پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403, 23 شوال 1445, Thursday 2 May 2024
کد خبر: 20791
منتشر شده در یکشنبه, 08 آبان 1401 09:21
تعداد دیدگاه: 0
روند بازارهای مالی مورد بررسی قرار گرفت

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.    

بازار سهام

واگرایی شاخص‌‌های بورس

1501

نماگر اصلی بازار سهام در نخستین روز معاملاتی هفته، با وجود اینکه در یک شیب نزولی ملایم قرار داشت کار خود را مثبت به پایان رساند. به‌طوری که شاخص کل با رشد 29/ 0 درصد معادل بیش از سه هزار واحد افزایش در سطح یک میلیون و 244 هزار واحد ایستاد. اما در مقابل شاخص هموزن که نمایی دقیق‌‌تر از وضعیت بازار نشان می‌دهد، روز شنبه برخلاف دماسنج اصلی بورس حرکت کرد و افت 89/ 0 درصد را به همراه داشت. علاوه بر این حقیقی‌‌های بازار روز گذشته نیز نتوانستند خالص خریدی مثبت به ثبت برسانند. بر این اساس سرمایه‌گذاران خرد خروج پولی معادل 686 میلیارد تومان را ثبت کردند. به این ترتیب کارشناسان معتقدند که با توجه به تداوم خروج پول و موقعیت شاخص‌‌ها انتظار می‌‌رود طی هفته جاری بورس اوراق بهادار تهران با اندکی مقاومت در برابر افت در مسیر کاهشی بماند.

 

بازار سکه

ناتوانی سکه در ثبات قیمتی

1503

 

سکه روز شنبه در پی افت شدید بهای طلا در بازار جهانی و تغییرات محدود نرخ دلار در بازار آزاد، کانال 15 میلیون تومان را از دست داد. به‌طوری که هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 14 میلیون و 980 هزار تومان داد و ستد شد. اما با این حال حباب سکه تغییر چندانی نکرد و همچنان در سطوح بالای 2 میلیون و 200 هزار تومان قرار دارد. در شرایط کنونی عده‌‌ای از تحلیلگران معتقدند سطح نااطمینانی‌‌های اقتصادی و غیر اقتصادی که روانه بازار طلا و ارز شده است باعث احتیاط بیشتر نسبت به گذشته در بین معامله‌‌گران شده است. در این بین نیز گفته می‌شود در صورتی که بازار‌ساز در بازار ارز به همین منوال به عرضه خود ادامه دهد، احتمال اینکه بهای سکه تغییرات قابل توجهی برای روزهای آتی به همراه داشته باشد بسیار کم است.

بازار طلای جهانی

روند طلا در کانون تصمیمات

1504

طلای جهانی طی معاملات هفته گذشته با تداوم انتشار گزارش تورم بالای آمریکا در کنار احتمال زیاد یک افزایش نرخ بهره دیگر از سوی فدرال رزرو در هفته جاری که باعث رشد شاخص دلار و سود اوراق بهره خزانه‌‌داری آمریکا شد، افت شدیدی متحمل شد. با وجود اینکه طلا رشد‌‌هایی نیز داشت، اما با عملکرد هفتگی منفی 83/ 0 درصدی در سطح 1644 دلار همراه شد. در این بین گفته می‌شود که شاخص دلار پس ‌‌از انتشار اطلاعات اقتصادی ایالات متحده 3/ 0 درصد نسبت‌‌ به رقبای خود (ارزهای دیگر) افزایش یافت و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارز‌‌های دنیا گران‌‌تر کرد. علاوه بر این نیز به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه به نظر می‌‌رسد طلا تا زمان تصمیم چهارشنبه پیش‌‌رو فدرال رزرو در رابطه با تغییر 75 واحدی نرخ بهره نوسانات محدودی و عمدتا با تمایلات نزولی به همراه داشته باشد.

بازار اوراق مسکن

صعود مجدد تسه

1505

اوراق تسهیلات اسفند 99 که با نماد تسه 9912 مورد معامله قرار می‌گیرد، پس از 23 روز متوالی مجددا به ابرکانال 100 هزار تومان بازگشت. بر این اساس هر برگ از این اوراق تسهیلات روز گذشته با رشد 66/ 4درصدی معادل 4 هزار و 502 تومان افزایش، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 101 هزار و 229 تومان خاتمه دادند. عده‌‌ای از کارشناسان بازار مسکن معتقدند که با متوقف شدن بسیاری از پروژه‌های انبوه‌‌‌سازی بخش خصوصی، عملا ساخت‌و‌ساز در کشور وارد رکود سنگینی شده است. همچنین اذعان دارند که با وجود اینکه دولت قول داده بود سالی یک میلیون مسکن بسازد، تاکنون با گذشت یک سال از عمر دولت هیچ‌گونه اقدام عملی برای ساختن این واحد‌‌ها انجام نشده که این موضوع بخواهد رونقی در بخش ساخت‌و‌ساز کشور ایجاد کند.

بازار نفت

عملکرد مثبت طلای سیاه

1506

 پس از اینکه چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام، محدودیت‌‌های خود را برای مهار ویروس کرونا گسترش داد، بر روند قیمت‌‌های نفت تاثیر قابل توجهی گذاشت. از سوی دیگر آمارهای اقتصادی نشان داد که تولید ناخالص داخلی ایالات متحده (GDP) در سه ماه سوم بهبودی قوی داشته است که نشان‌دهنده انعطاف‌‌پذیری در بزرگ‌ترین اقتصاد و مصرف‌‌کننده نفت جهان است. بنابراین هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به سطح 95 دلار و 77 سنت، عملکرد هفتگی مثبت 42/ 2 درصدی و نفت WTI نیز با رسیدن به قیمت 87 دلار و 90 سنت توانست عملکرد مثبت 35/ 3درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. برخی از تحلیلگران معتقدند که با تمام اینها، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) احتمالا بر نظرات خود مبنی بر افزایش آتی تقاضای جهانی نفت برای یک دهه دیگر پایبند خواهند ماند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار