اقتصاد بازار: در جلسه کمیته بورس اتاق بازرگانی اصفهان، قاسم علی جباری عضو هیأت رئیسه اتاق با اشاره به مشکلات سرمایه گذاری، بانک، بورس و بیمه بیان داشت: معضلاتی از گذشته در ارتباط با مسائل ارزی برای ما ایجاد شده است و اینکه بانک ها منابع استان را به حد کافی در خود استان سرمایه گذاری نمی کنند، به خودی خود مشکلاتی را برای استان ایجاد کرده است. این در حالی است که بسیاری از استان ها اقدام به تأسیس بانک اختصاصی کرده اند و منابع مالی خود را صرفا در استان خود خرج می کنند.
وی افزود: تاسیس بانک یا یک صندوق مالی در استان اصفهان در جذب سرمایه گذاری و تامین منابع مالی برای استان ضروری بنظر می رسد. جباری در بیان جایگاه بانک ها، گفت: بسیاری از هیأت های اروپایی در سفر خود با یک مدیر بانک همراه هستند.
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی با ابراز امیدواری نسبت به تشکیل یک کمیته تخصصی برای پرداختن به نقش عوامل مالی، بورس و بیمه، اظهار داشت: علیرغم منابع و عوامل موجود، نهادی برای جذب و حمایت از سرمایه گذار با موضوعیت قانونی وجود ندارد، و با توجه به معضلاتی که در بخش های کشاورزی، راه آهن و منابع آبی داریم فعلا نمی توانیم بانکی احداث کنیم چون زیرساخت های آن مهیا نیستند و بهتر است به یک موسسه مالی اکتفا کنیم .
جباری با پرداختن به اهمیت بیمه و مشکلاتی که در این راستا وجود دارد، از اهداف کمیسیون را جذب و توسعه سرمایه گذاری خارجی اعلام کرد و بیان داشت: باید شرایط بیمه را تسهیل کنیم تا سرمایه گذار منابع خارجی اطمینان یابد.
متین راد سرپرست کمیسیون و عضو هیأت رئیسه اتاق اصفهان، نقش بانک را از مشاغل خانگی کوچک تا سرمایه گذاری کلان توصیف کرد.

otagbazargani1
وی در حیطه بورس بیان داشت: در سالهای اخیر بورس، جایگاه خود را پیدا کرد اما هنگامی که خواست تا وارد عرصه رونق شود، وضعیت حاد بورس پدیدار شد و باعث ایجاد نوعی دیدگاه منفی گردید.
متین راد بیمه را به لحاظ اطمینان بخشی به سرمایه گذار حائز اهمیت خواند و بااشاره به تلاشهای فراوان برای ایجاد یک بنگاه اقتصادی در اصفهان از تنگ نظری های موجود ابراز تاسف کرد.
وی تشکیل بانک، بیمه و بورس را به عنوان بنگاههایی پردرآمد برای شرایط فعلی مناسب دانست و افزود: هر فردی نمیتواند یک بنگاه اقتصادی راه بیاندازد اما می تواند یک سهامدار، یک موسسه مالی یا اقتصادی باشد.
وی بحث بیمه را متفاوت از بیمه های عادی عنوان نمود و خاطرنشان کرد: ما باید بیمه سرمایه گذاری و سرمایه گذاری ارزی را دنبال کنیم و با توجه به افزایش قیمت ارز، باید بگونه ای عمل کنیم تا سرمایه گذار با امنیت خاطر سرمایه گذاری کند همپنین راه حل هایی بیابیم تا فشار بر فعالان اقتصادی را کاهش دهیم. متین راد با بیان این هدف، از اعضای کمیسیون درخواست کرد تا برحسب سوابق کاری خود، عهده دار مسئولیت کمیته های بانک، بورس و بیمه شوند که در این راستا صادقی با سابقه مدیریت مالی و بورس، پذیرای این مسئولیتت شد. صادقی بالا بودن نرخ سود بانکی را عاملی برای تضعیف سرمایه گذاری عنوان نمود که سهام شرکت ها در بورس نیز متاثر میگردتد. وی با تأکید بر اینکه فقط با نگاه سودآوری برای مردم باید وارد عمل شویم، بیان داشت: هر چند همکاری در استان اصفهان ضعیف است اما پول و منابع مالی استان غنی است.