ابلاغ بسته ۱۰‌بندي حمايت فوري 
از بازار سرمايه
اعتماد نوشت: در بسته 10‌بندي جديد كه عنوان «حمايت فوري از بازار سرمايه» دارد؛ مصوباتي چون بيمه كردن سهام حاضر در پرتفوي اشخاص حقيقي تا سقف 100 ميليون تومان تا يك‌سال آينده، انتشار اوراق اختيار تبعي فروش روي سهام موجود در صندوق‌هاي درآمد ثابت تا سقف 400 هزار ميليارد ريال با تضمين اصل ارزش سبد سهام و تزريق منابع جديد توسط صندوق‌هاي حاكميتي براي خريد سهام در بازار سرمايه آمده است، همچنين هماهنگي، نظارت و پايش مستقيم و مستمر فعاليت اشخاص حقوقي بازار سرمايه شامل شركت‌ها و نهاد‌هاي مالي شبه‌دولتي، صندوق‌هاي بازنشستگي و نهاد‌هاي نظامي و حمايت اين نهاد‌ها از سهام ناشران تحت مديريت خود و توقف فروش تا زمان ثبات در بازار و همكاري مشترك بانك مركزي و وزارت اقتصاد جهت مديريت نرخ سود از ديگر مواردي است كه در اين بسته آمده است ضمن آنكه افزايش سپرده‌گذاري مستقيم سازمان بورس نزد صندوق تثبيت، محدود كردن بخش فروش بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوي، توقف پذيره‌نويسي اوراق بهادار و عرضه‌هاي اوليه تا زمان بازگشت ثبات به بازار سرمايه و بازگشت زمان جلسه معاملاتي در فرابورس به روال سابق از ساعت 13:00 به 12:30 از ديگر مفادي است كه در اين بسته به آن اشاره شده است. اما تصويب ديرهنگام اين بسته حمايتي موضوع مهمي است، چراكه در مقطع فعلي، بازار سهام دچار ترس فراگير شده و شدت خروج نقدينگي به حدي است كه اين بازار در حدود ۴۵ درصد و متوسط قيمت نماد‌ها و در حدود ۶۰ درصد ريزش را طي ۲ سال و ۲ ماه اخير تجربه كرده است و براي بازگشت اعتماد به بازار سهام، زحمت دوچندان لازم است، حال آنكه در ماه‌هاي گذشته وقتي اميدواري براي بازگشت بازار سهام افزايش پيدا كرده بود، محرك‌هاي عملي نه كلامي مي‌توانستند تاثيرگذاري به مراتب بالاتري از خود برجاي بگذارند.

اغلب افت و رشد شاخص‌ها 
بر اساس شركت‌هاي بزرگ است
همايون دارابي، كارشناس بازار سرمايه در خصوص چرايي رشد 9 هزار واحدي شاخص كل و افت هزار و 800 واحدي شاخص هم‌وزن در روز گذشته و احتمال شاخص‌سازي‌ها به «اعتماد» گفت: در مواردي كه بازار سرمايه با افت مواجه مي‌شود و پس از آن مجددا رشد مي‌كند، افت شركت‌هاي كوچك متناسب با افت شركت‌هاي بزرگ صورت نمي‌گيرد و عموما نيز افت و رشد شاخص‌ها هم بر اساس شركت‌هاي بزرگ تعيين مي‌شود.
اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه در ماه‌هاي گذشته شركت‌هاي بزرگ بازار سرمايه با افت‌هاي سنگيني مواجه شده‌اند، اظهار داشت: اين در حالي است كه شركت‌هاي كوچك با چنين افت‌هايي مواجه نشده‌اند و به همين دليل هم طبيعي است زماني كه بازار سرمايه رشد مي‌كند، شركت‌هاي بزرگ نيز بخشي از افت خود را جبران كنند.
دارابي خاطرنشان كرد: اين اتفاق (رشد شاخص كل و افت شاخص هم‌وزن در روز گذشته) هم به دليل تفاوت معناداري است كه ميان شركت‌هاي بزرگ و شركت‌هاي كوچك در بازار سرمايه وجود دارد ضمن آنكه در زمان رشد، شركت‌هاي بزرگ رشدهاي بيشتري دارند و در دوران افت هم با ريزش‌هاي سنگيني مواجه مي‌شوند، اين در حالي است كه شركت‌هاي كوچك در دوران افت هم ريزش زيادي را تجربه نمي‌كنند.
اين كارشناس بازار سرمايه گفت: ضمن آنكه رشد شركت‌هاي كوچك هم چندان در شاخص‌ها ديده نمي‌شود و به همين خاطر هم يك اختلاف رفتاري و فازي بين شاخص هم‌وزن و شاخص كل مي‌بينيم، اما بعد از يك مدتي كه شاخص كل با رشد همراه شد شاخص هم‌وزن نيز مجددا رشد خواهد كرد.

براي سرمايه‌گذاري بايد دورنماي 
حداقل يك‌ساله را در نظر گرفت
دارابي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در حال حاضر زمان مناسبي براي خريد سهم است يا خير نيز افزود: اين موضوع به ريسك‌پذيري افراد برمي‌گردد، اما در حال حاضر با توجه به قيمت پاييني كه در بازار سرمايه وجود دارد ريسك كمتري نيز وجود دارد. اما براي بازدهي در بازار بايد انتظار كشيد و در صورتي كه فردي دورنماي يك‌ساله براي سرمايه‌گذاري خود در بورس داشته باشد قيمت‌ها به قدري افت داشته كه مي‌تواند به سود يك‌ساله آن اميدوار باشد.
اين كارشناس حوزه بورس در مورد احتمال افت بيشتر شاخص‌هاي بورس و رسيدن آن به زير يك ميليون واحد نيز گفت: پيش‌بيني اين موضوع چندان آسان نيست. اما در صورتي كه از بازار سرمايه حمايت‌هاي لازم صورت پذيرد، مي‌توان به رشد در اين بازار اميد داشت. اما در صورتي كه حمايتي صورت نگيرد ممكن است باز هم اين بازار با افت‌هاي پياپي همراه شود . با كمك‌هايي كه اخيرا صورت گرفته سعي بر آن شده تا بازار خود را پيدا كند، اما رشد و افت شاخص‌ها به مسائل متعددي وابسته است به خصوص تصميم‌گيري در مورد نرخ بهره بانكي.
دارابي در مورد بسته 10‌بندي حمايت از بازار سرمايه كه چند روز پيش منتشر شد نيز تصريح كرد: مفادي كه در اين بسته به آن اشاره شده مسلما تاثير مثبتي بر بازار سرمايه خواهد گذاشت و ما مي‌توانيم ادعا كنيم كه اين بسته مي‌تواند تا حدودي براي افراد حقيقي آرامش‌بخش باشد و هدف از ارايه اين بسته هم اين است تا هيجان‌زدگي سهامداران حقيقي را مهار كنند و اميدواريم بازار سرمايه با اين بسته تا حدودي به آرامش برسد.