برخی کارشناسان انتظار دارند این روند ادامه پیدا کند و قیمت بیت‌کوین به زیر ۵۰هزار دلار برسد. بیت‌کوین در ماه آوریل ۱۶درصد از ارزش خود را از دست داده است و در مسیر ثبت بدترین ماه خود از نوامبر ۲۰۲۲ قرار دارد. در هنگام نگارش این گزارش، قیمت بیت‌کوین در حوالی ۵۷هزار دلار است و برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌‌اند که ممکن است تا زیر ۵۰هزار دلار نیز سقوط کند. البته بیت‌کوین تنها رمزارزی نبوده که روند نزولی را تجربه کرده است و تقریبا ارزش اکثر رمزارزهای بازار طی چند روز گذشته کاهش یافته است. براساس گزارش‌های موجود، قیمت بیت‌کوین در معاملات اولیه نخستین روز ماه مه، به کمترین میزان خود در دو ماه گذشته یعنی به زیر ۶۰هزار دلار رسید. ارزش شاخص (CD20) نیز نزدیک به ۶درصد کاهش یافته و اتریوم و سولانا ضرر ۷ تا ۸درصدی را تجربه کرده‌اند. با استناد به داده‌های TradingView گفته شده که در مجموع، کل سرمایه بازار کریپتو تقریبا ۱۸درصد از ارزش خود را از دست داده و بزرگ‌ترین کاهش ارزش آن از ژوئن ۲۰۲۲ به ‌ثبت رسیده است.
«جان گلاور» مدیر سرمایه‌گذاری شرکت وام‌دهی کریپتو Ledn عقیده دارد که کاهش ارزش بیت‌کوین ادامه خواهد داشت. او می‌گوید: «برای بیت‌کوین، انتظار سقوط به منطقه متوسط تا پایین ۵۰هزار دلار را دارم که باید یک فرصت مناسب برای خرید باشد.» «جوئل کروگر» استراتژیست بازار LMAX Group نیز در گزارشی به این موضوع اشاره می‌کند که داده‌های اقتصادی قوی‌تر ایالات‌متحده و تورم به ‌طور قابل ‌توجهی انتظار کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا را کاهش داده و این امر بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر گذاشته است، بنابراین در حال حاضر، خرس‌ها کنترل کامل بازار را در اختیار دارند و قیمت در حال سقوط بیشتر است. اگر این اصلاح برای یک ماه دیگر ادامه یابد، قیمت ممکن است دوباره به ۵۲هزار دلار یا حتی ۴۸هزار دلار برسد که حمایت‌های کلیدی بعدی هستند.


کاهش شدید سود باز آلت‌کوین‌های بزرگ
در طول یک ماه گذشته، سود باز قراردادهای آتی ارزهای دیجیتال مطرحی مانند ریپل، سولانا و دوج‌کوین با کاهش قابل‌ توجهی مواجه شده است. براساس داده‌های موجود، این رقم برای مجموع این سه ارز دیجیتال، ۵۱درصد کاهش یافته است. کاهش علاقه مشارکت‌کنندگان در بازار، عامل اصلی این افت عنوان شده است. سود باز قراردادها، معیاری است که ارزش تمامی قراردادهای اختیار معامله تسویه‌نشده در صرافی‌های مختلف را نشان می‌دهد. با کاهش تمایل معامله‌گران به ریسک‌پذیری، ارزش این قراردادها نیز افت می‌کند. در میان ۱۰ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار، دوج‌کوین با بیشترین کاهش سود باز مواجه شد. میزان این قراردادها برای دوج‌کوین از ابتدای آوریل تاکنون ۶۴درصد کاهش یافته و به ۲/۶۶۸میلیون دلار رسیده است. سولانا و ریپل نیز به ترتیب شاهد کاهش ۴۷ و ۴۴درصدی سود باز قراردادهای خود در همین بازه زمانی بوده‌اند.


ناپایداری بازار و نوسانات ناشی از رویدادهایی مانند ‌هاوینگ بیت‌کوین در ماه آوریل، از عوامل اصلی کاهش علاقه به بازار و افت سود باز قراردادها به شمار می‌روند. در شرایطی که جهت‌گیری آتی بازار مشخص نیست، بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند از باز کردن پوزیشن‌های جدید خودداری کنند. دو ارز دیجیتال برتر یعنی بیت‌کوین و اتریوم نیز از این روند کاهشی در امان نبوده‌اند. سود باز قراردادهای بیت‌کوین با کاهش ۲۱درصدی به ۵۸/۲۵میلیارد دلار رسیده است. اتریوم هم با کاهشی مشابه، شاهد افت ۲۲درصدی سود باز قراردادها و کاهش ۶۷/۱۶درصدی قیمت خود بوده است. در همین حال، خروج سرمایه از آلت‌کوین‌ها و ورود آن به بازار بیت‌کوین، باعث افزایش ۱۳/۲درصدی سلطه بیت‌کوین در بازار شده است.


تغییر در رده‌بندی بازار میم‌کوین‌ها
وضعیت در بازار میم‌کوین‌ها هم تفاوتی ندارد و بیشتر توکن‌های مبتنی بر میم در وضعیت قرمز به سر می‌برند، با این حال، استثناهایی هم وجود دارد، از جمله میم‌کوین «بانک» سولانا که در بازه دو هفته‌ای یک رشد تقریبا ۵۵درصدی داشته است. همزمان با این رشد قیمتی، ارزش بازار «بانک» هم اخیرا به ۵۱۳/۱میلیارد دلار رسیده و با پیشی گرفتن از «فلوکی اینو» با ارزش بازار ۴۹۶/۱میلیارد دلار، به پنجمین میم‌کوین بزرگ بازار تبدیل شده است. در بازار کلی کریپتو «بانک» شصت و پنجمین ارز دیجیتال بزرگ است که بالاتر از آلت‌کوین‌های محبوب «اکسی اینفینیتی»، «سندباکس»، «آوه » و «الگوراند» قرار دارد. «بانک»، دومین میم‌کوین بزرگ شبکه سولانا، پس از «داگ ویف هت»، در دسامبر ۲۰۲۲ آغاز به کار کرد، اما یک سال بعد خبرساز شد. از آن زمان، قیمت «بانک» به طور تصاعدی افزایش یافته که ناشی از هیجان و علاقه سرمایه‌گذاران بزرگ، حمایت افراد برجسته و لیست شدن در صرافی‌های رمزارزی بوده است. «بانک» در حال حاضر در صرافی‌های بزرگی همچون «بایننس»، «کوین‌بیس»، «بای‌بیت»، «کراکن» و «کوکوین» در دسترس و قابل معامله است.
تا زمانی که قیمت بیت‌کوین بالای ۵۰هزار باقی بماند، روند صعودی کلان پابرجا خواهد بود اما اگر قیمت به زیر این سطح برسد، حتی خوش‌بین‌ترین گاوها نیز دچار شک و ترس خواهند شد. چنین سناریویی احتمالا قیمت بسیاری از آلت‌کوین‌ها را به سطوح مشاهده‌شده در اوایل سال ۲۰۲۳ و پیش از شروع روند صعودی خواهد رساند.