اقتصاد بازار: امروزه کارآفريني به عنوان يکي از موضوعات مهم و مورد توجه تمام دنيا و به اعتقاد بسياری از کارشناسان اقتصادی، موتور توسعه اقتصادی و از آن طرف سرمايه گذاری در طرح های کارآفرينانه، سوخت اين موتور و نيروی پيشران توسعه اقتصادی در همه دنياست.
در این ميان در کشورهای ديگر، آشنايي کارآفرينان و سرمايه گذاران در قالب مسابقه و جشنواره برگزار مي شود. همچنين شرکت هايي وجود دارند که پس از شناسايي و ارزيابي طرح ها، آنها را به سرمايه گذاران معرفي مي کنند و طي کردن اين مسير برای کشور ما امری اجتناب ناپذير است. متاسفانه در جامعه ما آنچنان که بايد اين موضوع مورد توجه قرار نگرفته است و حتي مي توان گفت کارآفرينان يا به نوعي افراد دارای طرح، به حال خود رها شده اند. در حالیکه کشورهايي که ميزان فعاليت های کارآفرينانه در آنها بالاتر است، در اقتصاد جهان موفقيت بيشتری را کسب مي کنند. البته اخيرا کميته ای در اتاق بازرگاني اصفهان تشکيل شده که بر اساس آن قرار است که در مرحله اول کارآفرينان و افراد دارای طرح اصفهاني و در مراحل بعدی کارآفرينان کشور از اين سرگرداني نجات پيدا کنند.
به گفته رييس کميته توسعه فناوری و سرمايه گذاری اتاق اصفهان، قرار است اين کميته با شناسايي کارآفرينان و بررسي طرح ها از نظر فني و اقتصادی، به آنها کمک کند تا با انجام مطالعات فني و اقتصادی، طرح های خود را در صورت تاييد به سرمايه گذاران ارائه دهند.
صفر نوراله ادامه داد: به این علت امکاني تحت عنوان باشگاه سرمايه گذاری فراهم شده که در آن از سرمايه گذاران دعوت مي شود تا در جلسه ای تحت عنوان باشگاه سرمايه گذاری، از اين طرح ها آگاه شوند و افراد کارآفرين بتوانند طرح های خود را اجرايي و صنعتي کنند.
وی افزود: سالهاست که اين ساز و کار در يونيدو، سازمان وابسته به سازمان ملل، تحت عنوان ITPO در حال اجراست، چراکه زماني مي توانيم در اين زمينه موفق باشيم که به يونيدو، و از آن طريق به کل دنيا وصل شويم. به همين علت از نماينده يونيدو خواسته شده تا فعاليت های اين کميته را مميزی و تجربيات بين المللي را به ما منتقل کند. همچنين کارآفرينان ما را به سرمايه گذاران دنيا وصل کند و از آن طرف سرمايه گذاران دنيا را به کارآفرينان وصل کند تا به اين صورت کارآفرينان ما بتوانند طرح های خود را به دنيا ارائه دهند.
رييس کميته توسعه فناوری و سرمايه گذاری اتاق اصفهان با بيان اينکه اين طرح در صورت موفقيت در اتاق ايران هم انجام خواهد شد، گفت: تاکنون 2 طرح به سرمايه گذاران معرفي شده و به نتيجه رسيده است که به طور قطع در سال های آينده اين تعداد به صورت تصاعدی رشد پيدا خواهند کرد. همچنين سايتي در حال طراحي است که تمام طرح های کارآفريني در آن ارائه مي شود تا کارآفرينان از اين طريق با سرمايه گذاران ارتباط برقرار کنند.

کشورهای ديگر موفق تر از ايران
رييس کميته توسعه فناوری و سرمايه گذاری اتاق اصفهان با بيان مزايای توسعه اين کميته و اقداماتي از اين دست، گفت: اشتغال زايي، توسعه اقتصادی و رشد کارآفرينان از جمله مزايای اين کميته است. در حالیکه تاکنون کشورهايي مانند ارمنستان، عراق، بحرين، قطر، ترکيه و کشورهای کوچک اطراف ايران فعاليت های بسياری در اين زمينه انجام داده اند. همچنين در برخي از کشورهای صنعتي اين چنين طرح هايي در برنامه های تلويزيوني مطرح مي شود تا جايي که در کشوری مانند کانادا، روزانه روی 3 طرح سرمايه گذاری مي شود.

چالش های پيش روی کميته توسعه فناوری و سرمايه گذاری
به گفته دبير کميته ITPO، بخش عمده ای از کارهايي که در زمينه اقتصادی و کارآفريني انجام مي شود، به شرايط فرهنگي و اجتماعي جامعه بستگي دارد و ممکن است يک کار واحد، در جوامع مختلف، نتايج مختلف بدهد.
روحاني ادامه داد: در حوزه کسب و کار در فرهنگ ايراني، به ويژه فرهنگ اصفهاني، با مشکلات و چالش های خاصي مواجه هستيم، مانند اينکه برای سرمايه گذار جالب نيست که به عنوان سرمايه گذار جايي حضور پيدا کند و هميشه سعي مي کند که چراغ خاموش حرکت کند.وی افزود: از طرفي طرح هايي که ارائه مي شود، ممکن است طرح هايي باشد که بررسي های کارشناسي اوليه به ويژه در زمينه محاسبات مالي در مورد آن ها انجام نشده باشد. همچنين اينکه درک متقابل و صحيحي بين صاحبان طرح و صاحبان سرمايه وجود ندارد و مابين ذهنيت سرمايه گذار و صاحب طرح از نظر ميزان سود، يک گپ عظيم وجود دارد، که بايد واقعي شود و به همين علت سعي مي شود که اين ديدگاه ها در اين کميته تصحيح شود، تا امکان گفتگوی مناسب بين صاحب طرح و سرمايه گذار به وجود آيد، چراکه نداشتن اين درک، سرمايه گذار را فراری مي دهد.