اقتصاد بازار: استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در هر جامعه ای وجود ابرانسان ها باعث توسعه و پیشرفت آن جامعه می شوند ،گفت: کارآفرینان به عنوان ابرانسان های هر جامعه در شرایط کنونی بیش از هر بخشی می توانند نقش موثری در حل مشکلات اقتصادی دولت داشته باشند.
«عبدالحسین ساسان» در سومین جلسه کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری ،تامین مالی و توسعه روابط خارجی و نمایشگاهها اتاق اصفهان تصریح کرد: دولت به تنهایی نمی تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و بخش خصوصی باید به دولت کمک کند
وی اتاق بازرگانی را مکان اجتماع ابرانسان ها برشمرد و گفت: کارآفرینانی که از دوران کودکی در بدترین شرایط اقتصادی ،خود را به بالاترین سطح جامعه رسانند و برای هزاران نفر فرصت شغلی ایجاد می کنند ،می توانند دولت را در گذر از شرایط دشوار اقتصادی یاری کنند.
ساسان با اشاره به وجود مشکلات متعدد دولت در بخش های گوناگون گفت:سکته کردن یکی پس از دیگری وزرا نشان از وجود مشکلات بسیار سخت و دشوار در دولت است که وزیران را به بیمارستان روانه می کند.
وی بیکاری را یکی از مهمترین چالش های اقتصادی ایران برشمرد و گفت: تعطیلی واحدهای تولیدی به صورت سلسله وار و بیکاری کارگران، باعث برهم خوردن نظم جامعه در بخش های مختلف می شود و حاکمیت برای این موضوع باید چاره ای بیندیشد.
ساسان با انتقاد از تنها رویکرد تشکل های اقتصادی در مطرح کردن مشکلات گفت: تشکلها به جای انتقاد از شرایط موجود باید به دنبال ارایه راه حل و تصویب پیشنهادات خود در مجلس و هیات دولت باشند. ساسان در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ارایه بسته پیشنهادی از سوی بخش خصوصی به دولت برای رونق اقتصادی شد و گفت: من با بسته پیشنهادی دولت موافق نیستم ولی از بخش خصوصی انتظار می رود که بسته پیشنهادی عملی و قابل اجرا به دولت ارایه کند.
وی با بیان این پرسش که چرا فعالان اقتصادی،دولت را مظهر اندیشه کامل می دانند و به توانایی خود اعتقاد و اعتماد ندارند ،گفت: بخش خصوصی می تواند منشا ارایه نظرات راهگشا برای شرایط اقتصادی کشور باشد و باید این نقش تشکلها پررنگ تر شود.

otag10
وی با تاکید دوباره بر اینکه کارآفرینان بزرگ ابرانسان های هر جامعه اند، افزود:در شرایط سخت کنونی ابرانسان ها هستند که زمینه عبور جامعه از این وضعیت ممکن می سازند و فقط منتظر اقدامات دولت نمی شوند. ساسان تاکید کرد: بخش خصوصی از هیچ دولتی نباید انتظار حل مشکل داشته باشد بلکه با هم افزایی با دولت نه تنها مشکل خود حل را کند بلکه مشکلات دولت را نیز حل نماید.
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: اتحادیه های کارفرمایی به عنوان موتور حرکت و اتحادیه های کارگری به عنوان موتور توزیع هر جامعه شناخته می شوند و باید با همکاری یکدیگر مسایل و مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنند.
«قاسم علی جباری»رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق اصفهان در این جلسه گفت:کمیته های کمیسیون با تشکیل جلسات منظم مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی در بخش های سرمایه گذاری ،تامین و توسعه روابط خارجی مورد بررسی قرار می دهند.
«علی نادری»مشاور عالی اتاق اصفهان در این جلسه گفت: برای مقابله با بیکاری و کاهش فقر در جامعه بایستی اشتغال زایی مور توجه قرار گیرد و در شرایط کنونی صنعت گردشگری می تواند نقش مهمی در این راستا ایفا کند .
«مجتبی ملااحمدی»مسوول کمیته صیانت از سرمایه گذاری کمیسیون در این جلسه خواستار تحلیل بسته ضد رکود اقتصادی دولت شد و گفت:با وجودی که این بسته نمی تواند مشکلی از بنگاههای تولیدی را برطرف کند ولی بخش خصوصی باید در اسرع وقت این بسته را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا نتایج منفی آن کمتر دامن بخش خصوصی را بگیرد.
«احمدسیفی»کارشناس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه استان اصفهان در این با اشاره به برگزاری سمینار مشترک سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی در تهران گفت: استان اصفهان می تواند با ارایه اطلاعات اقتصادی و بازرگانی به سفرا زمینه برقراری ارتباط با کشورهای هدف صادراتی را فراهم سازد.
«مسعود صرامی»عضو کمیسوین تامین مالی در این جلسه خواستار فرهنگ سازی جذب گردشگر خارجی در جامعه شد و گفت: رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی مردم و وجود سیستم مدرن حمل و نقل شهری می تواند برای گردشگران خارجی جذابیت سفر به اصفهان را فراهم کند .

otag11
وی خواستار همکاری اتاق بازرگانی با صدا و سیما با هدف آموزش نحوه برخورد با گردشگران خارجی و راههای جذب فرصت های تجاری ناشی از صنعت گردشگری شد و گفت:زمانی که مردم متوجه شوند که حضور یک گردشگر خارجی باعث اشتغال زایی و افزایش درآمدشان می شود در نحوه برخورد با گردشگران خارجی تامل بیشتری می کنند.
وی تاکید کرد:برای برداشتن موانع سرمایه گذاری خارجی ،دولت به تنهایی نمی تواند موفق شود بلکه نیاز به همکاری بخش خصوصی و عموم جامعه دارد.
«مسعود ابکا»نایب رییس کمیسیون سرمایه گذاری در این جلسه بسته پیشنهادی دولت را بسته سیاسی دانست و گفت:از این قبیل بسته ها بسیار در اقتصاد ایران مطرح شده و تغییری ایجاد نکرده است .