پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403, 23 شوال 1445, Thursday 2 May 2024
کد خبر: 20740
منتشر شده در چهارشنبه, 04 آبان 1401 09:26
تعداد دیدگاه: 0
روند بازارهای مالی مورد بررسی قرار گرفت

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.      

بازار سهام

مسیر مبهم نزولی شاخص

1501

دنیای اقتصاد نوشت: بازار سهام سومین روز از آبان ماه سال جاری را نیز با افت همراه بود. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز سه‌‌‌شنبه با 84/ 0‌درصد کاهش تا سطح یک میلیون و 267 هزار واحد عقب‌نشینی کرد. بر این اساس شاخص کل در کمترین مقدار از اوایل بهمن سال 1400 قرار گرفته است. علاوه بر این خروج پول سرمایه‌گذاران خرد 18 روز متوالی ادامه‌‌دار بود. به‌طوری که روز گذشته نیز حقیقی‌‌های بازار خالص فروشی معادل 294 میلیارد تومان به ثبت رساندند. کارشناسان بر این باور هستند که با نزدیک شدن دماسنج اصلی بورس به سطح حمایتی یک میلیون و 250 هزار واحد این احتمال وجود دارد که برای چند روزی بورس اوراق بهادار شاهد تغییرات محدودی باشد و با مقاومت روانی معامله‌‌گران برای ممانعت از افت بیشتر روبه‌رو شود.

 

بازار سکه

ریسک معاملاتی بالا در سکه

1503

 

سکه طلا طی معاملات روز سه‌شنبه نیز نتوانست به بالای سطح 15 میلیون تومان بازگردد. از این رو سکه طرح جدید روز گذشته در نزدیکی سطح یاد شده در قیمت 14 میلیون و 900هزار تومان داد و ستد شد. با توجه به روند نرخ دلار در بازار آزاد و تقویت تمایلات نزولی در بازار جهانی طلا حباب این مسکوک نیز در مسیر صعودی قرار گرفته است. بر این اساس فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه در محدوده 2 میلیون و 200 هزار تومان قرار گرفته است. همین امر باعث شده تا تقاضا در این بازار به نسبت بازار ارز کم‌رمق‌‌تر و با معاملات کمتری همراه باشد. از این رو فعالان این حوز معتقدند که سکه تنها زمانی افت قابل توجهی خواهد داشت که دلار سطح 32 هزار تومان را از دست دهد و به سطوح پایین نزول کند.

بازار طلای جهانی

ادامه فشار نزولی بر طلا

1504

طلای جهانی روز سه‌شنبه در نزدیکی سطوح حمایتی مهم خود با فشار نزولی روبه‌رو شد. با این حال فلز گرانبها و شاخص دلار در بحبوحه عدم اطمینان فزاینده در رابطه با مسیر سیاست پولی ایالات‌متحده توسط فدرال رزرو، هر دو با دامنه نوسان محدودی که در هفته‌های اخیر داشتند، باقی مانده‌‌اند. در حالی که امیدها نسبت به کاهش احتمالی برای عقب‌نشینی از سوی فدرال رزرو تا حدود کمی برای قیمت طلا در روزهای گذشته منتفی شد. اما سرمایه‌‌گذاران همچنان با احتمال بالایی برای افزایش 75 واحدی نرخ بهره در ماه نوامبر برنامه‌‌ریزی می‌کنند تا بتوانند مانع از ضرر بیشتر شوند. به این ترتیب طلا روز گذشته در قیمت 1642 دلار مورد معامله قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه نرخ بهره آمریکا همچنان در حال افزایش است، انتظار می‌‌رود فشار بر قیمت‌‌ها در کوتاه‌مدت ادامه یابد.

بازار اوراق مسکن

سمت‌‌و‌‌سوی نامشخص قیمت مسکن

1505

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز سه‌شنبه را نیز تماما صعودی پشت سر گذاشتند. به‌طوری که هر برگ اوراق تسهیلات اسفند 99 که مورد بررسی قرار می‌گیرد روز گذشته رشد 5 درصدی داشت. از این رو تسه 9912 با افزایش بیش از4 هزار تومان داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 92 هزار و 120 تومان خاتمه داد. به عقیده عده‌‌ای از کارشناسان بازار مسکن سیاست‌ها و قوانین متضاد و مبهم در تصمیم‌گیری‌‌ها باعث می‌شود که ثبات در روند اجرایی به وجود نیاید و در شرایط کنونی نیز بیشتر از گذشته میل به سرمایه‌‌گذاری در بخش تولید مسکن به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار افت کند. به نحوی که سقوط وحشتناک تولید مسکن این روزها موجی از نگرانی را وارد بازار ملک کرده است که در این وضعیت سمت و سوی قیمت‌‌ها چه خواهد بود.

بازار نفت

فراسوی عرضه و تقاضای نفت

1506

قیمت نفت کاهش‌‌های اخیر را در روز سه‌‌شنبه افزایش داد. زیرا بازارها در بحبوحه نشانه‌هایی از تضعیف تقاضای چین محتاط مانده‌‌اند. در حالی که شاخص‌‌های اقتصادی ناامیدکننده نیز نگرانی‌‌هایی را درباره تقاضای جهانی نفت خام ایجاد کرده است. از این رو هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 92 دلار و 30 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 83 دلار و 73 سنت معامله شد. برخی از تحلیلگران معتقدند که شاخص‌‌های ضعیف‌‌تر از حد انتظار فعالیت تجاری ژاپن، اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز به کندی رشد اقتصادی در جهان اشاره کرده است که این موضوع احتمالا نشان‌دهنده باد مخالفی برای تقاضای جهانی نفت خام به حساب می‌آید. اما گفتنی است که کاهش شدیدتر رشد اقتصاد جهانی به‌طور بالقوه می‌تواند مزایای قیمتی ناشی از کاهش عرضه را جبران کند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار