اقتصاد بازار: رئیس کمیسیون بانوان اتاق بازرگانی اصفهان از برگزاری همایش توسعه اقتصادی متوازن با ورود بانوان در جایگاه های مدیریتی خبر داد و گفت: این همایش 13 مهر ماه با حضور 3 استاد دانشگاه ساوانچی ترکیه در اتاق بازرگانی اصفهان برپا می شود.
زهرا اخوان نسب در خصوص سفر سه روزه ملسا آرارات، نسلیهان تمبول و سودا آلکان 3 استاد زن دانشگاه ساوانچی ترکیه به اصفهان، اظهار داشت: در این سفر مباحث حوزه توانمندسازی بانوان استان اصفهان همچنین حضور آنها در هیات مدیره ها و بحث های مدیریتی مطرح می شود.
به گفته وی، در حال حاضر بیشترین حضور زنان در حوزه های مدیریت میانه است که به دلیل وجود برخی موانع، حضور بانوان در سطوح بالای مدیریتی کمرنگ شده است.
رئیس کمیسیون بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در این سفر سه روزه این اساتید قرار است مطالعه میدانی از حضور بانوان در سطوح مدیریتی داشته باشند، تاکید کرد: هدف مطالعه میدانی این جمعیت، تدوین سرفصل های آموزشی برای پیگیری معاونت بانوان اتاق بازرگانی است.
وی تصریح کرد: بررسی های مختلف کشورهای دنیا نشان داده که حضور زنان در سطوح مدیریتی در سالم سازی فضای کسب و کار و هدایت مسیر شرکت های بزرگ و متوسط نقش دارد.
اخوان نسب در خصوص برنامه های سفر سه روز اساتید دانشگاه ساوانچی ترکیه، بیان داشت: امروز یکشنبه این اساتید در با رئیس دانشگاه اصفهان جلسه ای خواهند داشت و نشست هایی در مقاطع مدیریتی و حوزه های اقتصادی با برخی دانشجویان این حوزه برگزار می شود.
وی ادامه داد: در روز دوشنبه این اساتید با تیمی از اتاق بازرگانی جلسه ای خواهند داشت همچنین یک نشست با رئیس، هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق برگزار خواهد شد.
رئیس کمیسیون بانوان اتاق بازرگانی اصفهان افزود: بعد از ظهر دوشنبه نیز در یک نشست عمومی، همایش توسعه اقتصادی متوازن با ورود بانوان در جایگاه های مدیریتی در اتاق بازرگانی برگزار خواهد شد که از مدیران شرکت های بزرگ، معاونین منابع انسانی و ... دعوت کرده ایم.
وی گفت: روز سه شنبه نیز دیدارهای رو در رو با زنان فعال در حوزه های مختلف بخش های خصوصی و دولتی برگزار می شود و این اساتید اطلاعات مورد نیاز خود را از جمعیت بانوان استان خواهند گرفت.
به گفته اخوان نسب بعد از ظهر سه شنبه نیز در ورک شاپی تجربیات بانوان مهمان و اساتید در حوزه توانمندسازی زنان بیان می شود که این کارگاه آموزشی با پرسش و پاسخ همراه خواهد بود و در نهایت تفاهم نامه همکاری بین اتاق و دانشگاه اصفهان و دانشگاه ساوانچی ترکیه برای توانمندسازی بانوان امضا خواهد شد.
وی در ادامه به گزارش سازمان جهانی کار در خصوص جایگاه زنان در فضای کسب و کار آسیا و اقیانوسیه در سال جاری اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این بررسی میزان حضور زنان در سطوح مدیریتی میل به صفر است.
رئیس کمیسیون بانوان اتاق بازرگانی اصفهان بیان داشت: مطابق گزارش سازمان جهانی کار، سهم مشارکت زنان در سطح مدیریتی و فعالیت، در سال 2005، معادل 16.2 درصد، سال 2010 معادل 14.6 درصد و در سال 2015 به 12 درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به موانع بر سر راه فعالیت زنان در بخش های مدیریتی طبق این گزارش، گفت: تجارب کم زنان در مدیریت واحدهای صنعتی، مسئولیت بیشتر بانوان در خانواده، عدم تنوع تجارب، نبود استراتژی مدون برای حضور بانوان در سطح مدیریتی، کمبود الگو برای زنان، وجود فرهنگ شرکتی مردان، فقدان دوره های آموزش رهبری برای زنان، ترغیب نشدن مردان برای مسئولیت های بیشتر خانوادگی، نبود استراتژی برای نگهداری زنان در شرکت ها، وجود تبعیض جنسیتی در استخدام از جمله دلایل حضور کمرنگ بانوان در بخش های مدیریتی است.
اخوان نسب با تاکید بر اینکه حضور پررنگ بانوان در حوزه های مدیریتی نیازمند سیاست های حمایتی از سوی دولت است، تصریح کرد: سیاست های دولت نهم و یازدهم منجر به کاهش حضور زنان در جامعه و سطوح مدیریتی شد؛ دولت یازدهم نیز تاکنون برای حضور زنان اقدام موثری صورت نداده و تنها در حد شعار عمل کرده است.
منبع: خبرگزاری ایمنا