصادی استان در دهه آینده کاملاً متحول خواهد شد.
او با تأکید بر اینکه رویکردهای انزوا گونه محکوم به شکست هستند و دستیابی به هدف ایجاد اشتغال برای جوانان با اتخاذ رویکرد انزواگرایانه حاصل نمی‌شود، گفت: کسانی در گذشته تصور می‌کردند که اگر کسی نگاه به بیرون داشته باشد، این نگاه ممکن است به بیگانه‌گرایی بینجامد اما سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نشان داد که در عین درون‌گرایی می‌توان برون‌گرا هم بود. نهاوندیان با تأکید
بر اینکه دولت تدبیر و امید رویکرد تعاملی را با هدف عزتمندی و شکوفایی ایران اسلامی و اشتغال جوانان با قوت پیگیری می‌کند، اذعان کرد: امروز اجازه نداریم که چشم خود را از افق‌های جهانی برداریم، اما در عین حال زایندگی را متکی بر توان و استعداد داخلی خود می‌دانیم. لذا باید از فرصت بازار، فناوری و سرمایه‌گذاری، نهایت استفاده را بر نگاه برد – برد ببریم و در این راستا اگر کسی بخواهد خودخواهانه قدم بردارد، تنها خواهد ماند.
رشد اقتصادی وکاهش تورم، نشانه موفقیت دولت در افزایش قدرت پول ملی
وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز به اصفهان سفر و صدها پروژه را در این سفر افتتاح کرد؛ نظیر 303 پروژه در بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر یک هزار و 610 میلیارد ریال، هشت پروژه در بخش برق با اعتباری بالغ بر 540 میلیارد ریال و 633 پروژه با اعتباری بالغ بر 221 میلیارد ریال.
مسعود کرباسیان در جریان این بهره‌برداری‌ها به تبیین نرخ جدید سود بانکی و دیگر مسائل اقتصادی پرداخت. او رشد اقتصادی و تک رقمی شدن تورم را نشانه تلاش و موفقیت دولت برای تقویت ارزش پول ملی دانست و گفت: سیاست ما حفظ و تقویت این ارزش است.
کرباسیان ادامه داد: باید با زمینه‌سازی برای افزایش قدرت پول ملی زمینه جذب سرمایه‌های خارجی را فراهم کرد زیرا تجربه نشان داده است که سرمایه‌گذاران خارجی در کشورهایی که دچار کاهش قدرت پول ملی هستند سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. وزیر اقتصاد به وضعیت تورم 40 درصدی، رشد اقتصادی منفی، وابستگی به نفت، منفی شدن واردات، وضعیت مؤسسه‌های اعتباری و نوسانات طلا و ارز در ابتدای دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز با تلاش‌های صورت گرفته در دولت یازدهم از تورم 2رقمی خبری نیست، تراز تجاری کشور تا پایان سال قبل مثبت بوده است، بدهی‌های بانک‌ها و وضعیت مؤسسات اعتباری مدیریت شده است و در مجموع ثبات اقتصادی محقق شده است.
او با اشاره به ضرورت خصوصی سازی، گفت: خصوصی‌سازی باید بصورت واقعی انجام شود نه اینکه دولت برای پرداخت دیون، اموال خود را به بخش خصوصی دهد. خصوصی‌سازی موجب چابک‌سازی دولت می‌شود و این کار یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم است. یعنی دولت با واگذاری شرکت‌های خود به بخش خصوصی باید خود را کوچک کند.
وزیر اقتصاد کاهش تدریجی سود بانکی، کاهش تورم، بهبود فضای کسب و کار، کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی، شفافیت اقتصادی و توجه به دولت الکترونیک را از اولویت‌های دولت دوازدهم در حوزه اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: اتکای بودجه در سال 92 به درآمدهای نفتی 43.4درصد بوده است در حالی که این رقم در سال 95 به 26 درصد رسیده است و از سوی دیگر در سال 90 سهم منابع مالیاتی در بودجه 31 درصد بوده که در پایان سال 95 به 36 درصد رسیده است.
به گفته کرباسیان از سال 92 تا 95 بیش از یک میلیون و 900 هزار شغل در کشور ایجاد شده است.
کاهش نرخ سود بانکی به نفع کشور است
دولت در کاهش نرخ سود بانکی جدی است و در این باره کرباسیان می‌گوید: این تصمیم بر اساس کار کارشناسی و علمی گرفته شده است و نرخ سود بانکی بالا ضد اشتغال است و نه تنها باعث تورم نمی‌شود بلکه باعث کاهش تورم و اشتغالزایی خواهد شد. او افزود: افزایش سود سپرده‌ها مانع سرمایه‌گذاری است زیرا وقتی از تورم 10 درصدی صحبت می‌شود، صحبت از سود بانکی دو برابر نمی‌تواند معنایی داشته باشد. از طرف دیگر در حالی که سود بانکی 20 درصد است نمی‌توان انتظار تورم 10 درصد و کمتر از آن را داشت. براساس دستورالعمل در ابتدا شاهد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی خواهیم بود و به تبع آن نرخ تسهیلات نیز تعدیل خواهیم شد.
تدوین برنامه فقرزدایی و بهبود زندگی مردم
در سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان بوشهر نیز طرح‌های مهمی به بهره‌برداری رسید. پروژه‌هایی از جمله مرکز تحقیقات و حفاظت فنی بهداشت کار در عسلویه، بزرگراه کنگان - دوراهک و ایستگاه برق شهرستان دشتستان به ترتیب با اعتباری بالغ بر 2، 40 و 58 میلیارد تومان، مدرسه 12 کلاس اهرم تنگستان، ساختمان اداره گاز و گازکشی به 26 روستا، اسکله و طرح‌های بندری و مرکز جامع سلامت شهر بوشهر به ترتیب با 3، 22، 19 و 3 میلیارد تومان هزینه و گازرسانی به جزیره شیف و روستاهای هلیله و بندرگاه و بهره‌برداری از فیبر نوری و تأسیسات اداره فناوری اطلاعات و استان بوشهر نیز به ترتیب با 28.8 و 10 میلیارد تومان اعتبار. علی ربیعی در جریان این افتتاح‌ها گفت: فقرزدایی و بهبود زندگی مردم از اولویت‌های برنامه ۴ سال آینده است که در این زمینه طرح‌های مورد نظر تدوین شده است. او با بیان اینکه مسئولان در راستای فقرزدایی و حل مشکلات مردم تلاش‌های زیادی انجام می‌دهند، گفت: اجرای طرح‌های برق رسانی، گازرسانی و آبرسانی و زیرساخت‌های مورد نیاز شهرها و روستاها تسریع یافته است.
به دنبال جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی هستیم
وزیر جهاد کشاورزی نیز در آخرین روز یک هفته پرکار به سمنان رفت و 2 پروژه کشاورزی این استان یعنی دهکده تولید قارچ نجم و مجتمع تولیدی خوراک دام و طیور گرمسار را بهره‌برداری کرد. محمود حجتی در آئین این افتتاح‌ها با بیان اینکه جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی مهم‌ترین سیاست وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی سراسر کشور تشکیل می‌شود. او ادامه داد: جلوگیری از خام فروشی همواره یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده است و تشکیل زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی یکی از طرح‌هایی است که برای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی در کشور پیگیری می‌شود.